printlogo


کد خبر: 218697تاریخ: 1399/2/7 00:00
تعداد قربانیان جنایت مرگبار در کانادا به 23 نفر رسید
افزایش خشونت‌های کرونایی در کانادا
پلیس کانادا اعلام کرد رفتارهای خشونت‌آمیز شهروندان طی 2 ماه گذشته به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است

روند صعودی آمار بیکاری در کانادا طی 2 ماه گذشته مشکلات عدیده‌ای را برای این کشور به همراه داشته که افزایش میزان رفتارهای مخاطره‌آمیز و خشونت شهروندان علیه یکدیگر بخشی از این مشکلات است. هفته گذشته بود که پلیس کانادا از وقوع مرگبارترین حادثه تیراندازی در این کشور خبر داد؛ حادثه‌ای که آمار تلفات آن طی یک هفته گذشته افزایش یافته است. 
به گزارش «وطن امروز»، روز گذشته پلیس کانادا اعلام کرد تعداد قربانیان بدترین تیراندازی در تاریخ کانادا از ۱۹ به ۲۳ نفر افزایش یافته است. 3 نفر از جدیدترین قربانیان این حمله شامل یک زن، یک پرستار سالمندان و یک آتش‌نشان داوطلب هستند. شنبه هفته قبل «گابریل ورتمن» دندانپزشک 51 ساله کانادایی در استان «نوا اسکوتیا» طی ۱۲ ساعت، شهروندان 3 منطقه مختلف در این استان را به گلوله بست. پلیس کانادا اعلام کرد عامل این تیراندازی مرگبار با پوشیدن لباس مبدل پلیس و سوار بر خودرویی که ظاهر آن را به شکل خودروی گشت پلیس تغییر داده بود، شهروندان ساکن در منطقه ییلاقی پورتاپیک و 2 منطقه مجاور آن را هدف گلوله قرار داد و در نهایت در منطقه «آنفیلد» به ضرب گلوله پلیس از پای درآمد. پیش‌تر اعلام شده بود این حمله تنها در منطقه ییلاقی «پورتاپیک» انجام شده است اما اکنون تعداد صحنه‌های جرم به ۱۶ مورد افزایش یافته است. «گابریل ورتمن» به عنوان عامل این حملات سوابق مشخصی در اداره پلیس نداشته و به‌تنهایی دست به این جنایت زده است. به گفته پلیس، در صورتی که مردم این مناطق به ‌خاطر شیوع ویروس کرونا در منازل خود نمانده بودند، شمار کشته‌شدگان این تیراندازی خونین  می‌توانست بسیار بیشتر از این تعداد باشد. اینکه قاتل با لباس و خودروی پلیس دست به این جنایت زده است، پرسش‌ها درباره چرایی و چگونگی این حمله را حساس‌تر کرده است. جوان‌ترین فرد کشته شده در این جنایت یک نوجوان ۱۷ ساله بوده است و همچنین یک افسر پلیس، یک معلم و یک پرستار هم در بین قربانیان این حادثه دیده می‌شوند.
 
* افزایش آمار خشونت‌ها در کانادا
هنوز مشخص نیست قاتل چگونه توانسته به این اسلحه دست یابد. جالب اینکه یکی از شعارهای انتخاباتی جاستین ترودو، نخست‌وزیر فعلی کانادا در انتخابات سال ۲۰۱۹ میلادی محدودتر کردن اجازه حمل و در اختیار داشتن سلاح بود. ترودو پس از وقوع این تیراندازی مرگبار سه‌شنبه ۲۱ آوریل در گفت‌وگو با خبرنگاران از آماده بودن قانونی برای بیش از پیش محدود کردن اجازه حمل سلاح در دست شهروندان کانادایی خبر داد. کارشناسان معتقدند این حادثه منجر به تغییر قوانین حمل سلاح در کانادا خواهد شد.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی پلیس کانادا، طی 2 ماه گذشته میزان خشونت در این کشور به شکل چشمگیری افزایش یافته است. یکی از موارد جنجالی این ابراز خشونت‌ها رفتار جنون‌آمیز یک شهروند کانادایی با یک پیرمرد سالخورده آسیایی بود. این اتفاق ۱۳ مارس اتفاق افتاده بود اما پلیس به تازگی تصاویر آن را منتشر کرده است.  کارشناسان معتقدند مشکلات ناشی از ناتوانی دولت در مدیریت تنش‌ها و افزایش نرخ بیکاری از جمله عوامل جدی بروز مخاطرات اجتماعی و رفتارهای مخاطره‌آمیز شهروندان علیه یکدیگر است. 
 
* افزایش شمار بیکاران تا یک میلیون نفر
مطابق گزارش‌های رسمی، به دنبال تعطیلی بخش بزرگی از کسب‌و‌کارها در نتیجه شیوع گسترده کرونا، نرخ بیکاری کانادا در ماه مارس با 2/2 درصد افزایش در مقایسه با ماه قبل از آن به 8/7 درصد رسید. این نرخ بیکاری که بالاترین نرخ بیکاری از اکتبر سال ۲۰۱۰ تاکنون محسوب می‌شود پس از آن رقم خورد که ماه مارس یک میلیون نفر بیکار شدند؛ از این تعداد ۴۷۴ هزار شغل تمام وقت و ۵۳۶ هزار شغل پاره وقت بوده است.  طی این مدت نرخ مشارکت در بازار کار به 5/65 درصد رسیده که کمترین نرخ مشارکت این کشور از ژوئن سال ۱۹۷۹ تاکنون بوده است.
متوسط نرخ بیکاری کانادا در بازه زمانی ۱۹۶۶ تا ۲۰۱۹ معادل 61/7 درصد بوده که پایین‌ترین رقم ثبت‌شده مربوط به ژوئن ۱۹۶۶ با 9/2 درصد و بالاترین رقم ثبت‌شده مربوط به دسامبر ۱۹۸۲ با 1/13 درصد بوده است.
طبق اعلام مرکز آمار کانادا، طی این مدت نرخ بیکاری جوانان ۲۰ تا ۲۴ ساله به 8/16 افزایش یافته است که 5/6 درصد بیشتر از ماه قبل و بالاترین سطح ثبت‌شده از ژوئیه سال ۱۹۹۷  تاکنون محسوب می‌شود.
دریک هولت، کارشناس مسائل اقتصادی در موسسه «کپیتال اکونومیکس» گفت: آمارهای بیکاری ماه مارس شوکه‌کننده بود و نشان داد شرایط چقدر بد است و احتمالا در ماه آوریل شرایط از این هم بدتر خواهد بود. 
در بین ایالت‌های مختلف، بیشترین نابودی مشاغل در اونتاریو با ۴۰۳ هزار فرصت شغلی به ثبت رسیده است و پس از آن کبک با ۲۶۴ هزار فرصت شغلی و بریتیش کلمبیا با ۱۳۲هزار  فرصت شغلی در رده‌های بعدی قرار دارند. 
به طور متوسط در بازه زمانی ۱۹۷۶ تا ۲۰۱۹، اقتصاد کانادا در هر ماه ۱۸ هزار و ۱۰ فرصت شغلی ایجاد کرده است که بالاترین اشتغال‌زایی ماهانه مربوط به آوریل ۲۰۱۹ با ۱۰۶ هزار و ۵۰۰ مورد و کمترین اشتغال‌زایی نیز مربوط به ژانویه ۲۰۰۹ با منفی ۱۲۴ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی بوده است.

Page Generated in 0/0097 sec