رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران در گفتوگو با «وطن امروز»: کارمندان دولت با ثبتنام در یک سامانه میتوانند به صورت رایگان وارد محدوده ترافیکی شوند
گروه اجتماعی: مسؤولان شهر تهران نمیتوانند از درآمد شیرین طرح ترافیک بگذرند و حتی اگر ریسک ابتلا به کرونا بالا باشد، همچنان به دنبال اجرای طرح ترافیک هستند.
به گزارش «وطن امروز»، بعد از تعطیلات نوروز و پایان محدودیتهای طرح فاصلهگذاری اجتماعی در تهران، شهرداری پایتخت در صدد اجرای طرح ترافیک برآمد و این در حالی بود که ستاد ملی مقابله با کرونا با اجرای این طرح مخالف بود. همانطور که پیشبینی میشد ازدحام در وسایل حملونقل عمومی به قدری زیاد بود که پلیس و ستاد مقابله با کرونا دستور لغو طرح ترافیک را صادر کردند. جامعه پزشکی نیز اعلام کرد مترو و اتوبوس اصلیترین محل شیوع بیماری کروناست و مردم باید مراقب باشند. حتی حسن روحانی و سعید نمکی (وزیر بهداشت) اعلام کردند مردم بهتر است با خودروی شخصی تردد کنند تا اینکه در وسایل حملونقل عمومی ازدحام کنند اما با گذشت چند هفته باز هم مسؤولان شهری سخن از اجرای طرح ترافیک میزنند. مدیران شهرداری اعتقاد دارند عدم اجرای طرح ترافیک موجب عدم ازدحام مردم نشده و همچنان ازدحام در وسایل حملونقل عمومی وجود دارد، در حالی که جامعه پزشکی اعتقاد دارد اجرای طرح ترافیک آمار مبتلایان و قربانیان در تهران را افزایش میدهد. مدیران بهداشت تهران نیز در اینباره بارها و بارها اعلام کردند وضعیت پایتخت وخیم است و باید مردم طرح فاصلهگذاری را رعایت کنند و همچنان در خانه بمانند، چرا که آمار مبتلایان در تهران بر خلاف کشور افزایشی است.
گویا مدیران شهرداری نمیتوانند از درآمد شیرین طرح ترافیک بگذرند و قرار است از هفته آینده این طرح را اجرا کنند و این در حالی است که وزارت کشور هم زدن ماسک و دستکش در مترو و اتوبوس را اجباری کرده است. البته معلوم نیست این دستور قابلیت اجرا داشته باشد و تکلیف مسافرانی که امکانات تهیه ماسک و دستکش را ندارند و باید از وسایل حملونقل عمومی استفاده کنند، چیست. رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران گفت: بازگشت به طرح ترافیک پایتخت، تصمیمی درست و کارشناسانه است، چرا که تراکم خودروها در خیابانها بویژه در مراکز شهر باعث ترافیک شدید و بعضا قفل شدن برخی خیابانها شده است. محمد علیخانی در گفتوگو با «وطن امروز» درباره علت تغییر ساعات طرح ترافیک از شنبه تصریح کرد: این طرح با توافق معاونت حملونقل شورای شهر تهران، پلیس راهور و کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر مورد تایید قرار گرفته است. هدف از این تصمیم کاهش سفرهای غیرضروری و ساماندهی وضعیت ترافیک است، زیرا تراکم و تردد گسترده خودروها در سطح شهر موجب بینظمی در روند حمل و نقل عمومی و... شده و مشکلات فراوانی را برای شهروندان ایجاد کرده است. وی با بیان اینکه برای سفرهای ضروری نیز در این طرح تسهیلاتی در نظر گرفته شده است، گفت: مجموعه کادر پزشکی و درمانی، آژانسها، تاکسیهای تلفنی و تاکسی فرودگاه، سرویس ادارات، خودروهایی که به ناوگان حملونقل عمومی کمک میکنند، وانتبارها و سرویس مدارس در این طرح از پرداخت عوارض معاف هستند. رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در ادامه به چگونگی فعالیت تاکسیها در این طرح اشاره کرد و گفت: قرار است برای تاکسیهایی که سهمیه سوخت آنها سوخته است در این طرح از بین نرود و 20 درصد نیز به سهمیه سوخت آنها اضافه شود. علاوه بر این در نظر است تا در راستای حمایت از رانندگان حمل و نقل عمومی که در این روزهای کرونایی دچار آسیب شدهاند، بسته حمایتی ارائه شود.
