printlogo


کد خبر: 219121تاریخ: 1399/2/16 00:00
کمیسیون آموزش مجلس طی گزارشی اعلام کرد برادر رئیس‌جمهور طی یک فرآیند غیرقانونی و با ارتکاب تخلفات متعدد، مدرک دکترای خود را اخذ کرده است
کلاه فریدونی!

گروه سیاسی: گزارش تخلفات تحصیلی برادر رئیس‌جمهور، روز گذشته پس از کش‌و‌قوس‌های بسیار در صحن علنی مجلس قرائت شد. نمایندگان پس از استماع این گزارش با ارجاع پرونده پذیرش و نحوه جذب حسین فریدون برای تحصیل در مقطع دکترا به قوه قضائیه موافقت کردند.
به گزارش «وطن امروز»، سال 95 بود که زمزمه تخلف برادر رئیس‌جمهور در جریان اخذ مدرک دکتر از دانشگاه شهید بهشتی مطرح شد. بعد از قوت گرفتن این گمانه‌زنی‌ها، کمیسیون آموزش مجلس موظف شد ابعاد مختلف این مساله را بررسی کند و در نهایت نتیجه تحقیقات 4 ساله مجلس در این‌باره روز گذشته در مجلس قرائت شد؛ گزارشی که برای ورود به فاز قضایی با موافقت نمایندگان به قوه قضائیه ارسال شد. 
بر اساس گزارش کمیسیون آموزش مجلس، حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور در سال تحصیلی 93-92 با در نظر گرفتن شرایط 30 درصد جانبازی و استفاده از سهمیه 2 ایثارگران در دوره شبانه دکترای دانشگاه گیلان در رشته روابط بین‌الملل دعوت به مصاحبه می‌شود. به‌رغم اعلام دانشگاه گیلان مبنی بر اینکه عدم حضور در جلسه مصاحبه به معنای ملغی اعلام شدن پذیرش در دوره دکتراست، حسین فریدون در جلسه مصاحبه شرکت نمی‌کند. کمی بعد سازمان سنجش کشور طی نامه‌ای محرمانه خطاب به رئیس وقت دانشگاه شهید بهشتی، اعلام می‌دارد با توجه به نمره آزمون دکترای حسین فریدون، پذیرش وی در دانشگاه شهید بهشتی بلامانع است. 
بر اساس متن گزارش مجلس، «سازمان سنجش آموزش کشور در تاریخ 31/1/1393طی نامه‌ای به صورت محرمانه - مستقیم، خطاب به رئیس وقت دانشگاه شهید بهشتی آقای محمدمهدی طهرانچی، ضمن اشاره به درخواست آقای حسین فریدون برای ثبت‌نام در پردیس دانشگاه شهید بهشتی و اعلام معدل کارشناسی با نمره 38/17 و کارشناسی ارشد با معدل 75/17، اعلام می‌دارد «استفاده از نمره آزمون دکترای سال 1392 برای پذیرش نامبرده با رعایت سایر ضوابط  و شرایط آن دانشگاه از نظر این سازمان بلامانع است». نکته قابل توجه اینکه با بررسی‌های کمیسیون آموزش مشخص می‌شود معدل اعلام‌شده حسین فریدون توسط سازمان سنجش کشور صحت ندارد.
نامه محرمانه سازمان سنجش کشور به مسؤولان مربوط دانشگاه شهید بهشتی ارجاع  داده می‌شود. بر اساس متن گزارش کمیسیون آموزش مجلس، «رئیس وقت دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه، آقای عباس عرب‌‌مازار طی پی‌ نوشتی در هامش ‌نامه سازمان سنجش در تاریخ 1393/2/9، موضوع را «جهت اقدام لازم» به مدیر وقت گروه علوم سیاسی ارجاع می‌دهد.
