printlogo


کد خبر: 219332تاریخ: 1399/2/21 00:00
تعداد مبتلایان «کووید - 19» در کشور به 106220 و شمار قربانیان به 6589 نفر رسید
تهران پاشنه‌آشیل کرونا در ایران

گروه اجتماعی: تعداد قربانیان روزانه کرونا در کشور برای دومین‌بار در سال جاری به زیر 50 نفر رسید و در عین حال آمار مبتلایان در محدوده 1500 نفری باقی ماند.
به گزارش «وطن ‌امروز»، طبق آمار وزارت بهداشت روز گذشته 48 بیمار کرونایی فوت کردند تا دومین روز سال 1399 که تعداد قربانیان کمتر از 50 نفر بود به ثبت برسد. 14 اردیبهشت بود که تعداد قربانیان 47 مورد گزارش شد و حالا روز گذشته آمار 48 کشته به ثبت رسید تا با وجود روند صعودی ابتلا در کشور، روند کاهشی مرگ‌و‌میر ادامه یابد. از 17 تا 20 اردیبهشت به ترتیب تعداد 74، 68، 55 و 48 مورد به ثبت رسید که این موضوع نشان دهنده روند کاهشی تعداد قربانیان کرونا در کشور است. درباره آخرین آمار کرونا در کشور کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از ظهر جمعه تا ظهر شنبه بر اساس گزارش آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ۱۵۲۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شد و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور به ۱۰۶ هزار و ۲۲۰ نفر رسید. رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: در طول ۲۴ ساعت گذشته ۴۸ بیمار دیگر مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور جان خود را از دست دادند و به این ترتیب از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون ۶۵۸۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. جهانپور بیان کرد: بر اساس این گزارش‌ها تاکنون ۸۵ هزار و ۶۴ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند که حدود ۸۰ درصد مبتلایان است. ۲۶۹۶ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری و به نوعی بحرانی تحت مراقبت قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند.
وی گفت: تاکنون ۵۷۳ هزار و ۲۲۰ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در ۱۲۶ آزمایشگاه کشور انجام شده است.
وی گفت: طی هفته‌های گذشته جز خوزستان که روند نامطلوب و نگران‌کننده‌ای دارد، شاهد کاهش موارد بستری بیماری «کووید-۱۹» در کشور بودیم و البته نسبت موارد سرپایی به بستری بیشتر شده است به طوری که ۲۵ درصد موارد شناسایی شده جدید در کشور ناشی از موارد ارجاعی بستری در بیمارستان و بقیه موارد سرپایی است. البته در خوزستان وضعیت متفاوت است و نسبت موارد بستری به سرپایی بیشتر از میانگین کشور است. امیدواریم با رعایت اصول بهداشتی توسط مردم شاهد کاهش بیشتر موارد این بیماری در روزهای آینده باشیم.
 
* درصد بالای ابتلا در تهران و روند افزایشی در خوزستان
با وجود آمار نسبتا پایین تعداد قربانیان - در مقایسه با هفته‌های گذشته - اما آمار کرونای برخی استان‌ها نگران‌کننده است. تهران و خوزستان این روزها در صدر جدول ابتلای روزانه قرار دارند. حتی معاون وزیر بهداشت اعلام کرده تهران پاشنه‌ آشیل کرونا در کشور است. ایرج حریرچی در این باره گفت: تهران به دلیل جمعیت بالا، درصد بالایی از ابتلاها را داشته است. روند خوزستان هم افزایشی است. قاعدتا سیاست ما به صورت شهرستانی و بر اساس کم‌خطر، خطر متوسط و خطر بالاست. اگر در جایی بازگشایی‌ها موجب افزایش بیماری شود یا به دلیل خصوصیت اپیدمی یک شهرستان یا خصوصیات اجتماعی آنجا، بازگشایی باعث شود با تشدید موارد ابتلا مواجه شویم، حتما تصمیمات سختگیرانه‌تر و بازگشت به گذشته را خواهیم داشت.
حریرچی تاکید کرد: اهواز دومین شهر کشور از نظر میزان حاشیه‌نشین محسوب می‌شود و در حال حاضر تمرکز موارد افزایش بیماری در خوزستان هم در اهواز است که حتما باید تدابیر مناسبی برایش اتخاذ شود. امروز (دیروز شنبه) هم جلسه ستاد استان تهران با حضور وزیر بهداشت و مسؤولان استانی و سایر دستگاه‌های استانی بود. تهران از نظر خصوصیات خاصی که از نظر تراکم جمعیت دارد و جمعیت شناوری که روزانه به تهران اضافه می‌شود و از نظر تبادلی که با مناطق دیگر دارد و از این نظر که تعداد قابل توجهی از مردم به بخش خصوصی مراجعه می‌کنند، جای مهم و خطیری برای ما است و می‌تواند در کنترل کرونا پاشنه آشیل ما باشد. معاون کل وزارت بهداشت درباره احتمال بروز موج دوم کرونا در کشور با توجه به بالا بودن  آمار ابتلا به کرونا در تهران اظهار کرد: باید توجه کرد ما هم باید واقعیت و نکات مثبت را بگوییم و هم نکات نگران‌کننده را مطرح کنیم. باید توجه کرد در استان تهران طی چند هفته گذشته روند تعداد بستری، روند تعداد مراجعان، روند تعداد بستری در بخش‌‌ آی‌سی‌یو و روند تعداد مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا، نزولی است اما هنوز آمار ما در تهران می‌تواند قابل توجه تلقی شود. درباره تهران با توجه به ویژگی‌های خاص شهر، هنوز نگران هستیم.
وی افزود: پیش‌بینی ما این است که روند نزولی ابتلا به کرونا در یک یا 2 ماه آینده در کشور ادامه خواهد داشت اما موارد افزایش نسبی در برخی استان‌های کشور مشاهده خواهد شد که این مسأله آمار کل کشور را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.
وی افزود: در عین حال باید توجه کرد ما نسبت به چند هفته گذشته، یک روند نزول ۶۰ تا ۷۰ درصدی در بستری و مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا داریم و در حوزه پذیرش بیماران در‌ آی‌سی‌یو روند نزولی ۴۰ تا ۵۰ درصدی داشته‌ایم. اگر یک منطقه‌ای 2 درصد افزایش داشته باشد، روند صعودی داشته است اما به معنی این نیست که به درصد قبلی رسیده است. به عنوان مثال اگر یک منطقه ۱۰۰ بستری روزانه داشته، وقتی به ۳۰ می‌رسد و چند روز بعد میزان بستری ۳۲ می‌شود، روند صعودی است اما طبق تجربیات‌مان طی 2 هفته اخیر این صعودها بسیار کم‌قوت و کم‌رمق است و دامنه
کمی دارد. بنابراین روند صعودی را باید از این منظر مورد توجه قرار داد. بر این اساس در کل کشور روند نزولی است و صعودهای‌مان هم کم‌رمق است.
 

Page Generated in 0/0059 sec