printlogo


کد خبر: 219209تاریخ: 1399/2/18 00:00
23 نظامی دیگر آمریکایی به‌خاطر آسیب دیدن در حمله موشکی ایران تشویق شدند
مدال شجاعت برای بزدلان عین‌الاسد

در چند روز گذشته خبر اعطای مدال شجاعت به سربازان آمریکایی‌ای که زمان حمله موشکی ایران در پایگاه عین‌الاسد حضور داشتند خبرساز شد. اعطای مدال شجاعت به این سربازان در حالی است که این افراد تنها کاری که در زمان حمله ایران انجام داده ‌بودند پنهان شدن و تلاش برای حفظ جان بوده است. این اقدام ارتش آمریکا نوعی روحیه‌دهی به سربازان این کشور محسوب می‌شود. 
حمله به عین‌الاسد اولین حمله یک کشور عضو سازمان ملل به آمریکا در سال‌های بعد از جنگ دوم جهانی بوده است. این حمله به عنوان سیلی موشکی ایران در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی و 5 روز بعد از شام شوم فرودگاه بغداد اتفاق افتاد. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها با اهدای این مدال‌ها در پی فراموشی واقعه و روایت وارونه تاریخ هستند.
به گزارش «وطن امروز»، ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح ایالات‌متحده آمریکا همچنین اعلام کرد ۲۳ سرباز دیگر حادثه‌دیده بر اثر حمله موشکی ایران به عین‌الاسد برای دریافت جایزه موسوم به «پرپل هارت» مجاز شده‌اند و طی روزهای آینده این جایزه را دریافت خواهند کرد. 
پیش از این فرماندهی نیروهای تروریست آمریکایی در منطقه اعلام کرده ‌بود به ۶ سرباز ارتش این کشور که در حمله موشکی ایران زخمی شده‌اند مدال شجاعت اعطا کرده است. مدال شجاعت آمریکا به مجروحان و کشته‌شدگان جنگ اختصاص می‌یابد. 
«بیل اربن»، ناخدای نیروی دریایی آمریکا گفته مجوز اعطای این جوایز را «پت وایت»، فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در عراق صادر کرده است. اربن گفته ۶ مدال شجاعت اول به سربازانی که در حال حاضر در عراق و کویت هستند اعطا شده است. 
سربازان دیگر در ایالات‌متحده هستند و جوایزشان را در روزهای آینده دریافت خواهند کرد. او گفت ابتدا ۸۰ سرباز برای دریافت این مدال در نظر گرفته شدند اما بعد از بررسی‌های انجام‌شده این ۲۹ نفر برای دریافت مجاز تشخیص داده شدند. اربن گفت اینکه سربازی مبتلا به جراحت مغزی تشخیص داده شود به خودی خود او را برای دریافت جایزه «پرپل‌هارت» محق نمی‌کند.  خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته ۱۱۰ نفر از سربازان آمریکا بر اثر حمله موشکی ایران به پایگاه «عین‌الاسد» در عراق به آسیب شدید مغزی دچار شده‌اند. حدود 3 ماه قبل پایگاه عین‌الاسد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مقرهای استقرار نظامیان آمریکایی در عراق هدف حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. هرچند آمار رسمی تلفات این حمله تاکنون اعلام نشده است اما برخی منابع از کشته و زخمی شدن چند صد نفر از نیروهای نظامی آمریکا خبر دادند. در این مدت دولت «دونالد ترامپ»، بابت پنهان‌کاری درباره تلفات این حادثه بشدت از سوی رسانه‌ها و برخی نمایندگان مجلس آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است.
 مقام‌های دولت ترامپ ابتدا ادعا می‌کردند این حمله هیچ تلفاتی نداشته است اما در مراحل بعد به صورت قطره‌چکانی به زخمی شدن شمار زیادی از نیروهای خود اعتراف کردند. دولت آمریکا تا چند روز اجازه ورود رسانه‌ها به عین‌الاسد را صادر نکرد. شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارشی که چند روز بعد از حادثه عین‌الاسد و پس از حضور خبرنگارش در این پایگاه تهیه کرده‌ بود به نقل از نظامیان حاضر در عین‌الاسد گفت: این حمله گسترده‌ترین و بزرگ‌ترین حمله به یک پایگاه آمریکایی طی دهه‌های گذشته بود.
 سربازان آمریکایی مستقر در این پایگاه به سی‌ان‌ان گفتند نبود تلفات در آن شب حمله، تقریبا چیزی شبیه یک معجزه می‌ماند. تقریبا یک‌سوم این پایگاه توسط ایالات‌متحده کنترل می‌شود. موشک‌های ایرانی که از سیستم‌های هدایت هوایی استفاده می‌کردند، علاوه بر اقامتگاه اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا، توانستند سایت‌های حساس ارتش آمریکا را هم خراب کنند و به یک مجتمع نیروهای ویژه و 2 آشیانه آسیب برسانند.
 10 فروند از 11 فروند موشکی که ایران به این پایگاه شلیک کرد در مواضع آمریکایی این پایگاه نشست.
***
با وجود اختلافات پیرامون ترکیب کابینه عراق
الکاظمی فهرست نهایی کابینه را به پارلمان ارائه کرد
سرانجام در واپسین روزهای مهلت قانونی نخست‌وزیر مکلف، الکاظمی توانست اسامی وزرای پیشنهادی خود برای تشکیل کابینه جدید را به پارلمان ارسال کند. این در حالی است که به رغم همه حمایت‌های ابتدایی از زمان معرفی وی به عنوان نخست‌وزیر مکلف، اختلافات جدی بین گروه‌های سیاسی پیرامون وزرای پیشنهادی به وجود آمد. به گزارش «وطن امروز»، در فاصله 2 روز مانده به پایان مهلت قانونی نخست‌وزیر مکلف برای تشکیل کابینه،  سرانجام  مصطفی الکاظمی عصر دیروز فهرست وزرای پیشنهادی خود برای دولت آینده را به پارلمان ارائه کرد تا عراق در آستانه تشکیل دولت قرار گیرد. نکته قابل توجه در این باره این است که  در فهرست نهایی اعضای کابینه نامی از وزرای نفت و خارجه نیامده و این یعنی دولت الکاظمی در بهترین حالت به شکل ناقص تشکیل خواهد شد.  پایگاه خبری بغداد الیوم در این ارتباط  نوشت: بر اساس سندی که به دست این پایگاه خبری رسیده است، تنها اسامی ۲۰ وزیر کابینه الکاظمی به پارلمان ارائه شده و وزرای خارجه و نفت به دلیل عدم توافق سیاسی نهایی، هنوز مشخص نیستند. بر اساس این گزارش، گزینه تصدی وزارت دارایی که سهم کردهاست و جنجال زیادی برای باقی ماندن یا رفتن فواد حسین در این پست برپا شد نیز مشخص شده و الکاظمی «علی حیدر عبدالامیر عباس» را برای این پست انتخاب کرده  است.
 
