printlogo


کد خبر: 219310تاریخ: 1399/2/21 00:00
دور دنیا

سیدحسن نصرالله: کرونا شبیه اتفاقی است که در «شعب ابی‌طالب» افتاد
دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی جمعه‌شب خود، شرایط مقاومت در منطقه و لبنان را به شرایط شعب‌ابی‌طالب تشبیه کرد. به گزارش العالم، سیدحسن نصرالله به هنگام توصیف شرایط سخت مسلمانان صدر اسلام در شعب ابی‌طالب (نام دره‌ای در اطراف مکه) که از سوی کفار و مشرکان قریش و مکه در شدیدترین محاصره اجتماعی و اقتصادی قرار داشتند، شرایط تحریمی امروز، بویژه تحریم‌های آمریکا علیه ایران و حزب‌الله را به آن شرایط تشبیه کرد و گفت: «همانطور که در زمان محاصره بنی‌هاشم در شعب ابی‌طالب از مسلمانان خواستند حضرت محمد(ص) را تحویل دهند تا آزاد شوند، اکنون نیز از مقاومت لبنان می‌خواهند سلاح خود را زمین بگذارد و کشور را بدون حمایت رها کند تا اسرائیل هرکاری دوست دارد، انجام دهد». 
او ادامه داد: «برخی معتقدند ماجرای کرونا شبیه اتفاقی است که موریانه‌ها برای سند قریش رقم زدند و آنها را خوار کردند و محاصره مسلمانان در [شعب ابی‌طالب] به پایان رسید. امروز کرونا همانند موریانه‌ای است که در زمان پیامبر(ص) محاصره شعب ابی‌طالب را شکست و ممکن است همان، امروز باعث شکست محاصره ظالمانه علیه برخی ملت‌ها شود». 
***
عزل و نصب‌های جدید ملک سلمان
پادشاه عربستان چند حکم عزل و نصب در پست‌های مختلف از جمله رئیس امور ویژه ولیعهد را صادر کرد. بر‌اساس لیستی که روزنامه «ام‌القری» چاپ عربستان از دستورات جدید سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور منتشر کرد، طراد بن سبأ باهبری در حکمی به عنوان رئیس امور ویژه محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور با رتبه عالی انتخاب شد. از دیگر دستورات پادشاه عربستان انتصاب دکتر هشام بن عبد الرحمان الفالح به عنوان معاون وزیر کشور با رتبه عالی و نیز مهندس فهد بن محمد البلیهشی به عنوان فرماندار منطقه مدینه منوره با رتبه بالا بود. 
***
سنگ‌اندازی کرونایی آمریکا در شورای امنیت
یک منبع دیپلماتیک در شورای امنیت گفت: ایالات متحده از رای‌گیری درباره قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل که روی مبارزه جهانی علیه پاندمی ویروس کرونا متمرکز بود، ممانعت کرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این منبع مطلع گفت: ایالات متحده بدون توضیح دلایل پشت این اقدام، فرآیند را مختل کرده است. پیش‌نویس این قطعنامه که از سوی فرانسه و تونس آماده شد، تحت فرآیندی قرار داشت که طبق آن این سند در میان اعضای شورای امنیت بررسی شده و ضرب‌الاجلی برای اعلام مخالفت و ارائه اصلاحات در نظر گرفته می‌شود. در صورت عدم مخالفت، این پیش‌نویس نهایی و به رای گذاشته می‌شود. 
***
درخواست کاهش کمک‌های‌ نظامی آمریکا به مصر
2 مرکز پژوهشی در واشنگتن از دولت آمریکا خواستند کمک‌های نظامی خود را به مصر کاهش دهد و همچنین از کارشکنی‌های عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر در امور حقوق بشری چشم‌پوشی نکند. در این گزارش نوشته شده است، سیسی انتظار دارد سطح بالایی از کمک‌های آمریکا را دریافت کند با وجود آنکه مصر به منافع آمریکا و مسائل مورد اهتمام آن، احترام نمی‌گذارد. همچنین دولت مصر به جای اینکه از این کمک‌ها برای توسعه توانمندی‌های ارتش استفاده کند و منافع امنیت ملی مشترک را تأمین کند، از این کمک‌ها برای جانبداری و نفوذ استفاده کرده است. نویسندگان این گزارش از آمریکا خواستند کمک‌های سالانه خود به مصر را که چیزی بالغ بر 3/1 میلیارد دلار است، ۳۰۰ میلیون دلار کاهش دهد تا اینگونه از این پول‌ها در راه اهداف بشردوستانه و مبارزه با ویروس کرونا استفاده شود. 
***
حمله اوباما به ترامپ
باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: پاسخ دولت ترامپ به همه‌گیری «کووید-۱۹»، فاجعه و هرج‌ومرج مطلق بوده است. وی همچنین ساکن فعلی کاخ سفید و متحدانش را به تشدید تنش‌های قبیله‌ای در سراسر کشور متهم کرد که به گفته او همین مسأله، مانع تلاش‌ها برای کاهش تعداد کلی مبتلایان در آمریکا شده است. وی در شدیدترین انتقادی که تاکنون از جانشین خود کرده است، گفت: چیزی که ما با آن در جنگ هستیم، همین گرایشات است که مدت‌هاست ادامه یافته و بر اساس آنها، خودخواه بودن، قبیله‌ای بودن، متفرق بودن و سایرین را مثل دشمن دیدن را در زندگی آمریکایی تقویت کرده است. اوباما در ادامه دلیل حمایت خود از «جو بایدن»، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و رقیب ترامپ را اینطور بیان کرد: به همین خاطر! من به هر حال قصد دارم هر چقدر زمان لازم باشد صرف کنم و هر چقدر بتوانم برای جو بایدن تلاش کنم. 
***
درخواست مذاکرات هند و طالبان
زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در امور افغانستان که به هند سفر کرده، گفت این کشور باید نگرانی‌های خود را نسبت به تروریسم به ‌طور مستقیم با طالبان مطرح کند. رسانه «د هندو» گزارش داد زلمی خلیل‌زاد‌ در دیدار با مقام‌های هندی درباره اینکه چگونه هند می‌تواند نقش فعال‌تری را در روند صلح افغانستان بازی کند بحث کرده ‌است. خلیل‌زاد در مصاحبه با این رسانه گفت: هند یک نیروی مهم در افغانستان است و آمریکا از دخیل شدن [هند- طالبان] استقبال خواهد کرد؛ اگر اتفاق بیفتد. وی همچنین افزود هند نقش مهمی در پیشرفت افغانستان نیز داشته ‌است اما برعکس در تلاش‌های بین‌المللی صلح نقشی بازی نکرده ‌است. 

Page Generated in 0/0260 sec