printlogo


کد خبر: 219308تاریخ: 1399/2/21 00:00
کاظمی در تلاش است با عبور از کشمکش‌ها، وزرای نفت و خارجه را معرفی کند
معرفی وزرای باقیمانده عراق تا قبل از عید فطر

کاهش قیمت نفت و رقابت پیچیده بر سر تصاحب بازارهای رقبا سبب شده تا مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق  یک روز بعد از رای اعتماد پارلمان به کابینه و به‌رغم وجود اختلاف‌نظرها و کشمکش‌ها بر سر پست‌های کابینه جدید میان احزاب سیاسی این کشور، به تلاش برای  ادامه گفت‌وگوها و مذاکرات خود با احزاب برای تکمیل کابینه‌اش که 7 پست وزارتی آن خالی است ادامه دهد تا بتواند هر چه سریع‌تر وزرای نفت و خارجه را به پارلمان معرفی کند. 
به گزارش «وطن امروز»، فاضل فتلاوی، نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق گفت: اختلاف‌نظرها بر سر پست‌های وزارتی خالی هنوز وجود دارد و همین اختلافات در جلسه رای اعتماد، مانع از تعیین‌تکلیف این پست‌ها شد. الکاظمی در حال حاضر تلاش می‌کند موضع‌گیری‌های این فراکسیون‌ها را با هم متحد کرده و همه آنها را راضی کند اما تا این لحظه به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است و این گفت‌وگوها در مرحله آتی برای حل‌و‌فصل این موضوع ادامه خواهد داشت. نماینده ائتلاف الفتح افزود: اکثریت پارلمان با سیاست مدیریت نیابتی این وزارتخانه‌ها مخالف هستند به همین دلیل همه تلاش خواهند کرد به راه‌حل‌هایی برای این مسأله دست یافته تا توافقی درباره چهره‌های مورد رضایت احزاب سیاسی و مردم جهت تایید طی 2 هفته آتی حاصل شود.
باسم خشان، نماینده مستقل پارلمان عراق نیز گفت: در حال حاضر کشمکش سیاسی بر سر وزارت نفت وجود دارد و پیش‌بینی می‌کنیم کار حل‌وفصل وزارتخانه‌های خالی زمان زیادی ببرد. بیش از ۹۵ درصد بودجه عراق بر درآمدهای نفتی متکی است و این مسأله باعث می‌شود اقتصاد این کشور هر بار با کاهش قیمت‌های نفت به خطر بیفتد. همچنین کشمکشی میان احزاب اهل تسنن بر سر وزارت تجارت وجود دارد.
مطابق توافق انجام شده کابینه الکاظمی 22 وزیر خواهد داشت و از آنجا که وی در زمان ارائه لیست وزرا به پارلمان  از وزرای  نفت و خارجه نامی نبرده بود، کابینه وی با 20 وزیر به پارلمان معرفی شد. در جلسه رای اعتماد نیز تنها 15 وزیر موفق شدند نظر نمایندگان را جلب کنند و از این رو شخص نخست‌وزیر تا زمان مشخص شدن وزرای جدید مسؤول این 7 وزارتخانه خواهد بود. در لیستی که الکاظمی برای پارلمان ارسال کرده بود ۱۲ وزارتخانه از جمله دارایی، نفت و کشور به گروه‌های شیعه و 6 وزارتخانه از جمله وزارت دفاع و تجارت برای اهل سنت و 3 وزارتخانه خارجه، دادگستری و عمران نیز برای گروه‌های کرد در نظر گرفته شده بود. وزارت مهاجرت و آوارگان نیز برای مسیحیان عراق بود. اقبال عبدالحسین، یکی از نمایندگان پارلمان عراق دیروز گفت: الکاظمی در مقابل رئیس پارلمان تعهد داد تا قبل از تعطیلات عید فطر مابقی کابینه را تکمیل کرده و چهره‌های شایسته و مستقلی را برای این پست‌ها معرفی کند.

Page Generated in 0/0060 sec