printlogo


کد خبر: 219506تاریخ: 1399/2/25 00:00
دور دنیا

حمله نیروهای دولت وفاق ملی لیبی به پایگاه نیروهای حفتر
نیروهای دولت وفاق ملی در غرب لیبی طی ۲۴ ساعت در 3 نوبت پایگاه هوایی الوطیه محل استقرار نیروهای شرق لیبی تحت فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر را بمباران کردند. «محمد قنونو» سخنگوی نیروهای دولت وفاق ملی لیبی بامداد دیروز از حمله مجدد به پایگاه هوایی الوطیه خبر داد. قنونو گفت نیروی هوایی دولت وفاق ملی به پروازهای شناسایی در آسمان مناطق مرکزی و غربی به منظور رصد هر گونه تحرکات جهت امدادرسانی به شبه‌نظامیان حفتر ادامه می‌دهد. حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند. 
***
دیدار فرمانده آمریکایی با وزیر دفاع قطر
خالد بن محمد العطیه، وزیر دفاع قطر و ژنرال جوزف گاستلا جونیور، فرمانده نیروی هوایی ستاد فرماندهی نظامی آمریکا در جنوب غرب آسیا (خاورمیانه) در دیدار با یکدیگر در پایتخت قطر درباره تقویت همکاری‌های 2 کشور گفت‌وگو کردند. وزارت دفاع قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد در نشست وزیر دفاع این کشور با فرمانده آمریکایی روابط همکاری میان 2 کشور و راه‌های تقویت و توسعه آن مورد بررسی قرار گرفت. این بیانیه همچنین به حضور شماری از افسران ارشد نیروهای مسلح قطر اشاره کرد اما جزئیات بیشتری از این دیدار را بیان نکرد. پایگاه نظامی هوایی العدید در ۳۰ کیلومتری جنوب غرب دوحه واقع شده است. در این پایگاه علاوه بر نیرو‌های قطری، نیرو‌های انگلیسی و آمریکایی نیز حضور دارند. پایگاه العدید مقر فرماندهی مرکزی آمریکاست. در سال ۱۹۹۹ میلادی شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر وقت قطر خطاب به مسؤولان آمریکایی گفت مایل است ۱۰ هزار افسر و سرباز آمریکا به طور دائم در قطر باشند. به گزارش رسانه‌ها، این پایگاه میزبان ۱۱ هزار افسر و نظامی آمریکایی و بیش از 100 جنگنده است.
***
بنی ‌گانتس از ریاست پارلمان استعفا کرد
رئیس پارلمان رژیم صهیونیستی که با نخست‌وزیر فعلی این رژیم برای تشکیل کابینه چرخشی توافق کرده، از سمت خود استعفا کرد. بنی‌ گانتس، رئیس حزب آبی‌ و سفید که همزمان ریاست پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) را نیز برعهده دارد، از این سمت استعفا کرد. به نوشته وبگاه تایمز اسرائیل، گانتس به دلیل توافقی که با بنیامین نتانیاهو، رئیس حزب لیکود برای تشکیل کابینه جدید بر مبنای نخست‌وزیری چرخشی انجام داده، نمی‌توانست ریاست کنست را حفظ کند و باید استعفا می‌کرد. استعفای وی در حالی است که کابینه جدید رژیم صهیونیستی امروز پنجشنبه تشکیل خواهد شد و شروع به کار می‌کند. این استعفا تا ۴۸ ساعت اجرایی نخواهد شد و بعد از آن گانتس به عنوان وزیر جنگ کابینه نتانیاهو منصوب خواهد شد. این در حالی است که پیش‌تر گفته شده بود گانتس قصد دارد استعفای خود را به تعویق بیندازد زیرا احتمال فروپاشیدن توافق لیکود با آبی ‌و سفید و تأخیر مجدد در تشکیل کابینه وجود داشت. یاریو لوین از حزب لیکود و حامی نتانیاهو که اکنون وزارت گردشگری رژیم صهیونیستی را برعهده دارد، قرار است بعد از گانتس به ریاست کنست برگزیده شود. 
***
تمدید منع آمد و شد کرونایی در الجزایر
الجزایر ممنوعیت رفت‌وآمد در پی شیوع ویروس کرونا را ۱۵ روز دیگر تمدید کرد. عبدالعزیر جراد، نخست‌وزیر الجزایر اعلام کرد کشورش اقدامات مربوط به ممنوعیت رفت‌وآمد در این کشور را تا ۱۵ روز دیگر جهت مقابله با افزایش موارد مبتلا به ویروس کرونا تمدید خواهد کرد. در ماه گذشته میلادی، دولت الجزایر تصمیم به تمدید ممنوعیت تردد تا ۱۴ مه گرفته بود که از جمله آن ممنوعیت رفت‌وآمد شبانه در تمام مناطق این کشور و بسته شدن دانشگاه‌ها، مدارس و مساجد بوده است.
 ***
اعلام منع آمد و شد در جنوب سودان
به دنبال درگیری‌های مسلحانه قبیله‌ای در ایالت کردفان جنوبی واقع در جنوب سودان، مقامات محلی به منظور کنترل اوضاع به مدت 3 روز در مرکز این ایالت مقررات منع آمد و شد اعمال کردند. فعالان شبکه مجازی تصاویر و فیلم‌هایی از درگیری‌های مسلحانه قبیله‌ای در بازار اصلی شهر کادوقلی، مرکز کردفان جنوبی و برخی محله‌های این شهر را منتشر کردند که در جریان آن دست کم 7 نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. موج درگیری‌های قبیله‌ای در مناطق مختلف سودان طی 2 روز اخیر تشدید شده و پیش از درگیری در کادوقلی، ایالت کسلا در دارفور هم صحنه درگیری بود و ده‌ها زخمی و کشته بر جا گذاشت. فعالان شبکه‌های مجازی احتمال می‌دهند حامیان و نیروهای دولت عمر البشیر، رئیس‌جمهوری برکنار شده سودان پشت این درگیری‌ها قرار داشته باشند. 
***
پمپئو: باید معامله قرن را پیش ببریم
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا پس از رسیدن به اراضی اشغالی خطاب به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد باید طرح «معامله قرن» دونالد ترامپ را پیش ببریم. رسانه‌های صهیونیستی گزارش داده‌اند مسائل مربوط به ایران، طرح الحاق کرانه باختری و مبارزه مشترک رژیم صهیونیستی و آمریکا با ویروس کرونا و سایر مسائل منطقه‌ای محور سفر وزیر خارجه آمریکا به اراضی اشغالی را تشکیل می‌دهد.

Page Generated in 0/0056 sec