printlogo


کد خبر: 218734تاریخ: 1399/2/7 00:00
اخبار

احتمال تمدید ۶ ماهه قرارداد مالکان با مستأجران
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی از احتمال اجرایی و الزامی شدن تمدید ۶ ماهه اجاره‌نامه مستاجران به دلیل بحران کرونا خبر داد. محمود محمودزاده درباره تمهیدات وزارت راه‌وشهرسازی برای مستاجران اعلام کرد: با توجه به بحران کرونا و شیوع این بیماری همه‌گیر و نگرانی مردم از نقل‌و‌انتقال به واحدهای جدید و همچنین مشکلاتی که درباره اجاره‌بها ایجاد شده است، وزارت راه‌وشهرسازی مصوبه پیشنهادی را برای دولت به منظور تمدید خودکار ۶ ماهه اجاره‌نامه مستاجران ارائه کرده است.
معاون مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه مستاجران در حال حاضر امکان جابه‌جایی ندارند، افزود: هم‌‌اکنون امکان دید و بازدید از واحدهای مسکونی فراهم نیست و در عین حال منابع درآمدی اکثریت مردم کاهش چشمگیری داشته است که این مساله بویژه در کلانشهرها مشکلات عدیده‌ای را برای شهروندان ایجاد کرده است. به همین منظور این پیشنهاد از سوی وزارت راه‌وشهرسازی برای تصویب در دولت و الزام‌آور شدن آن در دست بررسی قرار گرفته است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی از دیگر اقداماتی را که در معاونت مسکن و ساختمان در دست پیگیری است، طرح جامع مدیریت صنعت ساختمان عنوان کرد و توضیح داد: طرح جامع مدیریت صنعت ساختمان کشور مراحل نهایی خود را طی می‌کند. 
***
عرضه سریالی سهام شرکت‌های دولت تا پایان سال
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: روند عرضه سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه به صورت سریالی ادامه دارد و در همین راستا بزودی اولین صندوق قابل معامله بورسی ETF متشکل از 3 بانک و 2 شرکت بیمه به ارزش 16 هزار و 500 میلیارد تومان در بورس عرضه می‌شود.
 فرهاد دژپسند افزود: ما برای عرضه سهام شرکت‌های دولتی در طول سال جاری برنامه داریم و این عرضه‌ها در کل سال انجام می‌شود و در کنار ما نهادهای عمومی غیردولتی هم اقدام به عرضه سهام خواهند کرد. یک نمونه آن عرضه سهام شستا بود و سایر نهادها هم برای عرضه سهام اعلام آمادگی کردند. 
بر این اساس، ‌دولت قصد دارد‌ باقیمانده سهام خود نزد 18 شرکت بزرگ از جمله 3 بانک، 2 بیمه، 2 خودروسازی و پالایشگاه پتروشیمی را به شکل واحدهای صندوق قابل معامله بورسی به مردم عرضه کند.
***
پیشنهاد بودجه کرونایی
ابوالفضل نوروزی، کارشناس اقتصاد گفت: در شرایط کنونی به جای اینکه به تولیدکننده‌ها وام پرداخت شود، بهتر است سیاست‌های بهبود فضای کسب‌و‌کار دنبال شود. یکی از اصلی‌ترین موضوعات در تسهیل کسب‌و‌کار‌ها بحث صدور سریع مجوز کسب‌و‌کار است، مثل همین کاری که الان برای کارگاه‌های ماسک‌دوزی اتفاق می‌افتد. 
وی در برنامه رادیویی رهیافت اظهار داشت: پیشنهاد مشخصی که می‌توانم ارائه کنم این است که دولت با منابع فعلی خود که جمع آن به 75 هزار میلیارد تومان می‌رسد به 7 دهک پایین درآمدی کشور به ازای هر فرد یک‌میلیون تومان پرداخت کند که 8 درصد بهره داشته باشد و محل مصرف آن هم حوزه اصناف آسیب‌دیده از کرونا مثل لوازم خانگی و پوشاک ایرانی باشد؛ همچنین مدت بازپرداخت آن هم 24 ماهه با تنفس 3 ماهه در نظر گرفته شود.
 این کارشناس اقتصاد افزود: به نظر می‌رسد اولین کاری که باید برای اقتصاد کرونایی کشور انجام شود اصلاح بودجه سال 99 است چون آن زمانی که بودجه تصویب شد به دلیل کرونا مجلس نتوانست بودجه را بخوبی بررسی کند. وی اضافه کرد: یکی از اصلی‌ترین اصلاحات بودجه، کاهش هزینه‌های دولت با شرایط کروناست‏‌، دولتی‌ها باید به این باور برسند که دیگر نمی‌توانند مانند سال‌های گذشته هزینه‌های غیرضروری داشته باشند.
***
ارز 4200 تومانی باید حذف شود
نماینده منتخب مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه امسال نصف درآمدهای بودجه رقمی معادل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان محقق نخواهد شد، اصلاح سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را با توجه به این موضوع، ضروری خواند. مجتبی رضاخواه گفت: امسال در قدم اول باید شرایط فعلی را برای مردم توضیح دهیم و سیاست‌ها را اصلاح کنیم. وی حذف سیاست تخصیص ارز 4200 تومانی را ضروری خواند و گفت: هدف از تخصیص این ارز در ظاهر کنترل قیمت‌ها و حمایت از قشر ضعیف جامعه عنوان می‌شد که در عمل اینگونه نبود، حال اگر دولت در این شرایط کسری بودجه ارز آزاد خریداری کند و با قیمت 4200 تومان به واردکنندگان خاص تخصیص دهد اقدام منطقی‌ای نیست. وی افزود: ما با این سیاست در واقع از همه مردم حمایت می‌کنیم، در صورتی که ممکن است 40 درصد مردم نیازی به این حمایت‌ها نداشته باشند، بنابراین این سیاست باید حذف و ارز 4200 تومانی فقط برای افراد نیازمند تخصیص داده شود. رضاخواه مشکلات در حوزه نهاده‌های دامی و طیور بویژه احتکار را ناشی از انحصار حاصل از تخصیص ارز 4200 تومانی دانست و بیان داشت: همه سیاست‌های اشتباهی که به جای کنترل بازار به نفع برخی افراد خاص و واردکنندگان بوده باید اصلاح شود.

Page Generated in 0/0053 sec