printlogo


کد خبر: 218721تاریخ: 1399/2/7 00:00
«وطن امروز» از ادامه واکنش‌ها و تأثیر پرتاب ماهواره نظامی نور بر معادلات سیاسی گزارش می‌دهد
ترامپ؛ یک گام به جلو، دو گام به عقب

گروه سیاسی: ماهواره نظامی نور حالا در نقطه مرکزی معادلات سیاسی مستقر شده است، به گونه‌ای که از توئیت تهدیدآمیز ترامپ پیرامون هدف قرار دادن قایق‌های جنگی ایران در خلیج‌فارس تا تماس تلفنی «شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی» امیر قطر با حسن روحانی می‌توان حضور مستقیم و غیرمستقیم آن را شاهد بود. در اولی تهدید آشکار و مستقیمی که ناشی از عصبانیت نسبت به موفقیت فضایی جمهوری اسلامی است و در دومی پیام دعوت به خویشتنداری از سوی واسطه‌ای برای گفت‌وگو را می‌توان مشاهده کرد. به گزارش «وطن امروز»، حسن روحانی روز گذشته در این تماس تلفنی و در پاسخ به اظهار امیدواری امیرقطر نسبت به تلاش همه کشورها برای جلوگیری از تنش‌آفرینی در منطقه گفت: «جمهوری اسلامی ایران فعالیت و تحرکات آمریکایی‌ها را با دقت زیر نظر داشته و آن را دنبال می‌کند اما هرگز آغازگر هیچ درگیری و تنشی در منطقه نخواهد بود...».
در تحلیل این گفت‌وگو می‌توان مدعی شد وضعیت موجود بی‌شباهت به فضای نزاع مستقیم میان ایران و آمریکا در دی‌ماه سال گذشته نبوده و در آن می‌توان شاهد مواضع دوگانه آمریکا با نیت ایجاد رعب در فضای عمومی و اقناع برای کوتاه آمدن در پشت پرده بود. به گونه‌ای که پس از اقدام تروریستی ارتش آمریکا در به شهادت رساندن فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، ترامپ در مقام تهدید خبر از مورد حمله قرار دادن 52 نقطه فرهنگی ایران در صورت دریافت هرگونه پاسخ نظامی را داد اما به محض دریافت پاسخ موشکی ایران در عین‌الاسد با تغییر ادبیات خود، از عدم علاقه‌اش به پاسخ دادن به این حمله موشکی گفت و متقابل با آن شروع به ارسال سیگنال‌هایی از سوی دولت‌های واسط برای منصرف کردن ایران نسبت به ادامه حملات کرد. حالا هم آمریکایی‌ها در شرایطی که پس از تعرض ماجراجویانه ناوهای جنگی آمریکا به حریم آبی ایران که با واکنش نیروی دریایی سپاه مواجه شد ابتدا ادبیاتی هجومی را (همزمان با موفقیت سپاه پاسداران در پرتاب ماهواره نظامی نور) در پیش گرفتند و ترامپ با انتشار توئیتی تهدیدآمیز خبر از دستور شلیک به قایق‌های ایرانی داد اما بعد از واکنش‌های قاطع مقامات ایران از جمله سردار سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران که گفته بود: «ما نیز به واحدهای نظامی خودمان در دریا دستور دادیم که اگر شناور یا واحد جنگی از نیروهای دریایی ارتش تروریست آمریکا بخواهد امنیت کشتی‌های غیرجنگی یا شناورهای رزمی ما را مورد مخاطره قرار دهد، آن شناور یا واحد نظامی را مورد هدف قرار بدهند»، سعی خود را معطوف به فرستادن پیام خویشتنداری از سوی رهبران واسطه سیاسی کردند.
 
