printlogo


کد خبر: 218696تاریخ: 1399/2/7 00:00
اعتراف صادق خان به مدیریت برتر ایران در مقابله با کرونا نسبت به انگلیسی‌ها
شهردار لندن: ایران از انگلیس جلوتر است

گروه بین‌الملل: رسانه‌های غربی همچنان اخباری نگران‌کننده از گسترش کرونا در آمریکا و اروپا مخابره می‌کنند. مشکلاتی همچون عدم تمرکز در تصمیم‌گیری، کمبود شدید تجهیزات پزشکی حتی برای کادر درمان و سوءمدیریت در این کشورها کار را به جایی رسانده که صادق‌خان، شهردار لندن به صراحت اذعان می‌کند اوضاع مدیریت کرونا در ایران به مراتب بهتر از مدیریت کرونا در غرب و به طور خاص انگلیس است. 
صادق‌خان، شهردار لندن در گفت‌وگوی مجازی با شهردار تهران گفت: بسیاری از تدابیری که در لندن برای مقابله با کرونا اندیشیده شد، شبیه اقدامات ایران است و حتی ایران در این زمینه جلوتر است. شهردار لندن گفت: تهران از نظر مقابله با کرونا از ما جلوتر است و از این بابت به مسؤولان ایرانی تبریک می‌گویم. در زمان حاضر میزان سرایت کرونا در لندن از یک بیمار به بقیه زیر یک نفر است و تلاش می‌کنیم این رقم را پایین نگه داریم. مقامات لندن تنها در صورتی قرنطینه را به پایان می‌رسانند که 4 اتفاق افتاده باشد؛ اول اینکه بیمارستان‌ها به اندازه کافی ظرفیت درمان داشته باشند، دوم تعداد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا به شکل محسوسی کاهش یابد، سوم حجم مبتلایان به مقدار زیادی کم شود و در نهایت مردم امکانات کافی برای حفاظت شخصی داشته باشند به‌‌طوری که مطمئن شویم وقتی قرنطینه را برداشتیم، با موج جدید بیماری روبه‌رو نخواهیم شد، چرا که هم‌اکنون بریتانیا بیشترین تعداد بیماران بستری را دارد. شهردار لندن به شرایط تحریم ایران اشاره کرد و گفت: در دیدار خود با مقامات دولت انگلستان مسائل و مشکلات تهران در رابطه با تحریم‌ها را برای آنها خواهم گفت و امیدوارم این مشکل بزودی حل شود.
اینکه چرا شهردار لندن اوضاع ایران را بهتر از کشور خودش می‌داند، دلایلی دارد که در ادامه به بخشی از آنها اشاره می‌شود. 
 
* بلبشوی تصمیم‌گیری در انگلیس
انگلیس بدون تردید درگیر بلبشوی تصمیم‌گیری در بحران کروناست. از ابتدای شیوع کرونا در اروپا، بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور با ارائه طرح مصونیت گله‌ای، این ایده را مطرح کرد که بهترین راه برای مقابله با کرونا آزاد گذاشتن ارتباطات اجتماعی و عدم اجرای قرنطینه است تا با همه‌گیری کرونا، نوعی مصونیت در این کشور ایجاد شود. 
این طرح در دوران طلایی کنترل کرونا در دستور کار قرار گرفت و تنها پس از شیوع کرونا در انگلیس بود که جانسون از ایده خود کوتاه آمد و پذیرفت توصیه‌های پزشکان انگلیسی را رعایت کند. با این وجود اما وی همچنان توصیه‌های پزشکان را تمسخر می‌کرد و مثلا یک بار گفت: حواسم نبود و دست دادم. همان روزها فیلمی از وی منتشر شد که برای خرید به یک مینی‌سوپرمارکت رفته و بدون رعایت فاصله با افراد حاضر در محل، جنس سفارش می‌دهد. ابتدا خبر کرونایی شدن همسر جانسون منتشر شد و 3-2 روز بعد هم خبر گرفتاری خود وی. نخست‌وزیر انگلیس در این مسیر تا پای مرگ هم پیش رفت اما هر طور بود جان سالم به در برد و حالا 10 روزی هست در قرنطینه به سر می‌برد و خبری از وی نیست.
 
