printlogo


کد خبر: 219307تاریخ: 1399/2/21 00:00
پس از تهدید آمریکا برای کاهش حضور نظامی در عربستان، پادشاه سعودی با ترامپ تماس گرفت
ادامه شیردوشی از گاو شیرده

یک روز پس از اینکه رسانه‌ها از تصمیم تهدید‌آمیز  آمریکا مبنی بر کاهش حضور نظامی در عربستان و خارج کردن سامانه‌های پاتریوت از تاسیسات نفتی آرامکو در پی تنش نفتی با عربستان خبر دادند، پادشاه سعودی طی تماس با رئیس‌جمهور آمریکا بر تعهدات 2 طرف تاکید کرد. اینکه واشنگتن تا این لحظه خروج کامل خود را با مبهم نگه‌داشتن سرنوشت نیروها و سامانه‌های خود در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در عربستان اعلام نکرده است، نشان می‌دهد آمریکا هنوز درها را برای دریافت باج‌های بیشتر به‌روی سعودی‌ها باز گذاشته است.
به گزارش «وطن امروز»، کاخ سفید بامداد شنبه به وقت تهران اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند. رئیس‌جمهور آمریکا  و پادشاه عربستان سعودی در این گفت‌وگوی تلفنی همکاری‌های دفاعی بین آمریکا و عربستان سعودی را مورد تأکید قرار داده‌اند.
در همین حال، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا مدعی شد واشنگتن به‌رغم تصمیم برای خارج کردن سامانه‌های دفاع موشکی از عربستان به امنیت متحدان خود در خلیج‌فارس پایبند است. برایان هوک در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی مدعی شد به‌رغم تغییر در آرایش نیروهای آمریکا در منطقه، تغییری در تعهد واشنگتن به امنیت متحدانش در خلیج [فارس] ایجاد نشده است. او در این مصاحبه گفت: هیچ تغییری در مأموریت ما ایجاد نشده است. ما در کنار شریکان و متحدان‌مان در منطقه هستیم و هر کاری که بتوانیم برای محافظت از منافع آمریکا انجام می‌دهیم.
روزنامه الاخبار در گزارشی پیرامون تنش به وجود آمده بین عربستان و آمریکا نوشت: درحالی که واشنگتن با استقرار سامانه پاتریوت در عراق به‌دنبال تحت فشار قرار دادن نیروهای مقاومت است، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده در سایه جنگ نفتی عربستان و در راستای افزایش باج‌خواهی‌های خود از سعودی‌ها از کاهش حضور نظامی آمریکایی‌ها در خلیج‌فارس خبر داده است. ترامپ هیچ‌گاه در بازی باج‌خواهی از عربستان مبهم و رمزآلود عمل نمی‌کند اما در روزهای اخیر عملیات دوشیدن شیر از گاو شیرده خود را بسیار صریح‌تر و با حساسیتی بیشتر از قبل انجام می‌دهد. زمانی که درباره صحت و سقم اخبار مربوط به کاهش حضور نظامی ایالات متحده در عربستان و خلیج‌فارس از آمریکایی‌ها سؤال شد، پاسخ این بود: کشورهای ثروتمندی هستند که ما در مقابل هیچ‌چیز از آنها حمایت می‌کنیم و اگر از کشوری حمایت کنیم، باید به ما احترام بگذارد. درواقع ترامپ به تکرار سیاست معروف خود در قبال هم‌پیمانانش بدون بیان جزئیات بیشتر اکتفا کرد اما همین پاسخ کافی بود تا تفهیم شود نیروهای آمریکا در منطقه چه می‌کنند.

Page Generated in 0/0060 sec