printlogo


کد خبر: 219505تاریخ: 1399/2/25 00:00
همزمان با کاهش مقررات قرنطینه در انگلیس، گاردین و رویترز ابعاد تازه‌ای از پنهان‌کاری آماری این کشور در کرونا را افشا کردند
مرگ 20 هزار بریتانیایی در خانه‌های سالمندان
در پی توصیه ترامپ به نوشیدن وایتکس، آمار مسمومیت‌ها در این کشور افزایش 121 درصدی داشته است

گروه بین‌الملل: آمار مبتلایان به کرونا در دنیا دیروز به 4,358,218 نفر رسید و آمار تلفات این بیماری بر اساس ادعای دولت‌ها تا عصر دیروز 293,235 نفر بود. بر این اساس تعداد افراد بهبودیافته از کرونا هم در 3 ماه گذشته 1,611,729 نفر اعلام شد. 
تعداد افراد درگیر با کرونا در دنیا تا عصر دیروز 2,453,254 نفر اعلام شد که از این تعداد حال 46,274 نفر وخیم گزارش شده است. در میان کشورهای دنیا آمریکا با 1,408,636 نفر مبتلا و 83,425 تلفات همچنان درگیرترین کشور دنیا با کرونا محسوب می‌شود. اسپانیا، روسیه، انگلیس و ایتالیا هم رتبه‌های دوم تا پنجم لیست را به خود اختصاص داده‌اند.  مورد شگفت‌انگیز کرونا وخامت اوضاع در روسیه است که بر اساس آمار اعلام شده از سوی این کشور به سازمان جهانی بهداشت در 24 ساعت 10,028 نفر به تعداد مبتلایان کرونا در روسیه اضافه شده و این کشور را در وضعیت بحرانی قرار داده است. در میان اروپایی‌ها هم انگلیس با 32,692 تلفات، برای دومین هفته پیاپی پرتلفات‌ترین کشور دنیا بعد از آمریکا محسوب می‌شود. 
 
* انتقاد رویترز و گاردین از پنهان کاری کرونایی دولت انگلیس
دولت انگلیس که حالا پرتلفات‌ترین کشور دنیا بعد از آمریکاست، از ابتدای شیوع کرونا در این کشور رویکردی متفاوت با سایر کشورهای دنیا اتخاذ کرد. بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور که معتقد به مصونیت گله‌ای بود، با از دست دادن دوران طلایی قرنطینه، این کشور را در آستانه فاجعه‌ای بزرگ قرار داده است. آنچه اما در شرایط کنونی مورد اشاره رسانه‌ها و مطبوعات غربی حتی در خود انگلیس قرار گرفته، پنهان کاری گسترده دولت این کشور درباره تعداد مبتلایان و تلفات کروناست. بر اساس اعلام مراکز آماری این کشور، تعداد واقعی مبتلایان به کرونا در این کشور 41 درصد بیشتر از آماری است که دولت این کشور به رسانه‌ها اعلام می‌کند. در همین ارتباط دیروز روزنامه گاردین در یادداشتی با اشاره به عدم شفافیت دولت انگلیس در ارائه اطلاعات در دوران کرونا نوشت: برخی ممکن است تصور کنند زمانی که یک بحران رخ می‌دهد، مهم است که کشور‌ها اطلاعات را باز‌گو نکنند. اما قطعا در جریان در‌گیری با مسأله مرگ و زندگی، اولویت با مؤثر‌ بودن و عمل‌گرا بودن است. به نوشته گاردین، در شرایطی که موضوع مرگ و زندگی مطرح است، شفافیت، عامل اساسی در تلاش برای شکست یک بیماری، بویژه بیماری کروناست. اما به دلایل متعددی، یک کشور‌ این شفافیت‌ را قدر نمی‌داند. گاردین در ادامه نوشت: مردم در زمان بحران، عموما آرام هستند، ما در بحران بیماری کرونا مشاهده کردیم که افراد در کنار یکدیگر آمدند و از یکدیگر در زمان‌های سخت حمایت کردند. اما اینقدر‌ها هم آسان نبوده است. بسیاری از مردم در این جریان آسیب دیده‌ و برخی دیگر همچنان در خانه‌های خود مانده‌اند. دلیل اینکه مردم از دستور‌العمل‌های مقامات اطاعت می‌کنند این نیست که آنها از مجازات می‌ترسند، بلکه به این دلیل است که آنها بر این باورند که مقامات از خودشان هستند و برای آنها کار می‌کنند. مردم زمانی تمایل دارند از مقامات پیروی کنند که احساس کنند به طور یکسان با آنها بر‌خورده شده است. اینکه دولت تمایلی نداشته باشد برای ارائه اطلاعات به مردم اعتماد کند، این عدالت را زیر سوال می‌برد و در عوض دولت را از مردم دور می‌کند و موجب می‌شود مردم به سیاست‌های آن، مانند اجرای تعطیلی‌ها، گوش فرا ندهند و از آن اطاعت نکنند. به همین دلیل شفافیت در تلاش‌های دولت برای شکست کرونا مهم است. گاردین در پایان این یادداشت، نوشت: اگر چه باید روابط بین دولت و مردم تغییر کند اما دولت انگلیس نیز نباید مانند کودک با مردم بر‌خورد کند. دولت باید به توانایی مردم در درک و اذعان حقایق تلخ، احترام بگذارد.  
در همین ارتباط، خبرگزاری رویترز بر اساس محاسباتی که بر مبنای داده‌های رسمی انجام داده، اعلام کرد دست‌کم ۲۰ هزار نفر در خانه‌های نگهداری از سالمندان و افراد بیمار بریتانیا در نتیجه شیوع کرونا، جان باخته‌اند. بنا بر داده‌های دفتر آمار ملی بریتانیا، در ۸ هفته منتهی به اول مه (۱۲ اردیبهشت) ۳۷ هزار و ۶۲۷ نفر در مراکز مراقبتی انگلیس و ولز به دلایل مختلف فوت کردند. با مقایسه میانگین آمار مرگ‌ومیر هفتگی این مراکز در همین دوره زمانی در ۵ سال گذشته، رویترز تخمین زد بیش از ۱۹ هزار و ۹۰۰ مورد بر تعداد فوت‌شدگان در انگلیس و ولز بر اثر کرونا  اضافه شده است. این آمار کلی جدید، صدها فوت بیشتر در اسکاتلند و مرگ‌هایی را که از اول مه رخ داده شامل نمی‌شود. همچنین آن دسته از کسانی که از این مراکز به بیمارستان منتقل شدند و در آنجا جان باختند، جزو این آمار نیستند. 
 
