printlogo


کد خبر: 218750تاریخ: 1399/2/8 00:00
دور دنیا

احداث دیوار الکترونیکی در مرز مصر با غزه
پایگاه خبری العربی‌الجدید از شروع به کار نیروهای مهندسی ارتش مصر برای ساخت دیوار الکترونیکی پیشرفته در مرز سینا با نوار غزه خبر داد. منابع بومی مصر به العربی الجدید گفتند برخلاف دیوار بتنی که ارتش مصر بیش از 2 ماه قبل ساخت آن را آغاز کرد، نیروهای مهندسی ارتش مصر ساخت یک دیوار الکترونیکی دیگر را در فاصله چند متری از دیوار بتنی آغاز کردند. این منابع اعلام کردند بر اساس اطلاعات دریافت‌شده این دیوار مجهز به سنسورهای الکترونیکی و دوربین‌های حرارتی است که مانع دسترسی هر کسی به مرز فلسطین و مصر در 14 کیلومتری گذرگاه کرم ابو سالم تا ساحل دریای مدیترانه می‌شود. 
***
کنایه کرونایی لاوروف به اروپا
وزیر خارجه روسیه تاکید کرد هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی قواعد بازی را به جامعه جهانی دیکته کند. سرگئی لاوروف گفت: کشورهایی که سعی در تعیین یکجانبه قواعد بازی در عرصه روابط بین‌الملل دارند، سرانجام این فرصت را از دست می‌دهند، چنین برخوردی در جهان امروز شکست خورده است، برای اینکه آنها با مخالفت شرکت‌کنندگان مستقل در عرصه جهانی روبه‌رو خواهند شد. وی افزود: اگر بگوییم روسیه می‌خواهد اجازه ندهد کسی به تنهایی قواعد بازی را تدوین کند، باید گفت، بله! دقیقا چنین خط مشی دنبال می‌شود و به عقیده من این برخورد یکی از ارزیابی‌های مثبت از سیاست خارجی مستقل کشور ما است. وزیر خارجه روسیه افزود: ما از منابع مختلف مطلع شده‌ایم تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپایی و ناتو، برای استفاده از تجربه ایتالیا و تماس با ما برای استفاده از انواع کمک‌های روسیه که واقعا مزایای زیادی دارد، با مشکل مواجهند، برای اینکه رفقای ارشدشان اجازه چنین کاری را به آنها نمی‌دهند. 
***
هشدار درباره کودتا در سودان
رئیس شورای حاکمیتی سودان اعلام کرد چندین گروه سیاسی برای کودتا برنامه‌ریزی می‌کنند. عبدالفتاح البرهان خاطرنشان کرد: طرف‌هایی وجود دارند که به دنبال ایجاد آشوب و فتنه میان نیروهای انقلابی و نیروهای مسلح هستند. 
***
نماینده آمریکا: طالبان با دولت افغانستان وارد مذاکره شود
نماینده دائم آمریکا در سازمان ناتو از طالبان خواست با تیم فراگیری که از دولت افغانستان نمایندگی می‌کند، وارد مذاکره شود. کی بلی هاچسون، نماینده دائم آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بیانیه‌ای گفت سطح خشونت‌ها در افغانستان به طور غیرقابل قبولی بالاست. وی با اشاره به موج تازه حملات طالبان به نیروهای امنیتی افغان نیز اظهار داشت حملات مکرر طالبان کمکی به ایجاد شرایط جهت برقراری صلح پایدار در افغانستان نمی‌کند. هاچسون افزود: آمریکا و متحدان ما از طالبان می‌خواهند خشونت‌ها را کاهش دهد و با تیم فراگیری که از جمهوری اسلامی افغانستان نمایندگی می‌کند وارد مذاکره شوند. 
***
اقدام جالب نماینده پارلمان انگلیس در ماه رمضان
عضو پارلمان انگلیس اعلام‌ کرد هفته اول ماه رمضان را روزه خواهد گرفت تا درک بهتری از این ماه و روزه‌داری مسلمانان پیدا کند. پل بریستو، نماینده حزب محافظه‌کار پارلمان انگلیس در ویدئویی که در توئیتر برای اعلام تصمیم خود به روزه‌داری منتشر کرد، گفت: تصمیم گرفته‌ام در نخستین هفته ماه رمضان من هم روزه بگیرم. من مسلمان نیستم اما حس می‌کنم مهم است در این تجربه با حدود ۲۰ هزار مسلمان که در شهر من، پیتربورو زندگی می‌کنند، شریک شوم. 
***
درگیری یک‌پنجم تمام کشتی‌های کروز جهان با کرونا
تحقیقات روزنامه میامی هرالد نشان می‌دهد یک‌پنجم تمام کشتی‌های کروز اقیانوس‌پیما در جهان با ویروس کرونا دست‌ و پنجه نرم می‌کنند و دست‌کم ۲۵۹۲ خدمه و مسافر مبتلا شده و دست‌کم ۶۵ نفر جان‌شان را از دست داده‌اند. این آمار شوکه‌کننده جدید فاش می‌کند، موارد ویروس کرونا می‌تواند به طور مستقیم با دست‌کم ۵۴ کشتی کروز مرتبط باشد، چرا که آنها حین شیوع کرونا در خشکی همچنان به سفرشان در آب‌ها ادامه داده‌اند. تمام 4 خط کروز بزرگ جهان گرفتار این شیوع مرگبار شده‌اند و تعدادی از خطوط کوچک‌تر هم با این مشکل مواجهند. دست‌کم ۹۲۲ مورد از مبتلایان و ۱۱ مورد از فوتی‌ها خدمه این کشتی‌ها بودند. 
***
موساد به دنبال تجهیزات پزشکی
شبکه ۱۲ رژیم اشغالگر قدس گزارش کرد موساد تجهیزات بیشتری برای مقابله با کرونا برای این رژیم تامین کرده است. این محموله تازه شامل دستگاه تنفس مصنوعی، داروهای HIV و کیت‌های آزمایش PCR است که انجام ۱۰۰۰ آزمایش بیشتر در روز را میسر می‌کند. طبق اعلام وزارت بهداشت رژیم کودک‌کش اسرائیل، موساد هم‌اکنون در حال کار روی ساخت ۴۷ داروی متفاوت است که اسرائیل با کمبود آن روبه‌رو است. این وزارتخانه پیش‌تر گزارش کرد موساد مسؤول تحویل ۱۰ میلیون ماسک و شمار قابل توجهی دستگاه تنفس مصنوعی بوده است. 
***
روسیه ۴۰ تن دارو به ونزوئلا می‌فرستد
سرگئی باغداساروف، سفیر روسیه در کاراکاس گفت: بزودی و در روزهای نزدیک به «روز پیروزی» مقادیر معتنابهی دارو، بیش از ۴۰ تن داروی ضروری برای مقابله با ویروس کرونا برای بخش بزرگی از مردم ونزوئلا ارسال خواهد شد. این داروها با هماهنگی دولت کاراکاس و براساس نیازهای اساسی مردم ارسال می‌شود. وی گفت ویدئو‌کنفرانسی میان وزیران بهداشت 2 کشور در ۲۴ آوریل برگزار شده است. 

Page Generated in 0/0060 sec