printlogo


کد خبر: 219516تاریخ: 1399/2/25 00:00
مردم خداجو در سراسر ایران فرصت بازگشایی مساجد برای برگزاری مراسم شب‌های احیا را غنیمت دانسته و با حضور در این مراسم معنوی به دعا و راز و نیاز پرداختند
تغییرکن قضا را
وزیر بهداشت: نحوه برگزاری مراسم احیا دل ما را برای استمرار بازگشایی‌ها گرم‌تر کرد

گروه اجتماعی: متفاوت‌ترین مراسم‌ شب‌های قدر با رعایت پروتکل‌های سختگیرانه بهداشتی بامداد دیروز برگزار شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، اولین شب از لیالی قدر در دوران کرونا بامداد چهارشنبه 24 اردیبهشت در مساجد و اماکن مختلف سراسر کشور برگزار شد. در مراسم‌های مرتبط با شب احیا طبق اعلام وزارت بهداشت مردم باید فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کردند و فقط از ساعت 24 تا 2 بامداد اجازه حضور در مساجد را داشتند و مراسم نیز در فضاهای باز برگزار شد. 
گلزارهای شهدا، مصلاها، مساجد، برخی بقاع متبرکه و فضای باز برخی اماکن مانند مدارس از جمله مکان‌های برگزاری اولین شب لیالی قدر بودند و مومنان با رعایت فاصله اجتماعی تصاویر زیبایی از معنویت را در این شب‌های خاص خلق کردند. 
در مساجد سراسر کشور، پروتکل‌های اعلامی ‌از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت کامل رعایت می‌شد و علاوه بر تب‌سنجی حین ورود به مساجد، استفاده از وسایل شخصی از جمله جانماز و کتب ادعیه نیز مورد تاکید قرار می‌گرفت. 
همچنین در بسیاری از مساجد آیین نخستین شب از لیالی پرفیض قدر به صورت آنلاین با استفاده از شبکه‌های اجتماعی برگزار شد و علاوه بر سخنرانی مجازی روحانیان، مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز به نوحه‌خوانی، روضه‌خوانی و قرائت دعای جوشن کبیر و به جا آوردن دیگر آداب ویژه این شب پرداختند. 
طبق اعلام مسؤولان، مساجد کشور بعد از 2 ماه فقط برای برگزاری شب‌های احیا بازگشایی می‌شوند؛ بدین ‌ترتیب مساجد سراسر کشور پنجشنبه ‌شب و شنبه‌ شب نیز باز است. 
در تهران غیر از مساجد، مراسم شب‌های قدر در خیابان‌های اطراف مهدیه تهران و همچنین فضای پارک ارم برگزار شد تا اولین مراسم خودرویی احیا را هم شاهد باشیم. 
طبق گزارش‌های رسیده مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به همراه داشتن ماسک و دستکش و همچنین ضدعفونی کردن خود و وسایل همراه، متفاوت‌ترین مراسم احیای تاریخ را برگزار کردند. 
حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی در نشست فوق‌العاده مدیران‌ کل استان‌های این سازمان که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: ضمن بررسی ابعاد برگزاری مراسم شب قدر در سطح کشور با رعایت موازین بهداشتی، مشخص شد تاکنون گزارشی مبنی بر تخلفات بهداشتی به دفاتر این سازمان نرسیده است. 
وی افزود: با توجه به اعلام قبلی حجت‌الاسلام والمسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مبنی بر نظارت کامل سازمان تبلیغات اسلامی بر برگزاری مراسم شب‌های قدر با رعایت کامل اصول بهداشتی، در تماس ویدئوکنفرانسی با مدیران کل استان‌ها وضعیت و نحوه برپایی مراسم بررسی شد. 
حجت‌الاسلام حریزاوی گفت: مراسم احیا در سراسر کشور با رعایت تمام اصول و دستورالعمل‌های اعلامی از سوی مقام‌های مسؤول برگزار شده و بحمدالله هیچ‌گونه مشکلی در این زمینه گزارش نشده است. 
وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «معتقدم اگر قواعد سختگیرانه‌ای هم در این زمینه وضع شود، مردم مؤمن و مسجدی حتما بیشتر از دیگران به آن عمل می‌کنند» تصریح کرد: گروه‌های مردمی ‌بویژه هیئات امنای مساجد، هیئات مذهبی، ائمه‌ جماعات، گروه‌های جهادی و عزیزان بسیجی محوریت بازگشایی مساجد در لیالی قدر را بر عهده گرفتند و از عهده این وظیفه خطیر بخوبی برآمدند. 
 
