printlogo


کد خبر: 219200تاریخ: 1399/2/18 00:00
دور دنیا

بازداشت 2 آمریکایی به اتهام اقدام به کودتا در ونزوئلا
دولت ونزوئلا اعلام کرد تلاش برای نفوذ به خاک این کشور بخشی از اقداماتی است که توسط آمریکا و کلمبیا برای ساقط کردن نیکلاس مادورو تدارک دیده شده است. وزارت عمومی ونزوئلا با محکوم کردن این اقدامات اعلام کرد بعضی تدابیر قضایی برای مقابله با نفوذ بیگانگان اتخاذ شده است.
«تارک ویلیام ساب» دادستان کل ونزوئلا گزارش داد 114 نفر به اتهام اقدام علیه حاکمیت ونزوئلا بازداشت شده‌اند و 94 نفر دیگر نیز فراری هستند. نیروهای مسلح ونزوئلا اخیرا موفق شدند تلاش گروهی از افراد مسلح برای نفوذ به خاک کشورشان را ناکام بگذارند و چندین نفر را بازداشت کنند که در میان آنها 2 شهروند آمریکایی نیز وجود دارد. این 2 نفر برای یک شرکت امنیتی آمریکا مستقر در فلوریدا کار می‌کردند. در همین حال مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا مدعی شد دولت این کشور در حوادث اخیر ونزوئلا هیچ نقشی نداشته است.
***
کره شمالی تأسیسات جدید موشک‌های بالستیک ساخت
 اندیشکده مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک مستقر در واشنگتن با استناد به تصاویر ماهواره‌ای که از پیونگ‌‌یانگ گرفته شده، ادعا کرد تاسیسات جدید و سازه‌ای زیرزمینی نزدیک آن را مشاهده کرده‌اند که ظرفیت قرارگیری بزرگ‌ترین موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای کره‌شمالی را دارد. به نوشته خبرگزاری رویترز به نقل از گزارش این اندیشکده، متخصصان آمریکایی معتقدند کره‌شمالی از این تاسیسات - که از سال ۲۰۱۶ در دست احداث بوده - می‌تواند به هر نقطه‌ای از خاک ایالات متحده حمله موشکی انجام دهد. این اندیشکده مدعی است تاسیسات یادشده ویژگی‌های قابل توجهی دارد که شامل پایانه ریلی سرپوشیده غیرعادی و ساختمان‌هایی با قابلیت ورود خودرو به آنهاست و تقریبا در فاصله کمی با کارخانه تولید قطعات موشک‌های بالستیک در پیونگ یانگ بنا شده است.
***
یونیسف از آوارگی 19 میلیون کودک در سال 2019 خبر داد
بر اساس جدید‌ترین گزارشی که از سوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) ارائه شد، سال 2019 حدود 19 میلیون کودک در سراسر جهان، در کشور‌های خود به دلیل در‌گیری‌ها و خشونت‌ها آواره شده‌اند. خبر‌گزاری شینهوا در گزارشی نوشت، در پایان سال 2019 حدود 46 میلیون نفر از مردم جهان در کشور‌های خود به دلیل خشونت‌ها و درگیری‌ها آواره و بی‌خانمان شدند که 19 میلیون نفر از این جمعیت کودک بوده‌اند که در وطن‌های خود آواره شده‌اند. بر اساس این گزارش، میلیون‌ها نفر دیگر نیز با حوادث و فاجعه‌های دیگر مانند حوادث طبیعی مثل سیل و توفان آواره و مجبور به ترک وطن و جوامع خود شده‌اند.
***
انصارالله: تنها گزینه ما بیرون راندن اشغالگران از جنوب یمن است
عبدالوهاب المحبشی، عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن به شبکه خبری المیادین گفت: امارات کینه‌های قدیمی در جنوب یمن را بیدار کرد. جنوب یمن اکنون در دست اشغالگران خارجی است و تنها گزینه ما بیرون راندن آنهاست. بعد از بیرون کردن آنها همگان می‌توانند مذاکره و گفت‌وگو کنند. وی افزود: یمن تنها به دلیل حضور اشغالگران در معرض تجزیه قرار دارد. دولت مستعفی یمن در 2 نامه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت به سیطره شورای انتقالی بر عدن اعتراض کرد. در این نامه آمده است: این اقدام غیرقانونی و کارشکنی در تلاش‌های مسالمت‌آمیز و اجرای توافق ریاض است. از سوی دیگر، محمد الحضرمی، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن از شورای انتقالی جنوب خواست بیانیه اخیر خود درباره اعلام خودمختاری مناطق جنوبی را لغو کند، چراکه اقدامی گستاخانه است. وی این اقدام را پافشاری برای از بین بردن تلاش‌ها برای اجرای توافق ریاض دانست.
***
نتانیاهو و گانتس توافق تشکیل دولت را اصلاح کردند
خبرگزاری فرانسه به نقل از گزارش‌های رسانه‌ای اعلام کرد، 2 حزب اصلی لیکود و آبی و سفید که برای تشکیل دولت وحدت در اسرائیل به توافق رسیده بودند پس از جلسه دادگاه عالی این رژیم توافق میان خود را اصلاح کردند. طبق این گزارش، در توافق جدید دوره فوق‌العاده دولت از 6 ماه به ۱۰۰ روز کاهش یافته است و بندی در آن حذف شده است که طبق آن امکان تصویب قوانین جدید به استثنای قوانین مرتبط با شیوع کرونا وجود ندارد و همچنین گفته می‌شود که در نسخه جدید این توافق قوانین مربوط به کرونا در اولویت قرار داده ‌شده‌ است. دادگاه عالی اسرائیل یکشنبه و دوشنبه دادخواست‌های مربوط به غیرقانونی بودن ائتلاف بین لیکود و آبی و سفید برای تشکیل دولت وحدت را مورد بررسی قرار داد.
***
خط و نشان سناتورهای آمریکا برای کشورهای میزبان هوآوی
سناتورهای جمهوری‌خواه برای وادار کردن لندن به عدم همکاری با شرکت هوآوی چین در موضوع نسل پنجم شبکه تلفن همراه، درصدد تصویب یک متمم در لایحه بودجه دفاعی آمریکا هستند. به موازات شدت گرفتن احساسات ضدچینی در دولت دونالد ترامپ، برخی قانونگذاران آمریکایی به منظور فشار بر انگلیس درباره همکاری‌ لندن با پکن در موضوع نسل پنجم شبکه تلفن همراه، درصدد گروکشی در موضوع استقرار جنگنده‌های اف ۳۵ آمریکا در انگلیس هستند.  بنا بر گزارش روزنامه تلگراف، رهبری  تلاش سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی برای وادار کردن انگلیس به توقف همکاری با هوآوی را تام کاتن، سناتور آرکانزاس بر عهده گرفته است.

Page Generated in 0/0055 sec