printlogo


کد خبر: 218795تاریخ: 1399/2/9 00:00
بی‌اعتمادی مردم آمریکا به آمارهای ترامپ افزایش یافت
50 درصد آمریکایی‌ها: آمار کرونا دروغ است

گروه بین‌الملل: آمار مبتلایان به کرونا در دنیا دیروز با گذشتن از مرز 3 میلیون نفر به 3,006,113 رسید. تعداد تلفات این بیماری در دنیا هم دیروز به 207,265 نفر افزایش یافت. آمار بهبودیافتگان از این بیماری هم به 883,216 رسید. تعداد کیس‌های فعال کرونا تا عصر دیروز 1,915,632 نفر گزارش شد که حدود 3 درصد از این آمار یعنی 57,614 نفر در مرحله خطرناک این بیماری هستند.  در میان کشورهای دنیا، آمریکا با تعداد 987,322 مبتلا و 55,415 کشته همچنان در رتبه اول درگیرترین کشورهای دنیا با کروناست. به واسطه پنهانکاری گسترده آمریکایی‌ها پیش‌بینی می‌شود آمار واقعی کرونا چندبرابر رقم فعلی باشد. اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس در رتبه‌های دوم تا ششم این لیست قرار گرفته‌اند. 
 
* 50 درصد آمریکایی‌ها: آمار دولت دروغ است
از نگاه جامعه‌شناسان، بحران واقعی در آمریکا، کاهش بیش از همیشه اعتماد به نهاد دولت در این کشور است. این آمار به دست نمی‌آید مگر در نظرسنجی‌های رسانه‌ها یا نهادهای علمی و اندیشکده‌ها. بر اساس یافته‌های یک نظرسنجی که اخیرا توسط بنیاد دموکراسی و پایگاه خبری یواس‌ای تودی انجام شده، یک‌سوم از شهروندان آمریکایی گفته‌اند دولت ترامپ واکسن کرونا را در اختیار دارد اما آن را در اختیار مردم قرار نمی‌دهد. 
فاجعه بزرگ‌تر برای دولت آمریکا اما آنجاست که بر اساس این نظرسنجی، 50 درصد مردم آمریکا هیچ اعتقادی به آمارهای مرگ‌و‌میری که دولت آمریکا درباره تلفات ویروس کرونا در این کشور ارائه می‌کند، ندارند و آنها را دروغ می‌دانند.  در هفته‌های گذشته چندین گزارش درباره دستکاری گسترده دولت ترامپ در آمار و ارقام کرونا منتشر شده است. رسانه‌هایی چون واشنگتن‌پست و نیویورک‌تایمز هم بارها به این موضوع پرداخته‌اند. انتشار تصاویر گورهای دسته‌جمعی در نیویورک هم شاهدی بر این ادعاست. 
 
* مشاور کاخ سفید: چشم‌انداز اقتصادی آمریکا واقعاً وخیم است
آمارهای عجیب و غریب از وضعیت اقتصاد آمریکا در روزهای اخیر و احتمالا پساکرونا کم نیست. تنها مقام آمریکایی که همچنان از اوضاع اقتصادی آمریکا وضعیت مثبتی ارائه می‌کند، دونالد ترامپ است که احتمالا در مقام رئیس‌جمهور آمریکا چاره دیگری هم ندارد. با این حال، دیروز مشاور ارشد کاخ سفید هشدار داد که چشم‌انداز اقتصادی آمریکا که بشدت تحت تاثیر ویروس همه‌گیر کرونا قرار گرفته در  وضعیتی واقعا وخیم قرار دارد. کوین هاست، مشاور ارشد کاخ سفید هشدار داد امکان دارد نرخ رشد بیکاری به سطحی برسد که آمریکا آن را در دوران رکود بزرگ تجربه کرده است. هاست طی مصاحبه‌ای با «ای‌بی‌سی» اضافه کرد، این بزرگ‌ترین شوک اقتصادی است که آمریکا تاکنون به خود دیده است. وی افزود: نرخ بیکاری‌ای که ما شاهد آن خواهیم بود در حال نزدیک شدن به نرخی است که فکر می‌کنم در دوران رکود بزرگ شاهد آن بودیم. مشاور کاخ سفید همچنین گفت برای بهبود شرایط و بازگشت منحنی اقتصادی نیاز به قوانین محکم‌تری وجود دارد. 
 