* آمریکا حق خود را با تهدید تفسیر می‌کند
در ادامه تلاش‌ها برای آرام کردن فضای نزاع‌های مستقیم میان ایران و آمریکا روز گذشته استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست خبری خود از ایران و آمریکا خواست نسبت به افزایش تنش و درگیری‌های لفظی خویشتنداری کنند. دوجاریک گفت: موضع ما این است که طرف‌های درگیر باید از هرگونه اقدام و صحبت‌های تحریک‌آمیز خودداری کنند. اما سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در موضعی تند و انتقادی نسبت به توئیت اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره فعالیت قایق‌های سپاه گفت که روسیه درباره تهدیدهای آمریکا علیه ایران در بحبوحه تنش‌های خلیج‌فارس نگران است و از هر دو طرف می‌خواهد خویشتنداری کنند. ریابکوف همچنین در این راستا بیان کرد که آمریکا به شیوه خود و با تهدید ایران به حمله در خلیج‌فارس، حقش برای دفاع از خود را تفسیر می‌کند.
 
* پیام ایران توقف‌ناپذیری پیشرفت‌هایش بود
با گذشت چند روز از پرتاب ماهواره نظامی نور واکنش‌ها و گمانه‌زنی‌ها نسبت به این توانمندی کشورمان کماکان ادامه دارد. روزنامه الاخبار در گزارشی با این موضوع نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اکتبر سال 2009 نام نیروی هوایی خود را به «نیروی هوافضا» تغییر داد که آغازگر یک تاریخ جدید در بخش هوافضای جمهوری اسلامی ایران بود. عدم فعالیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمینه هوافضا طی 10 سال گذشته به‌ معنای غفلت آن از این امر نبوده است، چرا که هفته گذشته با یک دستاورد غیرمنتظره و شگفت‌انگیز در پرتاب اولین ماهواره نظامی ایران که با موفقیت در مدار 430 کیلومتری زمین قرار گرفت نشان داد همواره در این حوزه فعال بوده است. در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به تجارب کسب شده توسط سپاه پاسداران از سال 2009 تاکنون آمده است: محکومیت ورود نظامی ایران به فضا از سوی کشورهای غربی به‌دلیل ترس از قدرت اطلاعاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بویژه پس از پیشرفت اخیر آن در منطقه‌‌ای که صهیونیست‌ها و پایگاه‌های آمریکایی در آن حاضر نیستند است و علت این امر بیشتر به پیشرفت‌های ایران در زمینه موشک‌های بالستیک برمی‌گردد. سیستم‌های بین‌المللی نظارت بر ایران هیچ‌گونه مقدمات قبلی برای این مرحله را رصد نکرده بودند که در این زمینه سردار «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: «می‌دانستیم که دشمنان به‌دنبال رصد این کار هستند و تلاش کردیم به‌صورت چراغ‌خاموش کار را پیش ببریم».
الجزیره نیز در یادداشتی به قلم محمدالمنشاوی به بررسی تاثیر پرتاب ماهواره نظامی نور بر آینده قدرت جمهوری اسلامی پرداخت. در بخشی از این یادداشت با نقل این گفته دیوید دی روتش، کارشناس نظامی از دانشگاه دفاع ملی در واشنگتن که «ایران اولین ماهواره نظامی خود را پرتاب کرده است و به این معنا، در حال حاضر امکانات شلیک موشک‌های قاره‌پیما را نیز دارد» آمده است، در صورتی که این گزارش درست باشد، شاهد تحول بسیار مهمی در مقابله بین تهران و واشنگتن خواهیم بود. از سوی دیگر، پروفسور جودت بهجت، در مرکز مطالعات خاور نزدیک و جنوب آسیا در دانشگاه دفاع ملی آمریکا در گفت‌وگو با الجزیره تاکید کرد که اگر ادعای ایران درست باشد، این مساله غافلگیر‌کننده نیست، به این دلیل که ایران سال‌هاست برای پرتاب ماهواره تلاش می‌کند و عاقبت، پس از چند بار آزمون و خطا، به نتیجه مورد نظرش دست یافت. پروفسور جودت بهجت در گفت‌وگو با الجزیره به این مطلب اشاره کرد که ایران قصد دارد پیامی را برساند مبنی بر اینکه با وجود تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا، قادر است روند پیشرفت خود را ادامه داده و امکانات نظامی‌اش را بهبود بخشد. اما دی روتش معتقد است که تهران می‌خواهد با پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نظامی‌اش، خود را در جایگاه خوبی نشان دهد.

Page Generated in 0/0044 sec