printlogo


کد خبر: 218895تاریخ: 1399/2/11 00:00
رمزگشایی از اخبارمنتشر شده در رسانه های خارجی مبنی بر حضور کالدرون و استراماچونی در تیم ملی فوتبال ایران
فصل کاسبی دلال ها

برخی مربیان خارجی که سابقه حضور در فوتبال ایران را داشتند، از طریق واسطه‌های خود در رسانه‌های خارجی اقدام به بازارگرمی می‌کردند تا شاید بتوانند به خواسته‌های خود دست پیدا کنند. این نخستین‌بار نیست که مربیان خارجی از طریق رسانه‌های خارج از ایران ساپورت خبری می‌شوند و به نوعی برای آنها در بازار فوتبال ایران بازارگرمی می‌شود. در روزهای گذشته، برخی دلال‌ها، نقشه‌های جدیدی برای تیم ملی کشیده‌اند و به دنبال تحمیل یک هزینه دیگر روی دست فوتبال ایران هستند، آن هم در شرایطی که کرونا جان ورزش را گرفته و برخلاف سالیان گذشته، در روزهای پایانی فصل خبری از نقل و انتقالات میان تیم‌ها و خریدهای آنچنانی نیست. حداقل این روزها که به واسطه بلاتکلیفی ناشی از شیوع کرونا کسی از سرنوشت برگزاری مسابقات فوتبال مطلع نیست، بازار نقل و انتقال بازیکن و مربی هم در سکوت به سر می‌برد. 
موضوع به مطرح شدن اسامی گابریل کالدرون و آندره‌آ استراماچونی برای هدایت تیم ملی ایران به جای دراگان اسکوچیچ مربوط می‌شود که هنوز چند ماهی از آمدنش به تیم ملی نگذشته و فرصتی برای عرض اندام پیدا نکرده است، چرا که کرونا مجالی برای برگزاری فوتبال نگذاشته و به گفته رسانه‌های خارجی، احتمال لغو مسابقات تا پایان سال ۲۰۲۰ وجود دارد. با این وجود در اطراف تیم ملی خبرهایی دست به دست می‌شود که گویا برخی مدیران واسط و دلال‌های معروف فوتبال در صدد درآمدزایی هستند تا با پر کردن جیب‌های خود، خزانه خالی فدراسیون را جارو بزنند و ضرر و زیان دیگری را روی دست فوتبال ایران بگذارند. یکی از استدلال‌ها برای مطرح کردن نام کالدرون و استراماچونی که هر دو سابقه خوبی هم در تیم‌های استقلال و پرسپولیس بر جا گذاشتند، شکایت این دو از این باشگاه‌ها به علت پرداخت نشدن مطالبات‌شان است که احتمال هم می‌رود بتوانند در کمیته انضباطی فیفا آرایی را علیه باشگاه‌های ایرانی‌ بگیرند ولی توافق یکی از آنها با تیم ملی می‌تواند مانع ضرر و زیان این دو تیم دولتی شود. این سناریو در حالی برای تیم ملی نوشته شده که چند ماه قبل هم برخی در صدد آوردن برانکو به تیم ملی با هدف بی‌خیال کردن این مربی از گرفتن باقیمانده دستمزدش از پرسپولیس بودند و این بار دلال‌ها این داستان را برای کالدرون و استراماچونی نوشته‌اند. در حالی این قبیل استدلال‌ها با هدف سودجویی برخی منفعت‌طلبان مطرح می‌شود که در شرایط کنونی، خیلی از کشورها از جمله اروگوئه و ایرلند تصمیم به برکناری مربیان خود گرفته‌اند تا هزینه‌ها را کاهش دهند و از طرفی مربیانی مانند گرت ساوت‌گیت، کارلوس کی‌روش و برانکو ایوانکوویچ، با کاهش مبلغ قابل توجهی از دستمزد خود، سعی کردند خسارت‌های وارد شده به تیم‌های ملی را کاهش دهند. در واقع دستمزد ماهانه یا هفتگی کالدرون و استراماچونی در صورت حضور در ایران به حدی خواهد بود که در روزهای تعطیلی فوتبال، فقط و فقط باعث زیان انباشته برای تیم ملی می‌شود و تن دادن به خواسته‌های اینچنینی، موجب اتفاقات بدتری برای فوتبال ایران خواهد شد. 
 