* دروغگویی آماری
آمار مبتلایان به کرونا در انگلیس بر اساس ادعای رسمی دولت این کشور 143,464 نفر (تا عصر شنبه) و آمار تلفات هم 19,506 نفر اعلام شده است. با آنکه شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی بویژه بخش فارسی‌زبان آن که مدام در آمار دیگر کشورها تشکیک می‌کند، لااقل تا امروز درباره پنهانکاری دولت انگلیس در انتشار آمار خبری منتشر نکرده است اما با این وجود برخی رسانه‌های داخلی این کشور بارها درباره صحت آمار ارائه شده از سوی دولت تشکیک کرده‌اند که در نوع خود مورد منحصر به فردی است. دیروز پایگاه اینترنتی دیلی‌میل، در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت: بیش از 6/2 میلیون شهروند انگلیسی در لندن تاکنون به ویروس کرونا مبتلا شده و بهبود یافته‌اند. این پایگاه نوشت: آمار واقعی به دلیل آنکه دولت تست را در زمان شیوع ویروس انجام نداد و تنها این آزمایش را برای بیمارانی که در بیمارستان هستند و کادر پزشکی تایید کرد، بیشتر از آمار اعلامی است. برای مثال، برآورد اولیه دولت انگلیس میزان تلفات کرونا را 1/0 درصد نشان داد، بدین معنا که به ازای هر شهروندی که بر اثر کرونا جان خود را از دست می‎دهد، ۹۹۹ نفر از این بیماری جان سالم به در برده و بهبود می‌یابند؛ در نتیجه مرگ بیش از ۵ هزار نفر در بیمارستان‌ها و مراکز نگهداری سالمندان که تاکنون در شهر لندن ثبت شده، نشان از آن دارد که از جمعیت ۹ میلیون نفری پایتخت انگلیس بیش از ۵ میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. به نوشته این رسانه انگلیسی، مطالعات مشابه و شمار تلفات اولیه در کشور‌های دیگر مانند فنلاند، آلمان و سوئد نشان می‌دهد تعداد افراد مبتلا در شهر لندن بین 2/1 تا 6/2 میلیون نفر است.
چند روز پیش هم روزنامه فایننشال‌تایمز با استفاده از گزارش مرکز ملی آمار انگلیس نوشت شمار واقعی جان‌باختگان مبتلا به ویروس کرونا احتمالا 2 برابر آماری است که دولت این کشور اعلام می‌کند. مرکز ملی آمار انگلیس اعلام کرده است از آنجایی که دولت این کشور فقط شمار قربانیان ویروس کرونا را در بیمارستان‌های دولتی اعلام می‌کند، آمار واقعی جان‌باختگان به این ویروس در اطلاعیه‌های دولتی اعلام نمی‌شود. این مرکز گزارش داده است در آمار وزارت بهداشت و درمان، آمار جان‌باختگان همه‌گیری ویروس کرونا در منازل، آسایشگاه‌ها و خانه‌های سالمندان منظور نمی‌شود.
 
* مصیبت نبود تجهیزات
2 ماه از شیوع کرونا در انگلیس می‌گذرد اما همچنان کمبود تجهیزات مهم‌ترین دغدغه انگلیسی‌هاست. انگلیس همچنان از تامین ماسک، دستکش، شوینده دست و روپوش پرستاران خود هم عاجز است. دیشب مهم‌ترین بخش خبری انگلیس گزارش داد پرستاران در خانه‌های سالمندان یک ماسک را باید ۲ هفته تمام استفاده کنند. هفته پیش هم یک مقام ارشد خدمات بهداشت ملی انگلیس اعلام کرد در برخی بیمارستان‌های این کشور به دلیل کمبود تجهیزات محافظتی، کارکنان لباس‌های محافظتی یکبار مصرف خود را با آب 60 درجه سانتیگراد می‌شویند تا دفعات بعد نیز از آن استفاده کنند. به نوشته پایگاه ایندیپندنت، کریس هاپسون، رئیس تدارکات خدمات بهداشت ملی انگلیس در این‌باره می‌گوید بیمارستان‌ها نمی‌توانند به تعهدات حکومت انگلیس اعتماد کنند؛ حکومت انگلیس قول داده است تجهیزات محافظت شخصی در راه است. وی در ادامه گفت: هیچ اعتمادی نیست که 400 هزار لباس محافظتی از ترکیه به دست ما برسد. به نوشته پایگاه این روزنامه انگلیسی، رئیس تدارکات خدمات بهداشت ملی انگلیس گفت: حداقل این اطمینان وجود دارد که صرفه‌جویی مدنظر گرفته شود و بعضی لباس‌های محافظتی را که بعد از شسته شدن با درجه حرارت بالا، خاصیت ضدآب بودن خود را از دست نمی‌دهند، دوباره استفاده کرد. می‌توان 3 بار این کار را انجام داد و این لباس‌ها همچنان خاصیت ضد‌آب خود را حفظ ‌خواهند کرد. هاپسون همچنین گفت: این مسأله ایده‌آل نیست و ما در حال صرفه‌جویی هستیم. ما نیازمند تجهیزاتی هستیم که پایداری بیشتری داشته باشند.
 
