مهدی روزخوش: پیش از اینکه باشگاه فوتبال پرسپولیس نامه فسخ قرارداد را برای کارگزار خود ارسال کند، مسؤولان این شرکت رسما به پرسپولیسیها اعلام کرده بودند تا پایان بهار، درآمدی در کار نخواهد بود. سهشنبه هفته گذشته باشگاه پرسپولیس با ارسال نامهای به شرکت داده آتیهپرداز، رسما خواست قرارداد طرفین فسخ شود. این شرکت که با امضای محمدحسن انصاریفرد همکاری خود را با این باشگاه آغاز کرده بود، با گذشت 6 ماه نتوانست انتظارات را برآورده کند تا اینکه در نهایت طاقت مدیران پرسپولیس سر آمد و تصمیم به فسخ قرارداد گرفتند. از قرار معلوم چند روز پیش از ارسال نامه فسخ از سوی باشگاه پرسپولیس، رئیس هیأتمدیره و مسؤول پروژه شرکت داده آتیهپرداز، جلسهای با مدیران باشگاه پرسپولیس برگزار میکنند تا درباره راههای درآمدزایی بحث و تبادل نظر شود. در این جلسه مسؤولان شرکت کارگزار رسما اعلام میکنند تا پایان بهار هیچ درآمدی در کار نخواهد بود و با توجه به پرداخت ١۵ میلیارد و ۵٠٠ میلیونی که داشتهاند، پرسپولیس عملا به این شرکت بدهکار است. آنها حتی در این جلسه عنوان میکنند پرداخت این پول در قرارداد نبوده و اگر میدانستند پرسپولیس قرار نیست این پول را بازگرداند، هرگز آن را پرداخت نمیکردند. از نکات دیگر اختلاف طرفین، مباحث پیرامون فضای رسانهای باشگاه است. در قرارداد ذکر شده است باید اداره تمام فضای رسانهای باشگاه اعم از صفحه رسمی اینستاگرام و توئیتر، کانال و سایت رسمی در اختیار کارگزار باشد. به عبارت دیگر مسؤولان روابط عمومی و رسانه باشگاه هیچ اختیاری در اداره این فضاها ندارند. شرکت کارگزار هم با استناد به همین بند، دامنه سایت رسمی باشگاه را به نام خود تغییر داده و اداره صفحه رسمی اینستاگرام و توئیتر باشگاه را نیز از اختیار عوامل رسانهای باشگاه خارج کرده است. در همین رابطه پرسپولیس طی 2 نامه رسمی خواسته بود پسورد اینستاگرام و توئیتر باشگاه را در اختیار داشته باشد اما کارگزار پاسخ داده بر اساس قرارداد نهتنها اداره این دو فضا را به پرسپولیس نمیدهد، بلکه باید اداره کانال را هم به طور کامل در اختیار بگیرد. نکته دیگر اختلاف طرفین بحث جذب اسپانسر است. در قرارداد آمده است پرسپولیس عملا حق مذاکره برای جذب اسپانسر را ندارد و حتی اگر شرکتی برای اسپانسری به پرسپولیس پیشنهادی بدهد، باشگاه باید آن شرکت را به کارگزار معرفی کند تا قرارداد با کارگزار به امضا برسد و پس از کسر درصدی، درآمد اسپانسری به پرسپولیس برسد. همین بند باعث شده در عمل دست مدیران پرسپولیس برای درآمدزایی بسته شود تا پرسپولیس فقط چشم به دست کارگزار داشته باشد. طبق اسناد رسمی باشگاه پرسپولیس، طی 6 ماه فعالیت شرکت داده آتیهپرداز، این شرکت از قرارداد اسپانسری یک تولیدکننده قهوه، ٢ میلیارد تومان و از قرارداد فروش پیراهن در صداوسیما، ٧٠٠ میلیون تومان به عنوان «درآمد» به پرسپولیس پرداخت کرده و در دوره محمدحسن انصاریفرد، طی 2 مرحله در مجموع ١۵ میلیارد و ۵٠٠ میلیون تومان هم به عنوان «قرض» به پرسپولیس داده که بابت این پول چک ضمانت اخذ شده است. به عبارت ساده کارگزار در 6 ماه که برند باشگاه پرسپولیس، فضاهای تبلیغاتی و تمام فضاهای رسانهای (سایت رسمی، صفحه رسمی توئیتر و اینستاگرام) را در اختیار داشته، فقط ٢ میلیارد و ٧٠٠ میلیون برای پرسپولیس درآمدزایی کرده و حالا مدعی طلب ١۵ میلیارد و ۵٠٠ میلیونی شده است. این در شرایطی است که باشگاه پرسپولیس با یک بحران بزرگ مالی روبهرو است. این باشگاه باید بزودی ٢ میلیون و ۵٠ هزار یورو بابت احکام قطعی فیفا پرداخت کند و در ادامه هم فکری به حال مطالبات بازیکنان کند. با این حال باید دید مدیران پرسپولیس در روزهای آینده چه برنامهای برای جذب منابع مالی دارند.
