printlogo


کد خبر: 219454تاریخ: 1399/2/24 00:00
دور دنیا

آخرین اخبار از کابینه عراق
برخی اسناد منتشر شده از دفتر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق نشان می‌دهد او برخی وزرا را برای سرپرستی پست‌های وزارتی خالی تا زمان تعیین کاندیداهایی برای آنها انتخاب کرده است. بر اساس این اسناد، الکاظمی خود سرپرستی وزارت خارجه عراق را بر عهده خواهد گرفت و معاون پیشین این وزارتخانه مسؤولیت و اختیارات وزیر را بر عهده می‌گیرد. همچنین عدنان درجال، وزیر جوانان و ورزش مسؤولیت سرپرستی وزارت فرهنگ، ناصر حسن، وزیر حمل‌و‌نقل سرپرستی وزارت مهاجرت و نبیل کاظم، وزیر آموزش عالی سرپرستی وزارت دادگستری را بر عهده می‌گیرند. علاوه بر اینها، علی حیدر عبد الامیر، وزیر دارایی عراق نیز سرپرستی وزارت نفت و علی حمید مخلف، وزیر آموزش‌وپرورش سرپرستی وزارت تجارت را برعهده خواهند گرفت. از سوی دیگر، عبدالکریم خلف از سخنگویی اطلاع‌رسانی نیروهای مسلح این کشور عزل و یحیی رسول جانشین او شد. 
***
توافق برای تشکیل دولت وحدت  در افغانستان
رئیس‌جمهوری افغانستان و رقیب وی برای تشکیل دولت وحدت به توافق رسیدند. یکی از منابع کاخ ریاست‌‌جمهوری افغانستان گفت:‌ عبدالله عبدالله، مدیر سابق اجرایی دولت افغانستان دیگر تصمیمات مقام‌های افغانستان را به چالش نمی‌کشد و وتو نمی‌کند و اشرف غنی، رئیس‌جمهوری از سوی وی به رسمیت شناخته می‌شود. به گفته این منبع مطلع، عبدالله در روند صلح نقش رهبری خواهد داشت و نقش وی در داخل دولت نیز بعدا اعلام می‌شود. هم اشرف غنی و هم عبدالله عبدالله پس از انتخابات ریاست‌جمهوری مورد مناقشه سپتامبر گذشته میلادی خود را رئیس‌جمهوری افغانستان ‌دانستند. 
***
آمادگی اپوزیسیون برای کنار زدن اردوغان
پس از سلسله‌شکست‌هایی که دولت رجب طیب اردوغان متحمل شده و ماجراجویی‌های حساب‌نشده‌ای که در لیبی و سوریه داشته و نیز در پی شیوع ویروس کرونا، اپوزیسیون‌ خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام شده‌ است. میرال آکشنر، رهبر حزب راست‌گرای اپوزیسیون «خوب» با تایید پیشنهاد فعالان و مخالفان مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام اما اعلام کرد، شرایط برگزاری انتخابات زودهنگام در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا وجود ندارد. با نوسان اقتصاد ترکیه، برخی گمانه‌زنی می‌کنند ممکن است انتخابات قبل از موعد مقرر آن در سال ۲۰۲۳ برگزار شود. سیاستمداران مخالف از حزب مردم جمهوری‌خواه و شهرداران استانبول و آنکارا که به عنوان رقبای احتمالی اردوغان مطرح شده‌اند و محبوبیت آنها از طریق کمپین‌های‌شان در شهرها و حمایت از شهرداری‌ها بیشتر شده است، خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام هستند.
***
پسر ملا عمر فرمانده کمیسیون نظامی طالبان شد
شبه‌نظامیان ارشد طالبان از انتصاب پسر رهبر سابق طالبان به عنوان فرمانده کمیسیون نظامی شبه‌نظامیان این گروه خبر دادند. ملامحمد یعقوب، فرزند رهبر سابق طالبان به عنوان فرمانده کمیسیون نظامی طالبان منصوب شد. انتصاب او در حالی صورت گرفته که شبه‌نظامیان طالبان به طرز قابل توجهی حملات خود را افزایش داده‌اند. انتصاب پسر ملا عمر، رهبر پیشین طالبان به این سمت، سردار ابراهیم، فرمانده سابق کمیسیون نظامی طالبان را در آستانه آغاز مذاکرات این گروه با دولت افغانستان مهار می‌کند. ملا یعقوب پست قبلی خود به عنوان معاون رهبر این گروه را نیز حفظ خواهد کرد اما اکنون نظارت بر عملیات نظامی را نیز بر عهده خواهد داشت. 2 مقام ارشد طالبان به روزنامه دیلی تلگراف گفتند، این تصمیم به دلیل پافشاری گروه‌های مختلف زیرشاخه طالبان و ارتش پاکستان گرفته شده است که هنوز بر این گروه شبه‌نظامی نفوذ دارد. 
***
سلاح جدید استراتژیک «اون» بزودی رونمایی می‌شود
مقام‌های اطلاعاتی کره‌جنوبی و آمریکا اعلام کردند، سلاح جدید استراتژیک کره‌شمالی که رهبر این کشور اواخر سال گذشته میلادی به آن اشاره کرده بود، بزودی رونمایی می‌شود. این سلاح جدید یک زیردریایی ۳۰۰۰ تنی مجهز به موشک‌های بالستیک است. چنین برآوردی بر مبنای چندین مورد نشانه از جمله آزمایش استقرار زیرآبی این موشک‌ها در نزدیکی استان هامگیونگ جنوبی در کره‌شمالی مطرح شده است. یکی از منابع نظامی کره‌جنوبی روز دوشنبه اعلام کرد:‌ سلاح جدید استراتژیک کیم جونگ اون به نظر اشاره به روش‌های جدید انفجار اتمی و ظرفیت‌هایی دارد که هنوز رونمایی نشده است. 
***
تأکید دولت مستعفی یمن بر تقابل با شورای انتقالی جنوب
به دنبال درگیری میان نیروهای دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب این کشور در أبین، وزیر خارجه دولت مستعفی این شورا را به پافشاری بر شورش مسلحانه و تضعیف فعالیت نهادهای این دولت متهم کرد. محمد الحضرمی، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن به ریاست عبد ربه منصور هادی در سخنانی اظهار کرد شورای انتقالی این کشور درخواست‌های بین‌المللی برای بازنگری در تصمیم خود درباره خودمختاری در جنوب یمن را رد کرد و اقدامات تحریک‌آمیز را در پیش گرفت. وی افزود: دولت (مستعفی) به توافقنامه ریاض پایبند است و شورای انتقالی باید تسلیم شود و دست از شورش بردارد و این وظیفه «ارتش ملی» (نیروهای تحت امر منصور هادی) است که با هرگونه شورش و تضعیف نهادهای دولت مقابله کند.

Page Generated in 0/0072 sec