printlogo


کد خبر: 218797تاریخ: 1399/2/9 00:00
دور دنیا

سئول: نشانه‌ای از وضعیت غیرعادی در کره‌شمالی وجود ندارد
مقامات کره‌جنوبی با بیان اینکه هیچ تحرک غیرمعمولی را در همسایه شمالی خود مشاهده نکرده‌اند، خواستار حفظ احتیاط و هوشیاری درباره گزارش‌ها حول بیماری رهبر کره‌شمالی شدند.
«کیم یئون‌چول» وزیر اتحاد کره‌جنوبی می‌گوید دولت سئول به ‌قدری از توانمندی اطلاعاتی لازم برخوردار است که تایید کند هیچ نشانه‌ای از وضعیت غیرعادی در کره‌شمالی وجود ندارد. وی در جلسه‌ای خصوصی پشت درهای بسته، ضمن رد گزارش‌ها درباره بیماری «کیم جونگ‌اون» رهبر کره‌شمالی و عمل قلب وی، گفت: بیمارستانی که به عنوان محل مداوا نام برده شده از توانایی اجرای چنین جراحی‌ای برخوردار نیست. پیش از این نیز «مون چونگ‌این»، مشاور سیاست خارجی رئیس‌جمهور کره‌جنوبی به شبکه خبری «فاکس‌نیوز» گفته بود رهبر کره‌شمالی زنده است و در تفرجگاه خود حضور دارد.
***
مقابله پدافند سوریه با موشک صهیونیست‌ها
ارتش سوریه بامداد دوشنبه اعلام کرد پدافند هوایی این کشور توانست موشک‌های شلیک‌شده از سوی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی را بر فراز حومه دمشق منهدم کند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) در این باره گزارش داد، تکه‌های موشک‌های منهدم‌شده روی 2 شهرک «الحجیره» و «العادلیه» در جنوب دمشق سقوط کرده و موجب کشته شدن 3 غیرنظامی و مجروحیت 4 تن دیگر شده است. در میان کشته‌شدگان یک کودک نیز دیده می‌شود. در گزارش بامداد دیروز تلویزیون سوریه آمده بود، جنگنده‌های اسرائیلی موشک‌ها را همچون دفعات گذشته از فراز آسمان لبنان به سمت سوریه شلیک کرده بودند.
***
صدور فرمان آزادی 12  هزار زندانی در افغانستان
«صدیق صدیقی» سخنگوی ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان گفت در جلسه روز دوشنبه هیأت دولت متن فرمان «اشرف غنی» برای عفو زندانیان نهایی شد. «فیروز بشاری»، رئیس مرکز رسانه دولت افغانستان نیز در توئیتی نوشت که براساس فرمان غنی 12 هزار و 399 زندانی در تمام زندان‌ها در سراسر کشور آزاد می‌شوند. سخنگوی اشرف غنی ادامه داد ارگ ریاست‌جمهوری پیش از این نیز فرمانی را با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در زندان‌های کشور صادر کرده بود که در نتیجه‌‌ آن هزاران زندانی در 2 هفته‌ اخیر از زندان‌ها آزاد شدند.
***
البرادعی: ترامپ بیش از دیگر رؤسای جمهور آمریکا به فلسطین آسیب زد
محمد البرادعی، مدیر کل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توئیتی نوشت: دونالد ترامپ بیش از دیگر رؤسای جمهور آمریکا به فلسطین و فلسطینی‌ها بدی و توهین کرده است و ما در جهان عرب همچنان از او قدردانی کرده و روی او حساب باز می‌کنیم. کرونا باعث می‌شود از فرصت انتخاب مجدد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا کاسته شود. وی گفت: آیا بهتر نیست قبل از اینکه در آینده با حوادث غافلگیرکننده مواجه شویم در مواضع و محاسبات‌مان بازنگری کنیم. البرادعی ادامه نزاع در منطقه را محکوم کرد و گفت: رهبران و علمای بزرگ کجا هستند تا درباره حکم جنگ در جهان عرب طی ماه مبارک رمضان سخن بگویند؟ آیا کسی هست که بتواند با ما درباره اصل و جوهره عقایدمان صحبت کند نه ظاهر آن؟
***
هشدار برنامه جهانی غذا درباره بروز قحطی و گرسنگی در جهان
دیوید بیسلی، رئیس برنامه جهانی غذا در گفت‌وگویی با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، به رهبران جهان گفته که حفظ زنجیره غذایی مهم است و موانع بسیار زیادی بر سر آن وجود دارد که شامل مرزها و بنادر بسته، محدودیت‌های صادرات، عدم تولید محصولات کشاورزی و مسدود بودن راه‌ها می‌شود. وی ادامه داد: اگر پول و دسترسی داشته باشیم، می‌توانیم از قحطی جلوگیری کرده و از وقوع فاجعه بشری ناشی از آن اجتناب کنیم. اما اگر نتوانیم به تامین مالی بپردازیم، یک فاجعه رخ می‌دهد. این مقام مسؤول به شورای امنیت سازمان ملل گفته بود به دلیل اینکه جهان با مسأله همه‌گیری ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، در آستانه یک گرسنگی همه‌گیر است که می‌تواند به یک قحطی بزرگ در ظرف چند ماه تبدیل شود. وی افزود: ۸۲۱ میلیون نفر هر شب در سراسر جهان سر گرسنه بر بالین می‌گذارند و ۱۳۵ میلیون نفر دیگر هم با سطوح مختلف گرسنگی یا بدتر از آن روبه‌رو هستند و حالا یک تحلیل جدید برنامه جهانی غذا نشان می‌دهد همه‌گیری «کووید-۱۹» باعث می‌شود تا ۱۳۰ میلیون نفر دیگر هم تا پایان سال جاری میلادی به آستانه گرسنگی برسند.
***
بازگشت معترضان ضددولتی به خیابان‌های هنگ‌کنگ
برای نخستین‌بار پس از اعلام قرنطینه برای مهار ویروس کرونا و به‌رغم ممنوعیت تجمع بیش از ۴ نفر، معترضان ضددولتی در هنگ‌کنگ به خیابان‌ها آمدند. پلیس ضدشورش هنگ‌کنگ مسلح به سپرهای محافظتی سعی کرد تجمع بیش از ۳۰۰ تن از فعالان به اصطلاح دموکراسی‌خواه را که روز یکشنبه در یک مرکز خرید جمع شده بودند، بر هم بزند. معترضان که اکثر آنها را فعالان جوان تشکیل می‌دادند با شعارهای همیشگی «هنگ‌کنگ را آزاد کنید»، «انقلاب زمان ما!» و درخواست آزادی فعالان زندانی در این مرکز خرید تجمع کرده بودند. این تجمع اولین در نوع خود از زمان اعمال قرنطینه و ممنوعیت تجمعات در هنگ کنگ از پایان ماه مارس تاکنون و به دنبال شیوع کرونا بود.

Page Generated in 0/0064 sec