* وزیر انگلیسی: هیچ راهکار کاملی برای کاهش قرنطینه وجود ندارد
وزیر حمل‌و‌نقل انگلیس دیروز گفت: هیچ راهکار کامل و مطمئنی برای تسهیل تدریجی محدودیت‌های قرنطینه‌ای بر اقتصاد بریتانیا وجود ندارد و مردم باید با دستورالعمل‌ها و توصیه‌های جدید کنار بیایند. بر اساس این گزارش، اظهارات گرانت شاپس در حالی است که دولت قصد دارد برخی محدودیت‌های قرنطینه‌ای را تغییر دهد. وی گفت: مردم باید حسن نیت خود را نشان دهند. واقعا هیچ راهکار کاملی برای تسهیل تدریجی محدودیت‌ها وجود ندارد. روز دوشنبه دولت انگلیس یک سند 51 صفحه‌ای تحت عنوان «طرح ما برای بازسازی؛ راهبرد دولت انگلیس برای بازیابی و بهبود پس از ویروس کرونا» منتشر کرد. این سند به کسب‌و‌کارها اجازه بازگشایی و فعالیت مجدد را داده و به شهروندان و مردم نیز توصیه کرده است تا از ماسک استفاده کنند و حتی‌المقدور از حمل‌و‌نقل عمومی استفاده نکنند. ولی دستورالعمل‌های دولت انگلیس با انتقادات گسترده‌ای روبه‌رو شده است، چرا که جزئیات این طرح بدرستی نشان نمی‌دهد که آیا مردم باید تحت هر شرایطی به سر کارهای خود بازگردند و مردم چطور می‌توانند در محل کار خود ایمن باشند. علاوه بر این رهبران اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی نیز مخالفت خود را با رویکرد و راهبرد جانسون اعلام کرده‌اند. 
 
* افزایش مسمومیت با مواد ضدعفونی‌کننده در آمریکا
تزریق موادضدعفونی‌کننده به بدن یا نوشیدن وایتکس یکی از توصیه‌های ترامپ در ایام کرونا بود که اگرچه با تمسخر جامعه پزشکی آمریکا و رسانه‌ها مواجه شد اما انگار بسیاری از آمریکایی‌ها آن را جدی گرفته‌اند. در همین ارتباط مجله تایم گزارش کرد داده‌های مراکز کنترل سموم آمریکا نشان‌دهنده افزایش تماس‌ها با خطوط اورژانس و رسیدگی به مسمومیت ناشی از مصرف ضدعفونی‌کننده‌ها و شوینده‌هاست که در 2 ماه گذشته بیشتر شده است. بر اساس گزارش مراکز بیماری و کنترل و پیشگیری از عوارض و مرگ‌و‌میر آمریکا، مسمومیت تصادفی ناشی از مصرف مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده از اول ژانویه تا ۳۱ مارس و پیش از اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا شدت یافته بود اما پس از این صحبت‌ها بود که نرخ صعودی زیادی یافت. مسمومیت‌های تصادفی با مواد شوینده خانگی در ژانویه، فوریه و مارس ۲۰۲۰ و در مقایسه با مدت مشابه ۲۰۱۹ به ترتیب رشد 5، ۱۷ و ۹۳ درصدی داشت. در پی صحبت‌های ترامپ، افزایش مسمومیت با مواد شوینده در آوریل ۲۰۲۰، در مقایسه با آوریل ۲۰۱۹، ۱۲۱ درصد رشد داشت. گفتنی است ترامپ در جریان نشست نیروی ویژه مقابله با کرونا در کاخ سفید گفت: مردم می‌توانند برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ویروسی مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده را مصرف و تزریق کنند. اما یک روز بعد در نشست کاخ سفید به خبرنگاران گفت: من مسؤول این نیستم که بعضی افراد حرف من را جدی گرفته و این مواد را استفاده کردند!
 
* افشاگری کرونایی از داخل کاخ سفید
رئیس‌جمهور آمریکا در حالی مدعی است که شمار مبتلایان به ویروس کرونا تقریبا در همه جا کاهش یافته است که یک گزارش داخلی کاخ سفید نشان می‌دهد تعداد مبتلایان در سراسر ایالات متحده افزایش داشته است. به گزارش شبکه خبری ان‌‌بی‌سی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: ما به آن لحظه رسیده‌ایم و پیروز شده‌ایم. رئیس‌جمهور آمریکا بعدا گفت که او به نمونه‌گیری اشاره داشته است نه خود ویروس!

Page Generated in 0/0054 sec