printlogo


کد خبر: 218920تاریخ: 1399/2/11 00:00
اخبار

پیش‌بینی کسری 185 هزار میلیارد تومانی بودجه 99
مرکز پژوهش‌های مجلس از پیش‌بینی کسری 185 هزار میلیارد تومانی بودجه 99 خبر داد. به گزارش فارس، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به ابعاد اقتصاد کلان کشور با توجه به شیوع کرونا پرداخت. در این گزارش به موضوعاتی نظیر کسری بودجه سال جاری دولت هم پرداخته شده است. در این گزارش آمده است: «نتایج برآوردها نشان می‌دهد با فرض صادرات ۴۰۰ هزار بشکه و قیمت ۴۰ دلار برای نفت ایران (که با توجه به شرایط فعلی بازار نفت، خوشبینانه به نظر می‌رسد) بدون در نظر گرفتن کسری مربوط به تأمین ارز ترجیحی برای واردات کالای اساسی و با در نظر داشتن تحقق صد درصدی منابع استقراض‌شده از صندوق توسعه ملی در تبصره «۴» قانون بودجه سال ۱۳۹۹، عدم تحقق منابع بودجه در سال ۱۳۹۹، حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود».
علاوه بر عدم تحقق‌های مذکور در صورت صادرات ۴۰۰ هزار بشکه‌ای نفت‌خام و دریافت ۴۰ دلار برای هر بشکه صادرات نفت در سال ۱۳۹۹، برای تأمین 5/10 میلیارد دلار ارز ترجیحی واردات کالاهای اساسی، دولت با کسری حدود ۳۵ هزار میلیارد تومانی مواجه خواهد بود. در مجموع برآورد عدم تحقق منابع بودجه سال ۱۳۹۹ رقمی حدود ۱۸۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود.
***
افزایش احتکار کالاهای اساسی در بنادر با مصوبه جدید کارگروه تنظیم بازار
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مصوبه جدید کارگروه تنظیم بازار گفت: بخشنامه مذکور با معافیت هزینه انبارداری به احتکار کالاهای اساسی در بنادر دامن می‌زند. علی‌اکبر کریمی در گفت‌وگو با تسنیم،‌ با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به 4 میلیون تن کالای اساسی از جمله نهاده‌های دامی در بنادر کشور رسوب کرده است، گفت: به علت ناهماهنگی‌ها این کالاها در بنادر دپو شده و متأسفانه در دسترس مردم قرار نگرفته است. این درحالی است که در هفته‌های اخیر شاهد رشد قیمت  اقلام ضروری و کالاهای اساسی در بازار هستیم. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بر اساس گزارش‌های موجود بخشنامه‌ای از سوی (ستاد تنطیم بازار) صادر شده که کالاهای موجود در انبارهای بنادر در صورتی که صاحب کالا درباره ماندگاری کالا قصوری نداشته باشد دپوی بیش از یک ماه کالا عملاً رایگان خواهد بود. کریمی تأکید کرد، به نظر می‌رسد این رویه به نوعی تشویق صاحبان کالا به نگهداری بی‌مورد کالاها در بنادر و در نهایت منجر به عدم ترخیص این اقلام در سریع‌ترین زمان ممکن شود. وی با بیان اینکه، با توزیع این اقلام که شامل گوشت،  نهاده‌های دامی، شکر و... است، بخشی از نیازهای کشور رفع خواهد شد،‌ گفت: قطعاً در مجلس شورای اسلامی این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و از وزیر صنعت، معدن و تجارت و سایر مقامات مربوط از وضعیت رسوب و احتکار کالاهای اساسی سوال خواهد شد.
***
پاسخ بانک مرکزی به رئیس اتاق ایران: برخی صادرکنندگان ارز را برنگرداندند
بانک مرکزی در واکنش به نامه رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: ما همکاری لازم را با صادرکنندگان داشتیم ولی برخی صادرکنندگان ارز را برنگرداندند. به گزارش مهر، بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای پاسخ نامه رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره بازگشت ارز صادراتی سال‌های ۹۸ و ۹۹ را داد. روز گذشته غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در نامه‌ای به عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی گلایه کرد که بانک مرکزی توافقات انجام شده میان بخش‌خصوصی و دولت را در رابطه با بازگشت ارز حاصل از صادرات سال‌های ۹۸ و ۹۹ و رفع تعهد ارزی زیر پا گذاشته است. بانک مرکزی در واکنش به این نامه ضمن برشمردن مواردی از حمایت‌های بانک مرکزی از صادرکنندگان طی 2 سال گذشته خطاب به شافعی نوشت: «انتظار می‌رود با توجه به همکاری‌های ذکر شده و کاهش فزاینده درآمدهای نفتی کشور تحت تحریم‌های ظالمانه در شرایط کنونی، رئیس محترم اتاق بازرگانی با سیاست‌های اقتصادی جاری همسو بوده و همچنین ضرورت دارد بنگاه‌های مختلف اقتصادی نیز که طی سالیان متمادی با بهره‌مندی از سوبسید انرژی و ارزهای نفتی ایجاد و شکل گرفته‌اند، در این شرایط منابع ارز حاصل از صادرات خود را به صورت مؤثر و شفاف برای تأمین نیازهای وارداتی بخش‌های اقتصادی به کار گیرند».
این مهم نکته کلیدی سیاست برگشت ارز حاصل از صادرات است. بر همین اساس این انتظار وجود دارد که رئیس محترم اتاق اقدامات موثرتری در تحقق سهم یاد شده انجام داده و صرفاً در جهت اعمال اقدامات برای تعدیل یا کاهش بازگشت ارز حاصل از صادرات نکنند؛ این در حالی است که به‌رغم همکاری‌های انجام یافته تعداد کثیری از آنان نسبت به بازگشت ارز خود اقدام نکرده و به صورت چشمگیری دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به صدور کارت‌های بازرگانی جدید که در مواردی یک بار مصرف نیز هستند، اقدام کرده‌اند.

Page Generated in 0/0062 sec