printlogo


کد خبر: 219243تاریخ: 1399/2/18 00:00
اخبار

آلمان با سفیر امنیتی به دنبال اقدامات غیردیپلماتیک در ایران است
منتخب مردم یزد در مجلس یازدهم با انتقاد از پذیرش استوارنامه سفیر آلمان در ایران عنوان کرد: روزمه کاری و فعالیت‌های دیپلماتیک هر فردی که به عنوان سفیر به وزارت امور خارجه معرفی می‌شود باید برای دستگاه دیپلماسی و وزارت اطلاعات روشن باشد تا اقدامی خلاف منافع ملی صورت نگیرد. محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با دانا، با بیان اینکه قابل قبول نیست فردی با سوابق امنیتی و وابستگی به سیستم‌های اطلاعاتی کشور آلمان به عنوان سفیر در کشور پذیرفته شود، افزود: این نشان می‌دهد آلمان در صدد جمع‌آوری اخبار و اطلاعاتی غیر از پروتکل‌های دیپلماسی و انجام اقداماتی غیر از اقدامات دیپلماتیک در کشور ما است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم تصریح کرد: وظایف سفارتخانه‌ها در هر کشور براساس قوانین بین‌المللی روشن و مشخص است اما با توجه به سوابقی که از کشورهای اروپایی در تلاش برای مداخله در امور جمهوری اسلامی ایران یا اقدامات خلاف امنیت ملی از جمله آشوب‌آفرینی وجود دارد، نباید استوارنامه افراد مسأله‌دار امنیتی از سوی دستگاه دیپلماسی کشور پذیرفته شود. منتخب مردم یزد در مجلس یازدهم گفت: در جریان فتنه 88 و آشوب‌های آبان 98 سفارتخانه‌های خارجی و عوامل نفوذی آنها نقش محوری ایفا کردند و اگر اشراف اطلاعاتی نبود بساط اقدامات نفوذی آنها برچیده نمی‌شد. جوکار با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه به طور دقیق رصد کند تا به جای دیپلمات، جاسوس وارد کشور نشود، خاطرنشان کرد: پذیرش افرادی با سوابق امنیتی و وابستگی اطلاعاتی به کشورهای بیگانه ضربات جدی را به امنیت کشور خواهد زد. وی با بیان اینکه سرویس ضدجاسوسی وزارت اطلاعات باید بدرستی کار رصد و بررسی کارنامه سفرای خارجی را انجام داده و در این ‌باره حساس باشد، تصریح کرد: باید مشخص شود که آیا وزارت اطلاعات درباره وابستگی سفیر آلمان به سرویس‌های اطلاعاتی بررسی‌های لازم را انجام داده یا نه. جوکار خاطرنشان کرد: دستگاه دیپلماسی وظیفه داشته اطلاعات اولیه را برای رصد کامل سفیر آلمان در اختیار وزارت اطلاعات قرار دهد تا از پذیرش فردی با سوابق امنیتی به عنوان دیپلمات جلوگیری شود.
***
رایزنی نماینده ویژه ظریف با مقامات طالبان
محمدابراهیم طاهریان، نماینده ویژه وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در تماس تلفنی با مقامات دفتر سیاسی طالبان در قطر به بررسی تحولات جاری در افغانستان پرداخت. به گزارش ایسنا، 2 طرف در این گفت‌وگوی تلفنی درباره روند آتی در مذاکرات بین‌الافغانی و تلاش‌های همه‌جانبه جهت جلوگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا در افغانستان نیز تبادل‌نظر و رایزنی کردند. این گفت‌وگوی تلفنی در حالی انجام شده است که هم‌اکنون یکی از نگرانی‌های جامعه بین‌المللی بویژه همسایگان افغانستان موضوع شیوع بیماری کرونا در این کشور بویژه در مناطق تحت کنترل طالبان است که همزمانی آن با مشکلات گسترده اقتصادی و کمبود منابع و مواد اصلی غذایی می‌تواند موجی از آسیب‌های جدید و جدی در افغانستان را در پی داشته باشد.
***
2 گذرگاه مرزی با عراق بزودی بازگشایی می‌شود
رئیس گذرگاه‌های مرزی عراق اعلام کرد 2 گذرگاه مرزی این کشور با ایران که به دلیل انتشار ویروس کرونا بسته شده بود، بزودی بازگشایی می‌شود. عمر الوائلی، رئیس گذرگاه‌های مرزی عراق دیروز در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغدادالیوم گفت: گذرگاه مرزی مندلی واقع در استان دیالی و زرباطیه در استان واسط به منظور انجام مبادلات تجاری با ایران بزودی بازگشایی خواهد شد. وی در رابطه با مرز‌های اقلیم کردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران نیز گفت مرز‌های اقلیم کردستان ارتباطی با هیأت گذرگاه‌های مرزی عراق ندارند و دستورات خود را از دولت اقلیم کردستان می‌گیرند.
***
رویترز: آمریکا دانشمند ایرانی را آزاد می‌کند
خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه به نقل از یک مقام ایرانی- آمریکایی گزارش داد واشنگتن «سیروس عسگری» دانشمند ایرانی را که به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا زندانی کرده بود، آزاد خواهد کرد. رویترز مدعی شد آزاد شدن عسگری احتمالا بخشی از مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا باشد و منابعی از ایران به خبرگزاری رویترز گفته‌اند تهران آماده مشارکت در این مبادله است. «ابوالفضل مهرآبادی» از دیپلمات‌های ایران در بخش حافظ منافع ایران در سفارت پاکستان در واشنگتن گفت دکتر عسگری ۵۹ ساله، ۱۰ روز پیش در بازداشتگاه آمریکا به کرونا مبتلا شده و در حال حاضر تحت درمان قرار دارد و پس از بهبود آمریکا را ترک خواهد کرد. مهرآبادی افزود: «ما در حال کار و همکاری با دفتر مهاجرت آمریکا هستیم تا هر چه سریع‌تر وی را به ایران بازگردانیم».
***
اقامه مجدد نماز جمعه در ۱۸۰ پایگاه از این هفته آغاز خواهد شد
شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اقامه مجدد نماز در ۱۸۰ پایگاه نماز جمعه، از این هفته آغاز خواهد شد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «بر اساس فهرست رسمی و اعلامی از سوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، در ۲۳ استان و ۱۳۲ شهرستان، مجموعا ۲۹۴ نقطه از فیوضات معنوی اقامه مجدد نمازهای جماعت در مساجد بهره‌مند خواهند بود و از این میان، چشم‌مان به جمال مؤمنان در ۱۸۰ پایگاه نمازجمعه از تاریخ ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ روشن خواهد شد. گفتنی است در ادامه همکاری و هماهنگی با ستاد ملی مقابله با کرونا، مراسم عبادی- سیاسی نماز جمعه تا اطلاع ثانوی در مراکز استان‌ها اقامه نخواهد شد و در سایر شهرستان‌ها و مناطق، تابع تعیین و اعلام مصادیق جدید از مناطق سفید خواهد بود».

Page Generated in 0/0055 sec