printlogo


کد خبر: 219229تاریخ: 1399/2/18 00:00
ادامه روند پر‌شتاب ابتلای به کرونا در کشور
تب ابتلا بالا رفت
بر اساس گزارش وزارت بهداشت آمار مبتلایان به کرونا در کشور طی 24 ساعت به 1680 مورد رسید

گروه اجتماعی: همزمان با شیب تند افزایش ابتلا به کروناویروس در کشور سطح هشدارها نیز افزایش یافت.
به گزارش«وطن‌امروز»، از زمانی که به دستور دولت کسب و کارها و مشاغل در ایران بازگشایی شد، جامعه پزشکی بارها نسبت به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جدی نگرفتن شعار «در خانه بمانید» هشدار داد و حتی فرمانده ستاد مقابله با کرونای وزارت بهداشت تهران از روند نگران‌کننده افزایش بیماران «کووید- 19» در پایتخت خبر داد، با این وجود دولت بر آغاز فعالیت مشاغل اصرار کرد و مشاغل بتدریج فعالیت خود را آغاز کردند. در این میان با انتشار آمارهای امیدوارکننده ابتلا و کاهش مرگ و میر ناشی از «کووید- 19» بخشی از مردم هشدارها را نادیده گرفتند و از طرفی خیلی‌ها  با توجه به آغاز فعالیت‌های اقتصادی چاره‌ای جز خروج از خانه نداشتند. همزمان دولت کشور را به 3 منطقه سفید، زرد و قرمز تقسیم کرد تا در مناطق کم‌خطرتر فعالیت‌ها بیشتر شود اما طبق گزارش‌های وزارت بهداشت حداقل در 15 استان روند ابتلا افزایشی شد تا اینکه روند کاهش ابتلا متوقف و در نهایت از روز دوشنبه تعداد مبتلایان روزانه 4 رقمی شد.
وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد در مدت یک شبانه‌روز 1680 مورد ابتلای جدید به ثبت رسید که بیشترین میزان از 21 فروردین محسوب می‌شود. کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین آمار گفت: از ظهر سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه و بر اساس گزارش آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ۱۶۸۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید- 19» در کشور شناسایی شد و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به «کووید- 19» در کشور به ۱۰۱ هزار و ۶۵۰ نفر رسید.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: در طول ۲۴ ساعت گذشته ۷۸ بیمار دیگر مبتلا به «کووید-19» در کشور جان خود را از دست دادند که به این ترتیب از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون ۶۴۱۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
جهانپور بیان کرد: بر اساس این گزارش‌ها تاکنون ۸۱ هزار و ۵۸۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند که حدود ۸۰ درصد مبتلایان است. ۲۷۳۵  نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری و به نوعی بحرانی تحت مراقبت قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند.
وی گفت: تاکنون ۵۳۱ هزار و ۲۷۵ آزمایش تشخیص «کووید- 19» در ۱۲۶ آزمایشگاه کشور انجام شده است.
 