* موافقان و مخالفان کابینه
امجد العقابی، از نمایندگان ائتلاف سائرون وابسته به جریان صدر در ارتباط با رویکرد کلی پارلمان درباره وضعیت 2 وزارتخانه نفت و خارجه گفت: به رغم تلاش‌های صورت گرفته  تکلیف این دو وزارتخانه در مذاکرات تشکیل دولت نهایی نشد و به همین سبب ترکیب کابینه بدون اسامی وزیران خارجه و نفت تقدیم پارلمان شده است. العقابی احتمال داد که تمام اعضای کابینه نتوانند رای اعتماد نمایندگان را کسب کنند.
از سوی دیگر، ائتلاف دولت قانون که تا پیش از این  اعلام کرده‌بود به کابینه اعلامی الکاظمی رای نخواهد داد، در موضع‌گیری جدیدی از وجود توافقاتی  برای دادن رأی اعتماد به کابینه الکاظمی  خبر داد.  عبدالهادی السعداوی، از نمایندگان ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق اظهار داشت ائتلاف دولت قانون به برخی وزیران پیشنهادی به سبب اتهامات وارده درباره فساد اعتراض دارد و با آنها مخالف است و در صورت تغییر این افراد، نظر دولت قانون تغییر خواهد کرد. در همین حال، «حسن فدعم» نماینده جریان «الحکمه» عراق اعلام کرد: کابینه وزارتی با نظارت گروه‌های شیعه، سنی و کرد تشکیل شده است و اسامی مورد بحث و جدل میان نامزدها وجود ندارد، البته ممکن است برخی اسامی در جلسه رأی اعتماد کنار بروند و بستگی به نظر اعضای پارلمان دارد. وی افزود: کابینه جدید متشکل از وزرای مستقلی است که نخست‌وزیر به فراکسیون‌های سیاسی معرفی کرده است و اکثر نامزدهای پست‌های وزارتی از کارمندان وزارتخانه‌های مربوط هستند و معیار تشکیل دولت جدید بر اساس شایستگی و پاکدستی و کارآمد بودن است؛ با وجود این شاید اسامی برخی نامزدها در پارلمان رد شود. 
ائتلاف الوطنیه عراق، به عنوان جدی‌ترین مخالف کابینه الکاظمی هم اعلام کرد که اگر کابینه «مصطفی الکاظمی» مأمور تشکیل کابیه عراق رأی بیاورد، این ائتلاف به اپوزیسیون‌های پارلمان عراق خواهد پیوست. «کاظمی الشمری» رئیس فراکسیون الوطنیه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی عراق  گفت که میان فراکسیون‌های مخالف برای براندازی دولت الکاظمی و جلوگیری از رأی آوردن آن هماهنگی وجود ندارد.
 
* فهرست وزرای پیشنهادی
بر اساس فهرست منتشر شده در رسانه‌ها، اسامی وزرای پیشنهادی کابینه الکاظمی به این شرح است:
وزیر کشور: سرلشکر عثمان علی فرهود مشیر، وزیر دفاع: سرلشکر جمعه عناد سعدون خطاب، وزیر مسکن و شهرسازی: نازنین محمد وسو شیخ محمد، وزیر بهداشت و محیط زیست: حسن محمد عباس سلمان، وزیر آموزش، علوم و تکنولوژی: نبیل کاظم عبدالصاحب عباس، وزیر جوانان و ورزش: عدنان درجال مطر جاسم، وزیر ارتباطات: ارکان شهاب احمد کاظم، وزیر دادگستری: عبدالرحمان مصطفی فتاح احمد، وزیر حمل و نقل: ناصر حسین بندر حمد، وزیر بازرگانی: نوار نصیف جاسم حمود، وزیر دارایی: علی حیدر عبدالامیر عباس، وزیر آموزش و پرورش: علی حمید مخلف محسن، وزیر صنعت و معدن: منهل عزیز محمود عبدالرحمن، وزیر برق: ماجد مهدی حنتوش علی، وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی: حشام صالح داوود سلمان، وزیر برنامه‌ریزی: خالد بتال نجم عبدالله، وزیر امور مهاجران: ثنا حکمت ناصر جرجیس، وزیر کشاورزی: محمد کریم جاسم صالح، وزیر کار و امور اجتماعی: عبیر مهدی محسن سعید، وزیر منابع آب: مهدی رشید مهدی جاسم.

Page Generated in 0/0055 sec