* سی‌ان‌ان: احیای آمریکا بعد از کرونا نه ماه‌ها، بلکه سال‌ها طول خواهد کشید
وخامت اوضاع کرونا در آمریکا سبب شده رسانه‌ها آینده ترسناکی در فردای اتمام بحران کرونا برای این کشور ترسیم کنند. شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در گزارشی پیش‌بینی کرد بازگشت آمریکا به دوران ماقبل کرونا ممکن است سال‌ها طول بکشد. 
این رسانه در سایت اینترنتی خود نوشت: هفته گذشته ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار آمریکایی دیگر برای نخستین‌بار نام خود را در سامانه بیکاری ثبت کردند. با این حساب آمار افرادی که در ۵ هفته گذشته شغل خود را از دست داده‌اند، به رقم باورنکردنی ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید. هر یک از این ثبت‌نام‌ها نشان‌دهنده یک زندگی لب تیغ است.  به گزارش سی‌ان‌ان، کسانی که هرگز تا قبل از این تقاضای کمک نکرده بودند، به بانک‌های غذایی سر می‌زنند و نرخ بیکاری ناگهان به نرخ دوران رکود بزرگ نزدیک می‌شود. دونالد ترامپ فکر می‌کند تقاضا که در پی شیوع کرونا محدود شده، در صورت بازگشت زندگی به حالت قبل و زمانی که مشتریان بتوانند با آزادی خرید و خرج کنند، اقتصاد آمریکا را مثل یک راکت به بالا خواهد برد. سی‌ان‌ان افزود: این در حالی است که حتی اگر شیوع ویروس در آمریکا کاهش یابد- که اینطور نیست- فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و سینماها باید با ظرفیتی کم شروع به کار کنند. یک کافه که قبلا ۶ خدمه داشت، حالا شاید تنها به ۳ نفر نیاز داشته باشد. حتی تصمیمی وجود ندارد که مشاغل دیگر بتوانند دوباره احیا شوند. کارکنان کمتر به معنای این است که تعداد افرادی که می‌توانند خودرو بخرند و به سفر بروند کمتر خواهد بود. این بدان معناست که صنایعی مثل گردشگری، سرگرمی و... راه طولانی و سختی در پیش دارند. پس بعد از غلبه بر ویروس کرونا، جنگ برای احیای آمریکا تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت. این مبارزه نه ماه‌ها، بلکه سال‌ها به طول خواهد انجامید. 
 
* رد برکناری وزیر بهداشت آمریکا
احتمال برکناری وزیر بهداشت آمریکا مهم‌ترین خبر این روزهای آمریکا بود که سبب انتقادات زیادی از ترامپ شد. حالا ترامپ برای فرار از انتقادات، کل موضوع را از اساس تکذیب کرد. 
رئیس‌جمهور آمریکا گزارش‌ها درباره احتمال اخراج الکس ایزار، وزیر بهداشت و خدمات انسانی را رد کرد. پیش‌تر گزارش‌هایی مبنی بر رایزنی مشاوران کاخ سفید روی این ایده وجود داشت. به گزارش پایگاه خبری هیل، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی توئیتری از این گزارش‌ها به عنوان «اخبار جعلی» انتقاد و رسانه‌ها را به تلاش برای ایجاد حس تفرقه درون دولتش متهم کرد. ترامپ نوشت: گزارش‌هایی درباره اینکه من قصد دارم الکس ایزار، وزیر بهداشت و خدمات انسانی را اخراج کنم، اخبار جعلی است. جریان رسانه‌ای معلول این را می‌داند اما آنها با ناامیدی تقلا می‌کنند ادراک هرج و مرج و ویرانگری را در ذهن مردم ایجاد کنند. آنها حتی با من تماس نگرفتند که سوال کنند. الکس کار فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهد! تکذیب ترامپ به دنبال اظهارات مشابهی از سوی سخنگوی کاخ سفید در واکنش به مطلب وال استریت ژورنال در روز شنبه مطرح شد و این سخنگو رسانه‌های خبری را به انحراف از شیوع ویروس کرونا متهم کرد. 
 
* فرماندار میشیگان: لطفاً مواد ضدعفونی‌کننده نخورید
پس از سخنان پنجشنبه گذشته رئیس‌جمهور آمریکا درباره تزریق مواد ضدعفونی‌کننده برای مقابله با کرونا، فرماندار ایالت میشیگان از افزایش مسمومیت در این ایالت خبر داد و از مردم میشیگان تقاضا کرد برای مقابله با کرونا مواد ضدعفونی‌کننده نخورند. گریچن ویتمر، فرماندار ایالت میشیگان گفت که پس از اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره تزریق مواد ضدعفونی‌کننده برای از بین بردن ویروس کرونا، تماس‌های اضطراری در این ایالت افزایش یافته است. ویتمر که با شبکه خبری ای‌بی‌سی مصاحبه می‌کرد، افزود: پس از صحبت‌های پنجشنبه گذشته ترامپ درباره تزریق مواد ضدعفونی‌کننده، تماس‌های اضطراری افزایش یافته است. فرماندار میشیگان گفت: طی روزهای اخیر تماس‌هایی مبنی بر مسمومیت افزایش یافته و این بسیار مهم است که هر فردی از ما فقط باید به انتشار اطلاعاتی بپردازد که از نظر پزشکی صحیح است. وی تاکید کرد: هیچ کسی نباید برای مبارزه با ویروس کرونا مواد ضدعفونی‌کننده بخورد. لطفا این کار را نکنید.  رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه در نشست خبری خود گفت: «مواد ضدعفونی‌کننده ظرف یک دقیقه ویروس کرونا را ناکار می‌کند. ظرف یک دقیقه! راهی هست که بتوانیم آن را به داخل بدن تزریق کنیم یا با آن [ریه‌ها را] شست‌وشو دهیم؟ چک کردن آن جالب خواهد بود». 
 
