printlogo


کد خبر: 218988تاریخ: 1399/2/14 00:00
درباره برندهای تازه‌ای که تلویزیون برای رمضان 99 تدارک دیده است
رفیق مثل ماه

احسان سالمی: موفقیت «ماه عسل» با آن ایده مرکزی درخشانش در ارتباط با روایت‌هایی خاص از زندگی آدم‌های معمولی آنقدر برای مخاطبان جذاب بود که در سال‌های پس از آن بارها در برنامه‌های مختلفی که پیش از افطار از آنتن شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش شد، همین ایده به شکل‌های مختلف تکرار شد. البته که تکرار یک ایده به خودی خود امری مذموم نیست، بلکه مهم ایجاد فرمی جدید و تقلید نکردن از نمونه‌های موفق است. «مثل ماه» که تجربه تازه تلویزیون و شبکه سوم سیما در حوزه برنامه‌های پیش از افطار است، از این نظر اتفاقی تازه برای برنامه‌های رمضانی به شمار می‌آید. هر چند در ظاهر امر ایده مرکزی این برنامه نیز مبتنی بر روایت اتفاقات خاص از زندگی آدم‌هایی معمولی است اما شیوه روایت تازه این برنامه که همراه با کمی تخیل و مقدمه‌چینی داستانی و نمایشی است، فضایی جدید برای «مثل ماه» ایجاد کرده است؛ فضایی که اگر با خلاقیت‌های بیشتری همراه شود، می‌تواند هویت مستقل این برنامه را تثبیت کند. 

***

شاید بزرگ‌ترین بدشانسی «مثل ماه»، مقایسه آن با «ماه عسل» باشد؛ برنامه‌ای که بالاخره بعد از یک دهه روی آنتن بودن جایگاه خود را تثبیت کرده بود و حالا جایگزین شدن برنامه‌ای تازه در همان شبکه و در همان بازه زمانی ماه رمضان، بالاخره شرایط را برای جا افتادن برنامه تازه سخت می‌کند. با این همه اما «مثل ماه» علاوه بر شیوه روایت قصه‌های خود که گاهی با حرکت‌های آوانگاردی همچون آوردن یک ماشین رنوی قدیمی در دکور برنامه همراه شده بود، در زمینه محتوایی نیز تمایزهای ویژه‌ای دارد که می‌توان از آنها به عنوان برتری‌‎های این برنامه یاد کرد. «مثل ماه» به شکل مشهودی تلاش می‌کند پیوند برنامه با حال و هوای معنوی و عرفانی پیش از افطار را مستحکم‌تر کند؛ از تیتراژ خلاقانه ابتدایی برنامه گرفته که نمایش تصویر حاج‌قاسم سلیمانی در آن نشان‌دهنده توجه سازندگان برنامه به ظرافت‌هایی همچون پیوند شهدا با این حال‌وهوای معنوی است تا پخش برش‌هایی از مهم‌ترین فرازهای معنوی صحبت‌های میهمانان برنامه، در قالب کلیپی کوتاه در انتهای همان برنامه که بدون شک اثرگذاری قصه روایت شده را بر مخاطب افزایش می‌دهد. «مثل ماه» البته تا رسیدن به نقطه ایده‌آل خود هنوز فاصله دارد؛ بویژه آنکه با وجود تلاش رسالت‌ بوذری برای داشتن اجرایی گرم و ورود بموقع به روایت‌هایی که میهمان نقل می‌کند اما با توجه به تلاش سازندگان آن برای ایجاد فضایی متفاوت و پرتعلیق و کمی هم انتزاعی برای جا افتادن در منظر مخاطب هنوز در اول راه است. هر چند آنچه به احتمال زیاد شانس موفقیت این برنامه برای افزایش ارتباط با مخاطب را افزایش می‌دهد، تصویر آشنای رسالت بوذری به عنوان مجری برنامه‌های مناسبتی تلویزیون و استفاده از چهره تثبیت شده او برای اجرای چنین برنامه‌هایی است. این اتفاقا از مزیت‌های «مثل ماه» است که سعی کرده به جای استفاده از سلبریتی‌ها یا چهره‌های غیرمرتبط و تازه برای جلب توجه مخاطبان به برنامه، با استفاده از ظرفیت‌های مجریان فعال تلویزیون در حوزه برنامه‌های مناسبتی و البته تلاش برای ایجاد فضایی متفاوت برای برنامه (که به نظر می‌رسد در آینده مشهودتر هم خواهد شد) برند تازه‌ای برای برنامه‌های پیش از افطار تلویزیون خلق کند. مسیری که شبکه 3 پیش از این با برنامه سحرگاهی «ماه من» با اجرای نجم‌الدین شریعتی پیمود و حالا بعد از 2 سال کم‌کم موقعیت خود را در میان برنامه‌های سحرگاهی تلویزیون تثبیت کرده است. 