وی با بیان اینکه 120 هزار راننده حملونقل عمومی در شهر تهران فعالیت دارند که 80 هزار نفر آنها راننده تاکسی هستند، افزود: در این طرح به وضعیت معیشتی و حمایتی رانندگان توجه شده است. علیخانی خاطرنشان کرد: اعتراض مردم به ترافیک شدید خیابانهای سطح شهر در کنار تاکید پلیس راهور بر ساماندهی وضعیت اسفناک تراکم خودروها موجب شد طرح جدید طرح ترافیک (از ساعت 8 صبح تا 4 بعد از ظهر) با توافق سهگانه معاونت حمل و نقل شورای شهر تهران، پلیس راهور و کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر مورد توجه و توافق قرار گیرد، چرا که تراکم خودروها به قدری وحشتناک است که حملونقل عمومی را به طور کلی مختل کرده و باعث قفل شدن خیابانها در پایتخت شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه در برخی خیابانها مرکز شهر، شهروندان به دلیل تردد بیش از حد خودروها بیش از یک ساعت پشت ترافیک معطل میشوند، گفت: این ترافیک خستهکننده باعث میشود آمبولانسها و اتوبوسهای حملونقل عمومی سر موقع به مقصد نرسند و طرح فاصلهگیری اجتماعی به حاشیه برود. رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در ادامه در تشریح بستههای تشویقی گفت: برای شهروندانی که منزل آنها در محدوده طرحهای ترافیکی است، تخفیف ۷۰ درصدی عوارض اعمال میشود اما با توجه به ساعتگذاری جدید در اجرای طرح ترافیک، شهروندان ساکن محدودههای ترافیکی میتوانند برنامه خود را به گونهای تنظیم کنند که تردد آنها در محدوده طرح ترافیک رایگان باشد. وی افزود: البته کارمندان دولت میتوانند برای ورود به محدوده ترافیکی در سامانهای که اعلام میشود ثبت نام کنند تا به صورت رایگان به این محدوده وارد شوند. علیخانی در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای توسعه خدمترسانی ناوگان حملونقل عمومی از روز شنبه پیشبینی شده است، گفت: در بخش اتوبوسرانی باید به این نکته اشاره کنم که اگر ترافیک سطح شهر کاهش پیدا کند، به طور حتم سرفاصله رسیدن اتوبوسها به ایستگاه کاهش پیدا میکند و همین امر موجب کاهش تراکم جمعیت داخل اتوبوس میشود. او در تشریح آخرین وضعیت مترو با اشاره به اینکه پیش از شیوع ویروس کرونا سفر روزانه با مترو به تعداد ۲ میلیون سفر میرسید، گفت: پیشبینی ما این است تعداد سفرهای مترو برای رعایت فاصلهگذاری اجتماعی ۵۰۰ هزار سفر در روز باشد که آمارها نشان میدهد به طور میانگین تعداد سفرها در روزهای کرونایی پایتخت به مرز ۴۰۰ هزار سفر در روز نمیرسد. رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران افزود: با اجباری شدن استفاده از ماسک در ناوگان حملونقل عمومی میتوان گفت با ظرفیت موجود ناوگان و کاهش حجم ترافیک، مشکلی در رعایت فاصلهگذاری اجتماعی نخواهیم داشت. علیخانی ادامه داد: در بخش مترو هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن با تمام ظرفیت در حال خدمترسانی به شهروندان است.
***
[زمانبندی طرح ترافیک از روز شنبه تغییر میکند]
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در حاشیه جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا از تغییر ساعات طرح ترافیک از روز شنبه خبر داد. مناف هاشمی در حاشیه جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا در کلانشهر تهران اظهار کرد:
۵۰ درصد افراد جامعه از دستکش و حتی ماسک استفاده میکنند اما باقی افراد به موازین قانونی و رعایت بهداشت اهمیتی نمیدهند. او افزود: طی دستورالعملی از طرف ریاستجمهوری طرح مناسبسازی قیمت ماسکها از روز شنبه در متروها آغاز میشود و افراد میتوانند ماسک را با قیمت مناسب از متروها خریداری کنند، البته فضاهایی را برای افرادی که سالانه، نذری در ماه مبارک داشتهاند و امسال به دلیل کرونا نمیتوانند ادا کنند، قرار دادهایم تا با نذر ماسک به هموطنان کمک کنند. هاشمی ادامه داد: در تمام نقاط تهران وضعیت ترافیک تقریبا مطلوب است جز محدوده مرکزی طرح ترافیک که مشکلاتی را به وجود آورده است، چون اصناف و کارکنان دولت حضور پیدا میکنند. معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران یادآوری کرد: سهشنبه طی جلسهای با سردار ذوالفقاری در وزارت کشور تصمیم بر این شد، ساعت طرح ترافیک در کلانشهر تهران را اصلاح کنیم. برای مثال طرح از ساعت ۶ و نیم صبح تا غروب بود که این ساعت را به ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر تغییر دادیم.