اضافه کردن هر تفریحی به تفریحات موجود و محدود در ایام کرونا برای کسانی که بیش از 2 ماه است تلاش کردهاند در قرنطینه بمانند و این طرف و آن طرف نروند، میتواند بهانه خوبی برای بیرون رفتن از خانه باشد. این تفریح اگر جنبه فرهنگی و هنری و به طور خاص سینمایی داشته باشد که برای روزنامهنگاران سینمایی سوژه قابل توجهی است. به گزارش «وطن امروز»، پنجشنبه شب 11 اردیبهشت اولین اکران پارکینگی یا همان «سینما ماشین» برای فیلم سینمایی خروج، محصول سازمان اوج رقم خورد. این برنامه در شبهای آتی هم ادامه دارد. خبرگزاری مهر در گزارشی از یک نوبت نمایش فیلم سینمایی «خروج» در طرح سینما ماشین، نکات قابل تاملی درباره این رویداد مطرح کرده است. در این گزارش آمده است: 2 نفر در هر جایگاه با یک لپتاپ نشستهاند و مراحل چک بلیت و پلاک را انجام میدهند، این مرحله البته کمی طولانی و حوصله سر بر است. تمام تیم هدایتکننده شیلد و دستکش دارند. یکی دو نفر هم کاور پوشیدهاند و با علمکهای قرمز رنگ در دستشان (که اسمش را هم نمیدانم!) ماشینها را با نظم خاصی به جایگاهشان هدایت میکنند. به جایگاه اصلی که میرسیم، ماشینهای مختلفی را میبینم که اکثرا لاکچریاند، بینشان تک و توک میتوانی پراید پیدا کنی، البته یک تاکسی هم میبینم که در محل مورد نظر جاگیر میشود.
در بخش دیگری از این گزارش به چگونگی جاگیری اتومبیلها در محلهای مشخص شده اشاره شده است: هر کدام از ماشینها آرام آرام در جای مخصوص به خودشان جاگیر میشوند. هیچکدام از سرنشینان از خودرویشان پیاده نمیشوند، قاعدهمندند و منتظرند تا نمایش فیلم آغاز شود. برخی هم موبایلشان را درآوردهاند و از این تجربه تازه و نمایشگری که مدام تصویر ابراهیم حاتمیکیا و فرامرز قریبیان را نشان میدهد و رویش نوشته «رادیوی خود را روی فرکانس Fm ۱۰۷/۸ بگذارید» فیلم میگیرند.
دلایل حضور برخی در این برنامه نیز جالب است. سراغ چند نفر میروم تا مصاحبه کوتاهی کنم. پسر 23-22 سالهای که به همراه دوستش آمده است، میگوید چون سینماها بسته بود آمدیم تا اینجا فیلم ببینیم. سرنشین یک خودروی دیگر میگوید این نوع اکران برایم جالب بود و آمدم. سراغ یک ماشین دیگر میروم، صاحبش تقریبا ۲۵ ساله است و میگوید نگاه نکردم که چه فیلمی به این صورت اکران میشود، فقط آمدم تا این نوع نمایش را تجربه کنم. هرکدام دلیلی داشتند اما عمده دلیل همین تفریح بود. در این روزهای کرونایی که تفریحات کم شده است، انگار مردم از هر تفریحی که مطمئن باشند دچار کرونا نمیشوند، استقبال میکنند. گفتوگوی مشاور رسانهای فیلم اوج، بخش دیگری از این گزارش است. او میگوید: نمیخواستیم «سینماماشین» لاکچری باشد! همچنین پیمان انوشه، مدیر مارکتینگ سایت «سینماتیکت» درباره این طرح میگوید: با توجه به اینکه در چند وقت اخیر سینماها تعطیل بودهاند و مردم نیاز به تفریح دارند، استقبال فوقالعادهای از این طرح شد.
این طرح احتمالا با همین شکل ادامه پیدا کند، اگر چه بخش زیادی از مخاطبانش همانطور که در گزارش مهر آمده، لاکچری باشند.