* چرا میزان ابتلا افزایش یافت؟
با وجود شتاب گرفتن آمار ابتلا به کرونا در کشور، معاون وزیر بهداشت اعتقاد دارد فقط در استان خوزستان سیر صعودی بستری کرونایی داشته‌ایم. دکتر قاسم جانبابایی درباره افزایش آمار مبتلایان در برخی استان‌ها گفت: 2 آمار داریم؛ یکی آمار غربالگری است که معاونت بهداشت انجام می‌دهد و بر اساس نتایج تست در ۱۳۰ آزمایشگاه است که تست را انجام می‌دهند. موضوع دیگر، آمار بیمارستانی است که اکنون فقط در دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور خوزستان و برخی شهرها از جمله اهواز و دزفول است که روند افزایش بستری داشته‌اند. این هفته 2 تیم را برای بررسی به این استان فرستادیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد در 3 بیمارستان این استان ۲۰ درصد افزایش بستری داشتیم که البته این روند افزایشی اکنون متوقف شده است.
وی گفت: در تهران شرایط آرامی داریم و شاهد روند ملایم رو به کاهش بستری هستیم و میزان بیماران بدحال هر روز کمتر می‌شود. میزان بیماران سرپایی هم رو به کاهش است اما چون اجتماعات و ترددها بیشتر شده است، سرعت کند شدن بیماری کمتر شده است، هر چند روند رو به افزایش هم نداریم.
معاون درمان وزیر بهداشت درباره پروتکل‌های درمانی کرونا گفت: تاکنون ۶ پروتکل تشخیصی و درمانی کرونا ابلاغ شده است. آخرین پروتکل درمانی سرپایی و بستری 3 روز پیش ابلاغ شد. بر این اساس برای موارد سرپایی از داروی کلرکین استفاده می‌شود. برای بستری‌ها می‌توانند کلرکین ندهند اما گاهی در کنار کلرکین یک داروی ضدویروس دیگر هم داده می‌شود. در مجموع به نقطه مطمئنی از پروتکل درمانی رسیده‌ایم و اینطور نیست که از دنیا عقب باشیم.
وی افزود: درباره داروهای جدید در چین مطالعه وسیعی درباره کاهش مرگ و میر بعد از مصرف داروی رمدسیویر انجام شد اما نشان داد که فقط می‌تواند دوره بستری و درمان را کاهش دهد. درباره فاویپیراویر هم اثری در کاهش مرگ‌ومیر نداشتیم و فقط دوره بیماری و درگیری را کم می‌کند، درباره سایر داروها نیز هنوز مطالعات در ایران کامل نشده است وی ادامه داد: هنوز دانش ما درباره این بیماری تکمیل نشده است. حداقل از این بیماری باید یکی‌ دو سال بگذرد تا ببینیم آیا افراد مبتلا دوباره مبتلا می‌شوند یا نه. در مطالعات کوچکی که در کره‌جنوبی و ژاپن انجام شد، اعلام کردند بین ۱۰ یا ۱۵ نفر دوباره مبتلا شده‌اند که مطالعه قابل اطمینانی نیست.
وی درباره تعداد کودکان جان‌باخته از کرونا گفت: در کشور ما تاکنون کمتر از ۱۰ کودک بر اثر کرونا فوت کرده‌اند که همه آنها نیز بیماری زمینه‌ای داشته‌اند و متاسفانه به خاطر بیماری زمینه‌ای، سیستم ایمنی ضعیفی داشتند و فوت کردند.
وی درباره کیت‌های تشخیصی نیز گفت: درباره کیفیت کیت‌های تشخیصی انستیتو پاستور و اداره کل آزمایشگاه‌ها نظر می‌دهند. تست «پی‌سی‌آر» خیلی غلط ندارد ولی کیت‌های سرولوژی که در برخی آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود، ممکن است دقت متفاوت داشته باشد اما کیت تولید داخل «پی‌سی‌آر» مشکلی ندارد و قابلیت صادرات هم دارد.
 
 
***
[میانگین سنی فوت‌شدگان کرونا در  ایران؛ 70 سال]
گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد اکثر قربانیان کرونا بیش از 66 سال سن داشته‌اند.
بر اساس گزارش‌ها، میانگین سنی مبتلایان به کرونا در کشور طی ۷۲ ساعت 8/51 سال بوده است. همچنین طبق بررسی‌های انجام‌شده، میزان ابتلا به کرونا در مردان 8/51 و در زنان 2/48 درصد بوده است. در عین حال 1/26 درصد مبتلایان به کرونا دارای حداقل یک بیماری زمینه‌ای بودند. همچنین طی ۷۲ ساعت 2/12 درصد بیماران در آی‌سی‌یو بستری شدند و 1/13 درصد بیماران کرونایی نیز جزو موارد شدید بیماری محسوب می‌شوند. بر اساس اعلام کمیته اپیدمیولوژیک وزارت بهداشت، هفته گذشته میانگین سنی فوت‌شدگان ناشی از کرونا 8/66 سال و 5/73 درصد فوت‌شدگان سن بالای ۶۰ سال داشته‌اند. همچنین 3/58 درصد فوت‌شدگان در بین مردان و 7/41 درصد نیز در میان زنان مبتلا بوده است. 3/36 درصد فوت‌شدگان هم حداقل یک بیماری زمینه‌ای داشته‌اند. در عین حال ۸۰ درصد فوتی‌های ناشی از «کووید-۱۹» در کشورمان یا در سن بالای ۶۰ سال قرار داشتند یا دارای حداقل یک بیماری زمینه‌ای بوده‌اند.


Page Generated in 0/0057 sec