* جلسات مخفیانه مدیران پرسپولیس با اسپانسر مورد نظر
از سوی دیگر مدیران باشگاه پرسپولیس برای مطلع نشدن رسانهها، جلسات خود با اسپانسر مدنظرشان را به صورت مخفیانه و بیرون از ساختمان باشگاه برگزار کردند. باشگاه پرسپولیس در دوران مدیرعاملی ایرج عرب بلیتفروشی خود را به شرکت ریحان فیلم که مدیریت آن بر عهده یکی از دوستان نزدیک مهرداد هاشمی است، واگذار کرد اما بعد از شروع فصل 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس ناچار شدند بلیتفروشی خود را در اختیار شرکت توسعه و تجهیز قرار دهند که این موضوع همان زمان باعث شد حاشیههای زیادی در اینباره به راه بیفتد. این در حالی است که در بدو قرارداد با ریحان فیلم، این شرکت مبلغ 7 میلیارد تومان به پرسپولیس پول پرداخت کرد اما بعد از اینکه بلیتفروشی از این شرکت گرفته شد، این شرکت رسما از باشگاه پرسپولیس شکایت کرد و خواهان 7 میلیارد پرداختی خود به این باشگاه شد. این موضوع باعث ناراحتی مهرداد هاشمی شد به طوری که او با ایرج عرب، مدیرعامل وقت پرسپولیس دچار اختلاف جدی شد و از سمت خود در باشگاه پرسپولیس استعفا کرد. هاشمی زمانی به هیأتمدیره پرسپولیس بازگشت که محمدحسن انصاریفرد جایگزین عرب در پست مدیرعاملی پرسپولیس شده بود. در دوران مدیریت انصاریفرد نیز باشگاه پرسپولیس تمایلی برای همکاری با شرکت نامبرده نشان نداد تا چالشهایی هم در این زمینه بین هاشمی و انصاریفرد به وجود آید. بعد از این مسائل، باشگاه پرسپولیس آبانماه سال گذشته قراردادی را با شرکت آتیه دادهپرداز به عنوان کارگزار برند امضا کرد اما بعد از استعفای انصاریفرد از مدیرعاملی پرسپولیس، هاشمی خواستار کنار گذاشتن این شرکت از کارگزاری پرسپولیس شد و در این میان دوباره خواستار همکاری با شرکت ریحان فیلم شد! در همین راستا روز جمعه نمایندگان این شرکت در باشگاه پرسپولیس حاضر شده و جلسه مهمی را با هاشمی و رسولپناه برگزار کردند که وقتی این خبر رسانهای شد، دلخوری مدیران پرسپولیس را به همراه داشت. مدیران فعلی پرسپولیس انتظار نداشتند این جلسه که در بیخبری رسانهها برگزار شده بود، رسانهای شود. هاشمی که میخواست در فضای بیخبری و در سکوت کارها را پیش ببرد، برای رسانهای نشدن جلسه بعدی راهکار جدیدی در پیش گرفت.
مرد همهکاره این روزهای پرسپولیس دومین جلسه خود با مسؤولان ریحان فیلم را برگزار کرد. هاشمی برای اینکه رسانهها این بار از محل برگزاری این جلسه باخبر نشوند، این جلسه را در مکانی خارج از ساختمان باشگاه برگزار کرد. به نظر میآید مدیران فعلی باشگاه پرسپولیس در تلاشند تا زمانی که در این باشگاه مسؤولیت دارند، با اسپانسر جدیدی وارد همکاری شوند و توجهی به تبعات فسخ یکطرفه قرارداد ندارند.