printlogo


کد خبر: 218776تاریخ: 1399/2/8 00:00
اخبار

اکثر شرکت‌هایی که ارز 4200 تومانی گرفتند، فاقد سابقه کار تجاری بودند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: شوربختانه ۹۰ درصد شرکت‌هایی که سال ۹۷ در مجموع 3/21 میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات کالا دریافت کرده بودند تاریخ ثبت این شرکت‌ها اغلب مربوط به سال ۱۳۹۶ بوده و در ضمن بیشتر این شرکت‌ها فاقد سابقه انجام هرگونه کار تجاری هم بودند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی در برنامه «چالش» رادیو اقتصاد اظهار داشت: جدا از این، ضمانتی که باید به قدر کفایت باشد تا شرکت‌های دریافت‌کننده ارز دولتی خود به خود ملزم شوند مبالغ دریافتی را به بیت‌المال بازگردانند، این هم به میزان کافی نبود. نماینده مردم شاهین‌شهر ادامه داد: اگر در بقیه موارد هم که ارز دولتی تخصیص یافته موارد به شکل درستی رسیدگی شود بدون شک اشکالاتی وجود خواهد داشت. وی در پایان تاکید کرد: این موضوع نه‌تنها در این مجلس بلکه در مجلس آینده با جدیت دنبال خواهد شد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
***
بورس نفت بدون حضور بخش خصوصی بی‌معناست
استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: وقتی در صنعت نفت تحول ساختاری ایجاد نشود و همه‌چیز دست وزارت نفت باشد و اجازه کار به بخش خصوصی ندهد در نتیجه رقابتی شکل نمی‌گیرد که بورس نفت معنا پیدا کند. یدالله سبوحی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: بورس نفت همه انعکاس روبنایی هستند که آن روبنا یک زیرساخت هم نیاز دارد. این زیرساخت رقابت است که ناشی از حضور شرکت‌های خصوصی است. در نتیجه وقتی شرکت خصوصی در صنعت نفت وجود ندارد رقابتی هم شکل نمی‌گیرد؛ پس زیرساخت اصلی بورس نفت زیر سوال است و در نتیجه بورس نفت فعلی در فروش نفت ناموفق می‌ماند.
***
پیش‌بینی کسری ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی بودجه 99
سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: شیوع کرونا موجب تعطیلی قابل توجه فعالیت‌های اقتصادی و بخش خدماتی شده است، لذا می‌توان انتظار داشت کسری بودجه سال جاری رقمی حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان باشد. محمد قاسمی اظهار داشت: 2 اتفاق مهم مقارن با تصویب بودجه 1399 و پس از آن روی داد که بشدت بر منابع و مصارف بودجه 1399 اثر‌گذار بود؛ یکی شیوع ویروس کرونا و دوم کاهش شدید قیمت نفت که هم ناشی از کاهش تقاضای نفت بر اثر کاهش سطح فعالیت‌های اقتصادی در دنیا به علت شیوع کروناست و هم ناشی از عدم توافق درباره کاهش مقدار عرضه نفت در سطح جهانی. وی در تشریح راهکارهای برطرف کردن کسری بودجه گفت: اگر کسری بودجه را موضوعی میان‌مدت در نظر بگیریم، طبعا کسری بودجه ساختاری را باید از راه‌هایی مانند معرفی پایه‌های مالیاتی جدید، جلوگیری از فرار مالیاتی، حذف معافیت‌های مالیاتی غیرضروری و غیرهدفمند و کاهش مخارج اضافی و غیرضروری دولت درمان کرد. قاسمی همچنین گفت: اگر کسری بودجه موضوع کوتاه‌مدتی باشد می‌توان استقراض دولت از طریق انتشار اوراق را پیشنهاد کرد به این امید که بعد از رفع بحران، با جمع‌آوری مالیات‌های بیشتر این استقراض را بازپرداخت کرد. سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: اقتصاددانان در شرایط فعلی رکودی کاهش مخارج دولت را توصیه نمی‌کنند اما انضباط مالی دولت قابل توصیه است. قاسمی تصریح کرد: انضباط مالی به این معنی که بیشترین حد مخارج با اتخاذ کم‌ هزینه‌ترین راه تامین کسری انتخاب شود و دولت تلاش کند کارآیی هزینه‌های خود را بالا ببرد. مثلا عمدتا به طرح‌های عمرانی‌ای منابع تزریق کند که به‌سرعت به بهره‌برداری می‌رسند تا سمت عرضه اقتصاد را تقویت کند. وی افزود: دولت باید کوشش کند تا حالا که به بهای افزایش کسری بودجه چنین منابعی تامین می‌شود، در جایی خرج کند که بیشترین اثرات را برای جبران خسارات و افزایش تقاضای کل بگذارد.
***
امسال 3 مرکز استان به راه آهن وصل می‌شوند
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها گفت: پس از موفقیت پروژه اتصال 5 مرکز استان به شبکه ریلی، برای امسال نیز اتصال 3 مرکز استان دیگر به شبکه ریلی در دستور کار قرار گرفت تا بدین ترتیب 8 مرکز استان به شبکه ریلی وصل شود. عباس خطیبی در گفت‌وگو با فارس، این سه پروژه ریلی را «خط آهن همدان- سنندج با رویکرد اتصال استان کردستان به شبکه ریلی»، «راه‌آهن میانه- اردبیل» و «خط آهن مبارکه- شهرکرد با رویکرد اتصال استان چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی» عنوان کرد. وی افزود: 1660 کیلومتر خط ریلی اولویت‌دار را مشخص کرده‌ایم و مصمم هستیم تا پایان دولت حداقل 620 کیلومتر از این خطوط ریلی افتتاح شود و به بهره‌برداری برسد.
***
تکمیل برنامه «همراه‌نوین»
بانک اقتصادنوین به منظور تسهیل دریافت خدمات بانکی نوین از طریق تلفن همراه، اپلیکیشن «همراه نوین» را به‌روزرسانی کرد و با امکانات و قابلیت‌های جدید در دسترس کاربران قرار داد.
در نسخه جدید اپلیکیشن «همراه نوین» که از ابتدای اردیبهشت‌ماه 1399 با قابلیت اجرا روی سیستم‌‌عامل‌های Android و IOS در دسترس قرار گرفته است، کاربران می‌توانند رابط کاربری مناسب‌تری را نسبت به نسخه‌های پیشین تجربه کنند.

Page Generated in 0/0055 sec