***

«رفیق» روزهای نوجوانی

«رفیق» هم عنوان برند تازه‌ای است که تلویزیون برای ماه مبارک امسال به آنتن شبکه امید رسانده است. گذشته از اینکه جدی گرفتن رده سنی نوجوان به عنوان یکی از حساس‌ترین گروه‌های سنی و تولید برنامه‌های ویژه آنها به خودی خود اتفاقی مهم و ارزشمند در تلویزیون است، بزرگ‌ترین نکته در ارتباط با «رفیق» آن است که سعی کرده در کنار جلب توجه نوجوانان به اهمیت ارتباط با خدا و حال و هوای معنوی ماه رمضان، بحث رفاقت نوجوانان با همسن و سال‌های‌شان را زیر ذره‌بین ببرد. تنوع برنامه در زمینه دعوت از میهمان‌هایی در رده‌های سنی مختلف از برادر شهید چمران گرفته تا پسر پروفسور حسابی و میهمان‌های نوجوان از یک طرف و در نظر گرفتن موضوعاتی متنوع از جمله فلسفه دوستی و رفاقت در اسلام، وفاداری، رازداری معرفت که همه برای نوجوانان موضوعاتی جذاب و مبتلا به است، رفیق را به یک برنامه استاندارد در حوزه نوجوان تبدیل کرده است. نکته مهم آنجاست که بسیاری از برنامه‌های تولید شده برای نوجوانان معمولا بیشتر برای جوانان هستند تا نوجوانان اما «رفیق» سعی کرد علاوه بر رویکردهای فرمی، در زمینه رویکردهای محتوایی نیز به شکل دقیق بر مخاطب نوجوان متمرکز شود. اضافه کردن بخش‌های نمایشی که با حضور شخصیت «آقای سفارشی» اجرا می‌شود هم از ابتکارات جالبی است که بدون شک در افزایش ارتباط مخاطب نوجوان با این برنامه موثر خواهد بود. رفیق تولید مشترک فرهنگسرای ابن‌سینا و شبکه امید است.
***
«سوره» شب‌های رمضان
«سوره» هم یکی از ابتکارات جالب تلویزیون برای رمضان امسال است؛ برنامه‌ای که هر شب در شبکه چهارم سیما روی آنتن می‌رود؛ برنامه‌ای که برگ برنده آن بررسی شئون کاربردی قرآن در زندگی انسان امروزی است. هر چند شکل ظاهری برنامه از جنس همان برنامه‌های گفت‌وگو‌محور همیشگی تلویزیون است اما میهمان‌های برنامه و موضوعات مطرح شده در خلال گفت‌وگوهایی که مسعود دیانی (مجری برنامه) با میهمانانش دارد، فضایی متفاوت را برای آن پدید آورده است. گفت‌وگوهایی تخصصی پیرامون قرآن و زندگی، قرآن و سیاست، قرآن و موسیقی، قرآن و سینما، قرآن و تئاتر، قرآن و شعر که هر شب از شبکه چهارم پخش می‌شود. یکی از بخش‌های جالب «سوره»، قرائت بخشی از تفسیر «روض الجنان و روح الجنان» توسط یوسفعلی میرشکاک و همچنین دیدگاه‌های مطرح شده از سوی سید‌یدالله یزدان‌پناه درباره «آموزه غیب در قرآن» است. همچنین در هر قسمت از برنامه کارنامه قرآن‌پژوهی یکی از چهره‌های غیرایرانی فعال در این حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرد. البته زمان پخش در نظر گرفته شده برای «سوره» در شب‌های ماه مبارک رمضان به واسطه تلاقی با زمان پخش سریال «زیرخاکی» شبکه اول سیما، تا حدودی زمان نامناسبی است و بهتر بود این برنامه از ساعت 11 شب به بعد و پس از اتمام سریال‌ها روی آنتن می‌رفت تا مخاطبانی که می‌خواهند هر دو برنامه را ببینند، از این فرصت محروم نشوند.

Page Generated in 0/0058 sec