printlogo


کد خبر: 219236تاریخ: 1399/2/18 00:00
«وطن امروز» از افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر گزارش می‌دهد
بازار خودسر

بازار خودرو اخیرا روزهای پرالتهابی را تجربه می‌کند. در حالی که شیوع کرونا باعث کاهش تقاضا و رکود عمیق در بسیاری از بازارها شده، بازار خودرو اما مسیر دیگری را در پیش گرفته است. طی روزهای اخیر قیمت خودروهای بازار با سرعت عجیبی رشد می‌کند به طوری که زمان تغییر قیمت در برخی از انواع خودروها به یک‌ روز رسیده است. در این میان نوسان قیمت در خودروهای با قیمت پایین‌تر مشهودتر است. در همین راستا قیمت پراید 111 سفید در برخی موارد به مرز 80 میلیون تومان رسیده است. این نوسان قیمت درباره خودروهای دیگر در همین رده نظیر تیبا، پژو 405، پژو 206 و... هم دیده می‌شود.
بررسی‌ها نشان می‌دهد التهابات اخیر بازار خودرو از زمانی آغاز شد که اخباری از تقاضای خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات خود منتشر شد. در ادامه حتی اخباری از موافقت با افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت خودرو منتشر شد. انتشار همین اخبار کافی بود تا بازار خودرو دچار التهاب شود. رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با تکذیب توافق برای افزایش قیمت خودروهای تولیدی، هرگونه اعلام قیمت جدید برای خودروها را خلاف قانون عنوان کرد.
 
* وزیر صمت سیگنال افزایش قیمت داد
اظهارات رئیس شورای رقابت در تکذیب افزایش قیمت خودرو در حالی بود که صحبت‌های وزیر صمت، سیگنال افزایش قیمت را به بازار منتقل کرد. رضا رحمانی در واکنش به اخبار منتشر شده درباره افزایش قیمت محصولات خودروسازان گفت: هنوز تکلیف برای افزایش قیمت خودرو در سال ۹۹ در ستاد تنظیم بازار نهایی نشده است. وزیر صمت با اشاره به ثابت ماندن قیمت خودروی تولید شده در کارخانه در سال ۹۸ افزود: سال گذشته خودروسازان افزایش قیمت نداشتند اما بازار تلاطم‌های بسیاری داشت. سال جاری هم بر اساس برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده است تیراژ تولید بیشتر شود و در این صورت با افزایش تولید بسیاری از مشکلاتی که الان به آن اشاره شد هم حل می‌شود. رحمانی گفت: باید واقعیت را پذیرفت، در دوره‌ای کالاها با ارز 4200 تومانی وارد می‌شد اما از آنجایی که در حال حاضر ارز مورد نیاز برای واردات برخی کالاها از دولتی به نیمایی تبدیل شده است، گرانی دور از انتظار نیست. وزیر صنعت، معدن و تجارت با تایید تلویحی کمبود عرضه خودرو اضافه کرد: عرضه و تقاضا، قیمت خودرو در بازار را تعیین می‌کند و تلاش است با افزایش تولید مشکلات موجود رفع شود.
در همین هفته در نهایت روش قیمت‌گذاری خودرو اعلام شد. این هفته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یک منبع آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: کمیته خودرو در جلسه ستاد تنظیم بازار، پیشنهاد خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مبنی بر قیمت‌گذاری خودرو اعلام کرد و بر اساس پیشنهاد این کمیته، فرمول قیمت تمام شده خودرو به علاوه حداکثر 5 درصد سود به عنوان فرمول نرخ‌گذاری خودرو نهایی و مصوب شد. در این خبر از قول این مقام آگاه آمده است: البته برای این افزایش قیمت، بهره‌وری 70 درصدی خودروسازان تعیین شده است.
 
* عرضه اندک خودرو علت گرانی اخیر است
کارشناسان یک دلیل مهم افزایش قیمت خودروها را عرضه اندک در بازار عنوان می‌کنند. در پیش‌فروش‌های اخیر 2 خودروساز بزرگ کشور همزمان تحویل خودروها اسفند ۹9 یا فروردین و اردیبهشت‌ 1400 اعلام شده که نمی‌تواند اثری بر بازار این روزها و قیمت‌ها داشته باشد.
در همین راستا سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت می‌گوید: برای خارج کردن فضا از دست دلالان و واسطه‌ها، باید عرضه خودرو در بازار افزایش یابد؛ این مهم از طریق افزایش عرضه خودروسازان داخلی یا واردات خودروهای کارکرده و دست دوم باید اتفاق بیفتد. موتمنی همچنین به چگونگی فاکتور شدن و عرضه خودرو از سوی خودروسازان انتقاد کرد و گفت: به طور نمونه شاهدیم ایران‌خودرو برای چند هفته فقط پژو ۲۰۶، برای چند هفته دیگر سمند و همین طور دنا، رانا و... فاکتور می‌کند و اینطور عرضه کردن خودرو که با وقفه در عرضه سایر خودروها همراه است، خود موجب اختلال در بازار می‌شود. وی تاکید کرد:‌ وقتی عرضه به شکل مناسب انجام شود، دلالان نمی‌توانند به انبار و احتکار خودروها بپردازند و هیچ‌گاه مسائلی نظیر دو‌نرخی بودن قیمت‌ها و فاصله قیمتی را شاهد نخواهیم بود.
 
* سایپا: توقف تولید پراید عامل گرانی است
حسین کاظمی، معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا اظهار داشت: پس از انتشار خبر توقف تولید پراید و افزایش قیمت‌ها در بازار، برخی منتقدان تولید آن تغییر رویکرد داده و بیان می‌کنند با خروج پراید، به عنوان ارزان‌ترین خودروی کشور، بخشی از جامعه توان خرید خودرو را از دست می‌دهد. وی بیان کرد: در روزهای اخیر پیشنهادهایی به سایپا برای عرضه دوباره این خودرو به منظور تنظیم بازار ارائه شده است. تولید 2 مدل پراید ۱۳۲ و ۱۱۱ متوقف شده اما خط تولید پراید ۱۳۱ برای انجام تعهدات قبلی همچنان فعال است و با افزایش ظرفیت آن و برای کاهش قیمت‌ها می‌توان عرضه پراید را از سر گرفت.

Page Generated in 0/0061 sec