printlogo


کد خبر: 218818تاریخ: 1399/2/9 00:00
مدیران وزارت بهداشت 116 تا 300 نقطه کشور را مناطق سفید اعلام کرده‌اند
وضعیت قرمز اعلام مناطق کرونایی

گروه اجتماعی: 24 ساعت بعد از اعلام تقسیم کشور به 3 منطقه سفید، زرد و قرمز بر اساس میزان ابتلا به کرونا، هنوز وزارت بهداشت نقشه جدید کرونایی را منتشر نکرده و مسؤولان آن آمارهای متناقضی از تعداد مناطق سفید می‌دهند.
به گزارش «وطن امروز»، در حالی که سخنگوی وزارت بهداشت 300 منطقه در ایران را سفید اعلام کرده اما معاون بهداشت وزارت بهداشت از 116 منطقه سفید در کشور خبر می‌دهد. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت دیروز گفت: اگر شهرستانی باشد که طی 2 هفته گذشته کمتر از یک بیمار بستری در روز داشته است، خیلی آلوده تلقی نمی‌شود اما تضمینی وجود ندارد که همیشه سفید باقی خواهد ماند. هر شهرستان ممکن است در هفته بعد تغییر شرایط داشته باشد. بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت ۱۱۶ شهرستان وضعیت سفید داشته‌اند، البته این وضعیت طی 2 هفته قبل تا روز گذشته بوده است. ممکن است لیست شهرستان‌ها عوض شود. این ۱۱۶ شهرستان مربوط به ۲۴ استان کشور است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که ۶۰ شهرستان در شرایط قرمز قرار دارند که عمدتاً شامل مراکز استان‌ها می‌شود، گفت: در هر استان حداقل مرکز استان و یک شهرستان دیگر در وضعیت قرمز قرار دارند و بقیه شهرستان‌ها در وضعیت زرد و سفید هستند.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون تغییر علائم بیماری کرونا گفت: بررسی‌ها نشان داده است ۴۴ درصد افراد مبتلا در شروع کرونا تب ندارند و بالای ۹۰ درصد در طول بیماری دچار تب می‌شوند. بنابراین می‌توان عنوان داشت با تب‌سنجی نمی‌توان بیماران را پیدا کرد، زیرا علائم گوارشی، سردرد، اختلال چشایی و حتی در شنوایی نیز می‌تواند از علائم بیماری باشد.
وی گفت: تاکنون بیش از ۳۵ هزار آزمایش سرپایی انجام داده‌ایم که مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است. ۳۶۹ مرکز نمونه‌برداری در سراسر کشور برای آزمایش‌های سرپایی فعال شده‌اند که به ۴۲۰ مرکز خواهد رسید. برآورد ما این است حدود 5/1 میلیون تست کرونا در آزمایشگاه‌های سرپایی کشور انجام دهیم.
وی در پاسخ به این سوال که سیاست وزارت بهداشت در تعیین رنگ برای مناطق مختلف کشور چیست؟ گفت: ما نمی‌توانیم نسخه واحد برای همه کشور یا حتی یک استان بنویسیم، زیرا آمار تجمیعی یک استان نسبت به استان دیگر فرق می‌کند.
همچنین ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت درباره روند کشوری شیوع کروناویروس تصریح کرد: ما استان‌ها و شهرستان‌های کشور را تقسیم‌بندی کردیم. ۱۱۶ شهرستان به طور متوسط صفر یا یک بستری در هر روز طی 2 هفته گذشته داشتند. همچنین ۱۲۷ شهر 2 بستری به طور متوسط در روز داشتند، ۷۴ شهر نیز 3 بستری در روز داشتند و... در استان‌های کشور تناوب‌های مختلف مشاهده می‌شود، حتی در داخل خود استان‌ها نیز تفاوت‌هایی وجود دارد، به طور مثال شهر آران و بیدگل در استان اصفهان قله بیماری در نمودار را چند هفته گذشته رد کرده؛ در حالی که نمودار استان اصفهان رو به بالاست. بر این اساس ۱۱۶ شهرستان انتخاب شده‌اند که از نظر ما سفید هستند. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ۱۲۷ شهرستان نیز طی 2 هفته گذشته گزارشی از موارد مرگ نداشتند. ما بر این اساس هر 4 روز یک بار تجدیدنظر می‌کنیم‌، اکنون ۱۱۶ شهرستان وضعیت سفید دارند و ۱۳۴ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.  این در حالی است که سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده 300 منطقه سفید داریم؛ آماری بسیار بیشتر از آمار اعلامی رئیسی و حریرچی.
کیانوش جهانپور در این‌باره گفت: فکر می‌کنم صدها منطقه کشور سفید اعلام شود و فکر می‌کنم بیش از 300 مناطق سفید داریم که اعلام می‌شود و این روش منطقی‌ترین شیوه و بهتر از اعلام آمار تفکیکی در استان‌هاست.

Page Generated in 0/0074 sec