* قهر اقتصاد با انگلیس
انگلیسی‌ها انگار در حال بازگشت به 75 سال پیش هستند؛ موضوعی که حتی بیانش هم برای سیاستمداران انگلیسی ترسناک است، چه رسد به آنکه اتفاق بیفتد. بر اساس برخی تحلیل‌های اقتصادی در انگلیس، کرونا در این کشور حتی اگر همین امروز هم تمام شود، این کشور تا ماه ژوئن با موج بزرگی از بیکاران مواجه می‌شود. برخی عدد 2 میلیون بیکار را در خوش‌بینانه‌ترین حالت اعلام کرده‌اند. دفتر مسؤولیت بودجه‌ای OBR که همواره گزارش‌ها و پیش‌بینی‌های اقتصادی انگلیس را انجام می‌دهد، هشدار داده بحران کرونا در بهار سال جاری موجب افت ۳۵ درصدی تولید ناخالص داخلی خواهد شد. همچنین بر اساس گزارشات دفتر مسؤولیت بودجه‌ای، بیش از 2 میلیون نفر شغل خود را تا ماه ژوئن از دست خواهند داد. در این میان برخی تحلیلگران انتظار تاثیر بیشتر و ارقام بزرگ‌تری را دارند. دیوید بلانچفلوور، تعیین‌کننده سابق نرخ بانک مرکزی انگلیس هشدار داده با بالا رفتن نرخ بیکاری تا بیش از 6 میلیون نفر، یعنی حدود ۲۱ درصد از نیروی کار، می‌توان از رکود بزرگ فراتر رفت. از سویی پیش‌بینی می‌شود کسری بودجه انگلیس، شکاف بین هزینه‌های عمومی و درآمد حاصل از مالیات‌ها از زمان جنگ دوم جهانی به بالاترین حد برسد و از خسارات ناشی از بحران مالی سال ۲۰۰۸ فراتر رود. با افزایش هزینه‌ها برای حمایت از اقدامات پشتیبانی اضطراری و سقوط اقتصاد، OBR اعلام کرد کسری بودجه ممکن است در سال جاری  ۲۷۳ میلیارد پوند یا حدود ۱۴ درصد تولید ناخالص داخلی باشد.
 
* غوغای کرونا در زندان‌های انگلیس
حالا که شهردار لندن تصمیم به مقایسه عملکرد انگلیس با ایران در حوزه کرونا گرفته بد نیست به این نکته اشاره کنیم که با آغاز کرونا در ایران صدها هزار نفر از زندانیان در صف آزادی قرار گرفتند تا بر اثر کرونا آسیب نبینند. در زندان‌های  انگلیس اما با توجه به کمبود گسترده تجهیزات پزشکی، کرونا غوغا می‌کند. در همین ارتباط انجمن فرمانداران زندان‌های انگلیس طی نامه‌ای اعلام کرد اگر اقدامات پیشگیرانه انجام نپذیرد، مرگ‌ومیر مبتلایان به ویروس کرونا در زندان‌های این کشور و ولز به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا خواهد کرد. این انجمن تاکید کرده با وضع فعلی و با حضور بیش از حد زندانی‌ها در زندان، باید مرگ‌ومیر بیشتری را در زندان‌های انگلیس انتظار داشت. با جدی شدن مسأله شیوع ویروس کرونا در زندان‌های انگلیس، گفته شده طرح شکایتی از وضعیت زندان‌های انگلیس به وزارت دادگستری این کشور به‌ دلیل عدم رسیدگی به شلوغی این محیط در دست تهیه است.
 
* افشاگری گاردین: دولت انگلیس درباره کرونا خبر داشت
بعد از آمریکا، حالا در انگلیس هم ماجرای اطلاع زودهنگام دولت انگلیس از کرونا و بی‌تفاوتی به آن در حال تبدیل به یک افتضاح برای دولت انگلیس است. دیروز روزنامه گاردین اسناد محرمانه‌ای را افشا کرد که مشخص می‌کند از یک سال پیش به اعضای دولت انگلیس درباره همه‌گیری یک ویروس و پیامدهای فاجعه‌بار اجتماعی و اقتصادی آن هشدار داده شده بود. در سند ۶۰۰ صفحه‌ای «ارزیابی تهدید امنیت ملی» سال ۲۰۱۹ میلادی که توسط پاتریک والانس، مشاور عالی علمی دولتی به امضا رسیده، پیش‌بینی شده حتی همه‌گیری خفیف این ویروس منجر به مرگ‌ومیر ده‌ها هزار نفر در انگلیس می‌شود. بر همین اساس به دولت توصیه‌هایی شده از جمله اینکه انبار تجهیزات پزشکی و ملزومات محافظتی کادر درمانی را تکمیل و برای بازگرداندن اتباع انگلیسی گرفتار خارج از کشور در مدت شیوع بیماری و افزایش ناگهانی آمار مرگ‌ومیر برنامه‌ریزی کند. در این سند همچنین پیش‌بینی شده حدود ۵۰ درصد افراد جامعه به این ویروس مبتلا می‌شوند، کسب‌وکارهای تجاری بشدت آسیب می‌بینند و سطح تقاضا از خدمات درمانی و مراقبت‌های اجتماعی سر به فلک می‌کشد. سند یادشده همچنین 3 موج همه‌گیری برای ویروس جدید را پیش‌بینی کرده که هر موج ۱۵ هفته طول کشیده و اوج هر موج در هفته ۶ تا ۷ رخ می‌دهد.
 
 

Page Generated in 0/0056 sec