در تاریخ 1393/2/16 مدیر وقت گروه طی یادداشتی اعلام می‌دارد «آزمون کتبی و شفاهی پردیس انجام شده و اسامی برگزیدگان نیز اعلام شده است و در این شرایط راه معقول و مقبولی برای این پذیرش، مقدور و متصور نیست. ضمنا شاید افراد زیادی باشند که شرایط ایشان را داشته باشند، پس اولی است که سازمان چنین امکانی را برای همه فراهم نماید. همچنین در سطر آخر نامه سازمان سنجش کشور قید شده است: با رعایت سایر ضوابط و شرایط آن دانشگاه. بر اساس همین جمله چون شرایط دانشگاه، آزمون کتبی و شفاهی بوده، بنابراین درخواست مذکور با آن شرایط تطابق ندارد».
مدتی بعد از اعلام نظر مسؤولان دانشگاه شهید بهشتی، تیرماه 93 معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی این دانشگاه تغییر می‌کند. این تغییر مسؤولیت روند ماجرا را به کلی زیر و رو می‌کند. به این ترتیب که در 3 ماه بعد از انتصاب معاونت جدید، دانشگاه شهید بهشتی که تا پیش از این پذیرش برادر رئیس‌جمهور در این دانشگاه را ناممکن دانسته بود، اعلام می‌کند حسین فریدون می‌تواند در دوره دکترای دانشگاه شهید بهشتی ادامه تحصیل دهد. 
برادر رئیس‌جمهور بعد از اعلام موافقت دانشگاه شهید بهشتی و تکمیل فرآیند ثبت‌نام در این دانشگاه، با حضور در دفتر اسناد رسمی شماره 36 تهران تعهد کتبی و محضری می‌دهد که در طول تحصیل خود در هیچ یک از دستگاه‌های دولتی، عمومی و خصوصی اشتغال نداشته باشد و تنها مشغول به تحصیل باشد؛ تعهدی که در تناقض کامل با مسؤولیت‌های مختلف حسین فریدون در بدنه دولت بود. فریدون بعد از این تعهد مشغول به تحصیل در دوره دکترای دانشگاه شهید بهشتی می‌شود. 
نهایتا کمیسیون آموزش مجلس در بخش پایانی گزارش خود نتایج بررسی‌های صورت گرفته را اینگونه جمع‌بندی می‌کند: 
 «کمیسیون آموزش و تحقیقات با بررسی تمام مستندات قابل دسترسی و استماع اظهارات مسؤولان ذی‌ربط، اعلام می‌دارد در موضوع ارجاعی درباره «پذیرش و نحوه جذب آقای حسین فریدون برای تحصیل در مقطع دکترا»، تخلفات و عدم رعایت شئونات قانونی در موارد ذیل واقع شده و کمیسیون در صورت رأی مثبت نمایندگان، خواستار ارسال پرونده به قوه قضائیه و مرجع ذی‌صلاح اداری است:
1- اظهار معدل غیرواقعی برای دوره کارشناسی حین ثبت‌نام توسط آقای حسین فریدون
2- تخلف از مفاد تعهد کتبی و محضری ثبت شده به شماره 192506 مورخ 1394/12/12 مبنی بر عدم اشتغال به هر گونه کار در دستگاه‌ها، شرکت‌ها، مؤسسات و مراکز مختلف اعم از خصوصی، دولتی و عمومی توسط آقای حسین فریدون
3- عدم رعایت دستورالعمل‌ها و ضوابط قانونی توسط «دانشگاه شهید بهشتی» در مطابقت اطلاعات اظهارشده توسط داوطلب با اسناد و مدارک مثبته.
4- عدم رعایت مراحل سنجش علمی به صورت کامل برای داوطلب توسط دانشگاه شهید بهشتی».
گزارش کمیسیون آموزش مجلس درباره تخلفات صورت گرفته در جریان اخذ مدرک دکترا توسط حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور، با تصویب نمایندگان به قوه قضائیه ارسال شد تا با بررسی‌های بیشتر رای نهایی دادگاه در این‌باره اعلام شود.

Page Generated in 0/0060 sec