* واکنش سخنگوی فدراسیون فوتبال به خبرنگار ایتالیایی
امیرمهدی علوی، سخنگوی فدراسیون فوتبال با ارسال نامه‌ای به خبرنگار ایتالیایی خواستار تکذیب خبر حضور استراماچونی در تیم ملی ایران شد. بعد از انتشار مطلبی در صفحه توئیتر «جیانلوکا دی مارتزیو» پیرامون مذاکره فدراسیون فوتبال ایران با استراماچونی، مسؤولان فدراسیون کشورمان در نامه‌ای رسمی خطاب به این خبرنگار، خواستار تکذیب خبر فوق شدند. متن پیام سخنگوی فدراسیون فوتبال به این خبرنگار ایتالیایی به شرح زیر است: پیرو مطلب درباره تماس مسؤولان فدراسیون فوتبال ایران با آقای آندره‌آ استراماچونی در حساب توئیتری شما دقایقی پس از تکذیب رسمی موضوع توسط فدراسیون فوتبال ایران، به اطلاع می‌رسانیم انتشار این شایعه در شرایطی که تیم ملی ایران با سرمربی تحت قرارداد خود (آقای دراگان اسکوچیچ) در حال برنامه‌ریزی جدی برای ماه‌های آتی و مسابقات مهم آینده است، علاوه بر عاری بودن از واقعیت و فضاسازی بی‌مورد در سطح رسانه‌ها، در دایره‌المعارف بین‌المللی ارتباطات هم در زمره اخبار زرد محسوب می‌شود که طرح آن بدون تحقیق و بی‌توجه به تکذیب رسمی به اعتبار منبع منتشرکننده خدشه جدی وارد می‌کند. خواهشمند است با توجه به اخلاق حرفه‌ای، شایعه منتشره را به قید فوریت تکذیب کنید. 
 
* رسانه‌های ایتالیایی همچنان اصرار دارند
با وجود تکذیب رسمی فدراسیون فوتبال ایران، رسانه‌های ایتالیایی از مذاکره فدراسیون فوتبال ایران با سرمربی پیشین تیم استقلال خبر می‌دهند. سایت شبکه تلویزیونی «اسکای اسپورت ایتالیا» نوشت: آندره‌آ استراماچونی ممکن است بار دیگر برای سرمربیگری به ایران بازگردد اما این بار به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، نه یک تیم باشگاهی. پس از پایان ماجراجویی‌ استراماچونی در استقلال، حالا فدراسیون فوتبال ایران با این مربی ایتالیایی تماس گرفته است. گفت‌وگوهای اولیه بین طرفین رد و بدل شده و مذاکرات در حال حاضر در مراحل اولیه است اما واقعی و جدی است. در ادامه این مطلب آمده است: در حال حاضر هدایت تیم ملی فوتبال ایران برعهده دراگان اسکوچیچ است. او در اولین آزمون خود باید این تیم را مقابل تیم‌های هنگ‌کنگ و کامبوج در مرحله دوم انتخابی جام‌جهانی 2022 هدایت کند اما این بازی‌ها به تعویق افتاده و زمان برگزاری‌‌اش هم مشخص نیست. نقطه عطف احتمالی اما اینجاست که ممکن است مدیران فدراسیون فوتبال ایران بزودی اقدام به تغییر سرمربی تیم ملی ایران کنند و استراماچونی را که در ایران بویژه بین بازیکنان خیلی محبوب است به عنوان جانشین اسکوچیچ معرفی کنند. این سایت و چند رسانه دیگر ایتالیایی در حالی به این موضوع پرداخته‌اند که سه‌شنبه شب فدراسیون فوتبال ایران به صورت رسمی هرگونه مذاکره با استراماچونی را تکذیب و بر ادامه حضور اسکوچیچ در تیم ملی تاکید کرد. 

Page Generated in 0/0059 sec