* نماینده کنگره: 55 هزار آمریکایی به‌دلیل بی‌کفایتی ترامپ جان باختند
هر چه تلفات آمریکا در کرونا بیشتر می‌شود، انتقادات از سوءمدیریت ترامپ هم بیشتر می‌شود. دیروز آدام شیف، عضو دموکرات کمیته منتخب دائمی اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: 55 هزار آمریکایی جان خود را از دست دادند، زیرا مجلس سنا نتوانست دونالد ترامپ را از سمت ریاست‌جمهوری در جریان دادگاه استیضاح در ماه فوریه عزل کند. شیف طی مصاحبه‌ای با «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» گفت: 55 هزار آمریکایی به‌دلیل بی‌کفایتی وی و ناتوانی‌اش در فکر کردن به کسی غیر از خودش و در اولویت قرار دادن کشور جان‌شان را از دست دادند. 
 
***
[جانسون: با بزرگ‌ترین چالش از زمان جنگ دوم جهانی روبه‌روییم]
بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس که چند هفته پرچالش را در مواجهه با کرونا پشت سر گذاشت، پس از طی شدن دوره نقاهتش به سر کار خود بازگشت. نخست‌وزیر انگلیس در اولین حضور عمومی خود پس از ابتلا به کرونا و ترخیص از بیمارستان، پاندمی کرونا را بزرگ‌ترین چالش کشورش از زمان جنگ دوم جهانی دانست.  جانسون به خبرنگاران مقابل دفتر نخست‌وزیری انگلیس گفت: شاهدم که این ویروس هر روز غم و ناراحتی برای برخی مردم در سراسر این سرزمین ایجاد می‌کند. این یک واقعیت است که این ویروس بزرگ‌ترین چالش کشورمان از زمان جنگ است. 
او نسبت به موج دوم کرونا هم هشدار داد و گفت که تلاش‌های مردم بریتانیا را با برداشتن زودهنگام محدودیت‌ها خراب نخواهد کرد. نخست‌وزیر انگلیس گفت: می‌دانم که سخت است. می‌خواهم اقتصاد را هر چه سریع‌تر به جریان بیندازم اما نخواستم با برداشتن زود‌هنگام، تلاش‌های مردم بریتانیا را خراب کنم و خطر یک پیک دوم را به جان بخرم. او گفت: دولت هنوز نمی‌تواند بگوید که قوانین مربوط به محدودیت‌های اجتماعی چه زمانی یا چگونه کاهش می‌یابد.
***
[اخبار کرونا در یک نگاه]
-  معاون وزیر بهداشت انگلیس گفت هنوز به نقطه‌ای نرسیده‌اند که محدودیت‌های کرونایی را کاهش دهند.
-  سوییس پس از ۶ هفته لغو برخی محدودیت‌ها را آغاز کرد. برنامه سوییس برای بازگشایی کسب‌و‌کارها 3 مرحله‌ای است.
-  شرکت صنایع غذایی آمریکایی «تایسون فودز» ضمن اعلام اینکه «زنجیره تأمین غذا از هم گسسته شده است» درباره کمبود مواد پروتئینی در فروشگاه‌ها هشدار داد.
-  دولت آلمان تقریبا از همه ۸۳ میلیون جمعیت این کشور خواسته است در مکان‌های عمومی از ماسک استفاده کنند.
-  نیوزیلند سطح محدودیت‌ها را از ۴ به ۳ کاهش داد که در این شرایط برخی محدودیت‌ها برچیده و مدارس بازگشایی خواهند شد.
-  ترامپ گزارش‌ها درباره قصد وی برای برکناری وزیر بهداشت آمریکا را تکذیب کرد.
-  نخست‌وزیر ایتالیا اعلام کرد منع برگزاری مراسم خاکسپاری در این کشور از هفته آینده لغو می‌شود.
-  اداره پلیس نیویورک اعلام کرد ۳۷ مأمور خود را به‌ دلیل ابتلا به کرونا از دست داده است.
-  رژیم صهیونیستی اعلام کرد شمار مبتلایان به کرونا در سرزمین‌های اشغالی به ۱۵,۴۶۶ نفر و فوتی‌ها به ۲۰۲ نفر رسیده است.

Page Generated in 0/0070 sec