printlogo


کد خبر: 219484تاریخ: 1399/2/24 00:00
اخبار

ارز و سکه در مسیر صعود
روز گذشته بازار ارز شاهد افزایش قیمت بود. قیمت هر دلار آمریکا روز گذشته به 17 هزار و 110 تومان و هر یورو به 18 هزار و 400 تومان رسید که به معنی افزایش حدود 2 درصدی در یک روز است. همچنین قیمت هر سکه تمام بهار امامی با حدود 300 هزار تومان افزایش به 7 میلیون و 200 هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر گرم طلای 18 عیار به حدود 690 هزار تومان افزایش یافت.
***
ارزش سهام صندوق‌های ETF اعلام شد
معاون وزیر اقتصاد، ارزش روز بانک‌های تجارت، صادرات، ملت و بیمه‌های البرز و اتکایی امین در بورس را اعلام کرد و گفت: دولت تا پایان برنامه ششم، مدیریت این صندوق‌ها را برعهده دارد و پس از این زمان، هر فردی که بیش از 1/0 درصد از این واحدهای صندوق‌های ETF را داشته باشد، می‌تواند در مجمع آنها شرکت کند و حق تصمیم‌گیری درباره این صندوق‌ها را دارد. عباس معمارنژاد افزود: قیمت‌های تعیین‌شده برای واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) بر مبنای متوسط قیمت 30 روز قبل از فراخوان آگهی در تاریخ 13 اردیبهشت‌ماه بوده و برای همین رقم نیز تخفیف 20 درصدی اعمال شده است. معاون وزیر اقتصاد همچنین گفت: به عنوان مثال قیمت هر سهم بانک تجارت که در این صندوق موجود است، ۱۰۴ تومان بوده که روز گذشته قیمت این سهم ۲۰۶ تومان قیمت‌گذاری شد. قیمت هر سهم بانک صادرات نیز در این صندوق ۱۰۷ تومان بوده که روز گذشته ۲۱۲ تومان بود. قیمت هر سهم بانک ملت در این صندوق ۱۰۴۵ تومان بوده که روز گذشته ۲۰۹۵ تومان تعیین شد. قیمت بیمه البرز در این صندوق ۷۶۷ تومان بود که قیمت روز گذشته ۱۱۶۸ تومان و بیمه اتکایی امین ۵۹۳ تومان تعیین شد. تفاوت قیمت‌ها می‌شود منفعتی که مردم از سرمایه‌گذاری در این صندوق به دست می‌آورند. وی همچنین اظهار داشت: کل ارزش سهام بانک‌ها و بیمه‌های موجود در ETFها به قیمت دیروز معادل ۳۲ هزار میلیارد تومان است ولی ما از مردم حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان پول دریافت می‌کنیم. دوره پذیره‌نویسی از ۱۴ تا ۳۱ اردیبهشت ادامه پیدا می‌کند. هر یونیت این صندوق معادل ۱۰ هزار تومان است و ترکیبی از سهام بانک ملت، صادرات، تجارت، بیمه البرز و اتکایی امین است. معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: کف سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها ۱۰ هزار تومان و سقف آن 2 میلیون تومان است. افراد می‌توانند به دفعات تا سقف 2 میلیون تومان در این صندوق‌ها سهام خریداری کنند.
***
سقف پرداخت نقدی به مشتریان بانک‌ها ۴۵ میلیون تومان تعیین شد
بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای به بانک‌ها سقف پرداخت وجه نقد به مشتریان را در موسسات اعتباری ۴۵ میلیون تومان تعیین کرد. بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای خطاب به تمام بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد بر اساس بند ۱۳ ماده یک آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی سقف مقرر برای پرداخت وجه نقد ریالی از سوی اشخاص مشمول از جمله موسسات اعتباری برابر است با مبلغ سقف مقرر در قانون برگزاری مناقصات جهت انجام معاملات خرد به صورت وجه نقد یا معادل آن به سایر ارزها و کالاهای گرانبها که هر ساله توسط هیأت وزیران تصویب می‌شود. بر این اساس با توجه به اینکه هیأت وزیران نصاب معاملات خرد در سال ۹۹ را معاملات تا سقف ۴۵۰ میلیون ریال تعیین کرده است، سقف پرداخت وجه نقد در موسسات اعتباری نیز برابر این مقدار خواهد بود.
***
مصوبه ستاد کرونا درباره تمدید ۲ ماهه قرارداد مستاجران لازم‌الاجراست
وزیر راه و شهرسازی درباره بازار اجاره و مستاجران گفت: هفته پیش ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب کرد مهلت اجاره واحدهای مستاجرانی که اسفند و فروردین به اتمام می‌رسیده است تمدید شده و مدت بسته بودن بنگاه‌های مشاور املاک در دوران بحران کرونا، به مدت قرارداد مستاجران اضافه شود. این مصوبه ابلاغ شده و لازم‌الاجراست. محمد اسلامی تصریح کرد: بنگاه‌های معاملاتی و شوراهای حل اختلاف به مصوبه کرونا درباره تمدید 2 ماهه قرارداد مستاجران توجه و برای اجرای آن اقدام کنند.
***
زمان تقریبی خرید و فروش سهام‌عدالت اعلام شد
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه 2 سیما گفت: 5/2 میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت در ۱۰ سال اخیر فوت کرده‌اند که دارایی آنان به وراث‌شان منتقل می‌شود. حسین فهیمی افزود: ۳۶ میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت کد بورسی را دریافت کرده‌اند و از این تعداد 5/1 میلیون نفر احراز هویت شده‌اند و بر اساس تصمیم کمیسیون فرعی شورای‌عالی بورس، افراد باقیمانده اگر در نظام بانکی احراز هویت شده باشند برای دریافت کد بورسی فعال نیاز به احراز هویت نخواهند داشت. وی گفت: این افراد شماره شبای خود را در سامانه سازمان خصوصی‌سازی samanese.ir وارد کنند و از احراز هویت برای دریافت کد بورسی فعال معاف شوند. سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت افزود: برای دریافت و ارسال اطلاعات نیز به شماره تلفن همراه درست و متعلق به سهامداران نیاز داریم که این شماره را نیز سهامداران به این سامانه ارائه دهند. وی گفت: سامانه سازمان خصوصی‌سازی تا ۸ خرداد آماده دریافت شماره شبای متقاضیان دریافت کد فعال بورسی است. فهیمی افزود: ۸ خرداد نیز اطلاعیه مرحله بعد را برای اینکه سهامداران حجم دارایی‌های خود را ببینند صادر می‌کنیم. وی گفت: برای فروش سهام عدالت، خدمات بازار سرمایه را به خانه‌های مردم می‌بریم به طوری که کسی که می‌خواهد سهام خود را بفروشد نیاز به مراجعه به جایی نداشته باشد. فهیمی درباره زمان خرید و فروش سهام عدالت گفت: در اطلاعیه‌ای تاریخ مراجعه افراد به سامانه‌ها برای فروش سهام عدالت اعلام خواهد شد. بعد از این تاریخ زمان قطعی که خیلی طولانی هم نخواهد بود (شاید حدود 10 روز پس از اطلاعیه) امکان خرید و فروش سهام عدالت ایجاد خواهد شد.

Page Generated in 0/0125 sec