printlogo


کد خبر: 218698تاریخ: 1399/2/7 00:00
دور دنیا

افزایش شایعات پیرامون «اون»
برخی منابع خبری از مرگ «کیم جونگ اون» رهبر ۳۶ ساله کره‌شمالی و ورود یک تیم پزشکی چین به پیونگ‌یانگ خبر دادند. برخی منابع خبری به نقل از رسانه‌های چینی و ژاپنی گزارش دادند رهبر جوان کره‌شمالی فوت شده و «کیم یونگ اون» خواهر 31 ساله وی، خود را برای اداره امور کشور آماده کرده است. همزمان، برخی منابع خبری گزارش دادند کشور چین تیمی از متخصصان پزشکی خود را راهی کره‌شمالی کرده است. خبرگزاری رویترز به نقل از 3 منبع مطلع نوشته که سفر این تیم پزشکی چین در بحبوحه انتشار گزارش‌های ضدونقیض درباره سلامت رهبر کره‌شمالی انجام شده است.
***
سقوط شدید ارزش پول ملی لبنان
تشدید بحران اقتصادی در لبنان و سقوط شدید لیر، هجمه به «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی این کشور را افزایش داده و برخی رسانه‌ها اعلام کردند سلامه تصمیم آمریکا برای فروپاشی اقتصادی در لبنان را اجرا کرده است. تظاهرات لبنانی‌ها در اعتراض به وضعیت اقتصادی که چند هفته‌ای به دلیل کرونا مسکوت مانده بود، از جمعه  بار دیگر در خیابان‌های این کشور مشاهده شد؛ علت آن افزایش نرخ برابری لیر با دلار بود به نحوی که هر دلار آمریکا به 4 هزار لیر لبنان رسید. پس از آن «حسان دیاب» نخست‌وزیر دولت لبنان حمله تندی به «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان داشت و ضمن شک‌برانگیز خواندن اقدامات سلامه، وی را مسؤول سقوط ارزش لیر دانست. 
***
ارتش آمریکا تابستان به عراق، کویت و افغانستان نیرو اعزام می‌کند
در حالی که ارتش آمریکا با تاثیرات مخرب همه‌گیری جهانی ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، طرح‌های ارتش برای جابه‌جایی نیروهای خود در فصل تابستان در اروپا، عراق و افغانستان در حال پیش رفتن است. پایگاه آمریکایی استار ز‌اند استرایپز که تمرکزش روی اخبار مرتبط با ارتش و پرسنل نظامی این کشور است، خبر داده واشنگتن به دنبال اعزام نظامیانش به منطقه غرب آسیا و اروپاست. طبق این گزارش، ارتش آمریکا در حالی در تدارک برای اجرای «برنامه‌های تابستانی» اعزام نیروهای نظامی و جابه‌جایی آنها در اروپا و منطقه غرب آسیا برآمده که پیش‌تر پنتاگون به منظور مقابله با ویروس کرونا در ارتش آمریکا فرمانی ویژه صادر کرد. طبق این دستور، فرماندهان عالی‌رتبه نظامی آمریکا این اختیار را یافته‌اند که به منظور مقابله با کرونا، برای اعزام شماری از نظامیان به ماموریت‌های محوله‌شان استثنا قائل شوند
***
موافقت الکاظمی با درخواست احزاب شیعه
«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر مکلف عراق در ادامه رایزنی‌ها با احزاب و فراکسیون‌های سیاسی جهت حل اختلافات بر سر تقسیم مناصب وزارتی، با درخواست فراکسیون‌های شیعه موافقت کرد. روزنامه عراقی «الصباح» نوشت که اسامی برخی وزرای پیشنهادی الکاظمی با مخالفت برخی فراکسیون‌های شیعه مواجه شد و آنها ۴۸ ساعت به الکاظمی مهلت دادند به اعتراضات آنها پاسخ دهد. پیش‌بینی می‌شود در جلسه پارلمانی که قرار است هفته آینده برگزار شود، با ۱۵ وزیر پیشنهادی دولت موافقت شود.
***
دولت برزیل در آستانه فروپاشی
استعفای وزیر دادگستری برزیل به‌ دلیل تلاش رئیس‌جمهور برای مداخله در امور پلیس فدرال و شکست او در مهار ویروس کرونا، دولت این کشور را در خطر فروپاشی قرار داده است. اخراج وزیر بهداشت و حفر گورهای دسته‌جمعی برای قربانیان رو به افزایش ویروس کرونا، دولت برزیل را غرق در بحران کرده است. به نوشته روزنامه «گاردین»، درپی اعلام استعفای «سرجیو مورو» وزیر دادگستری برزیل، معترضان خواستار استیضاح «ژایر بولسونارو» رئیس‌جمهور این کشور به‌دلیل دخالت در امور پلیس فدرال شدند. مورو در زمان وزارت خود، عملیاتی با اسم «کارواش» را برای به دام انداختن مفسدان اقتصادی به راه انداخت و توانست محبوبیت زیادی کسب کند.
 او می‌گوید بولسونارو به درخواست سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (آف‌بی‌آی)، رئیس پلیس فدرال برزیل را برکنار کرده و قصد دارد فردی را جایگزین او کند که اطلاعاتی محرمانه را در اختیارش بگذارد.
***
هراس تل‌آویو از نافرمانی مدنی صهیونیست‌ها به دلیل کرونا
یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی از هراس نهادهای امنیتی و سیاسی این رژیم از آغاز نافرمانی مدنی گسترده در فلسطین اشغالی در پی شیوع کرونا و فراهم بودن عوامل مورد نیاز برای این امر، خبر داد. 
با ظهور همه‌گیری کرونا در جهان و آغاز مقابله با آن در فلسطین اشغالی به صورت رسمی، مرکز پژوهش‌های امنیت وابسته به دانشگاه تل‌آویو و سایر مراکز تحقیقاتی اسرائیل، پژوهش‌ها و سناریوهای مختلف درباره تاثیر این امر بر رژیم صهیونیستی را در سطوح مختلف بررسی کردند. طبق آمار وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی، شمار مبتلایان و مرده‌های ویروس کرونا به ۱۵۱۴۸ مبتلا و ۱۹۸ قربانی رسیده است.

Page Generated in 0/0061 sec