* مردم دل ما را برای بازگشایی اماکن مذهبی گرم‌تر کردند
با توجه به رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در مراسم شب‌های قدر جامعه پزشکی از شرکت‌کنندگان شب اول احیا کاملا رضایت دارد. وزیر بهداشت از نحوه برگزاری مراسم احیا تقدیر کرده و حتی آن را مایه دلگرمی جامعه پزشکی دانسته است. 
سعید نمکی‌ در این باره گفت: مردم با رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی، مراسم احیا را برگزار و دل ما را برای استمرار این بازگشایی‌ها گرم‌تر کردند. ما از دید بعضی همکاران، تصمیم بسیار سخت و پرریسکی در رابطه با بازگشایی مساجد و حضور مؤمنان برای شب‌های احیا گرفتیم که دیشب اولین شبی بود که تجربه کردیم. 
وی عنوان کرد: از روز اول همکاران ما ایراداتی داشتند اما با جلسه‌ای که داشتیم و پروتکل‌هایی که برای شهرهای سفید و غیرسفید در سراسر کشور داشتیم، سعی کردیم ایرادات را مرتفع کنیم و با پروتکل‌های سختگیرانه جدیدی با حضور مسؤولان امور مساجد، عزیزان ما در قسمت‌هایی که مدیریت مراکز مذهبی را دارند، ستاد نماز جمعه و بسیج مساجد، هیأت امنای مساجد و برخی اماکن متبرکه در قسمت‌هایی که قرمز تلقی نمی‌شدند قرار دارند، تصمیماتی اتخاذ شد. 
وزیر بهداشت افزود: خوشبختانه مردم بنده را در مقابل همه همکاران و کسانی که از روز اول مواردی را بیان می‌کردند، روسفید کردند و نشان دادند با عظمت، انضباط و رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی این مراسم را برگزار کردند. همکارانی را به سطح شهر و استان‌های دیگر فرستاده بودم که بررسی کنند. گزارشاتی که امروز همکاران ما آوردند جز یک مورد در یکی از شهرستان‌ها که چای را بیرون از مسجد گذاشته بودند و خلاف بود و قرار نبود پذیرایی داشته باشیم، بقیه در حداکثر رعایت اصول این مراسم را برگزار و دل ما را برای استمرار این بازگشایی گرم‌تر کردند. 
 
* برگزاری مراسم لیالی قدر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قم
مراسم شب‌ احیا در استان قم که یکی از کانون‌های بحرانی کرونا بود نیز انجام شد. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم روز گذشته درباره چگونگی برگزاری مراسم شب قدر گفت: از مردم عزیز که در راستای رعایت مسائل بهداشتی تلاش می‌کنند، قدردانی می‌کنیم؛ متدینان دیشب با رعایت موازین بهداشتی ما را روسفید کردند. 
مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد، طلاب و نیروهای جهادی، با حضور ارزشمند خود در عرصه، کمک شایانی در کنترل و مقابله با این ویروس انجام دادند. 
 
* آیین معنوی اولین شب از لیالی قدر در گیلان برگزار شد
مراسم احیای اولین شب قدر در ماه رمضان با حضور اقشار مختلف مردم گیلان در مساجد، امامزاده‌ها و گلزار شهدا در شهرستان‌های مختلف استان با سخنرانی و مداحی ذاکران اهل بیت(ع) برگزار شد. 
در مراسم احیای اولین شب قدر که با توجه به شیوع کرونا با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی از سوی شرکت‌کنندگان برگزار شد، پس از دعا، نیایش و قرائت دعای پرفیض جوشن کبیر مؤمنان قرآن به سر گرفتند. 
این مراسم در شهر رشت هم با حضور آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان و مردم مومن در مصلای امام خمینی(ره) رشت بر پا شد. 
آیین اولین شب از لیالی قدر با حضور مردم و با رعایت فاصله اجتماعی و توصیه‌های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در بقاع متبرکه و امام زادگان شاخص استان برگزار شد. 
***
[پروتکل برگزاری مراسم شب‌های قدر در مساجد]
۱- اولویت برگزاری مراسم در فضای باز مساجد با رعایت فاصله حداقل یک متر است. 
۲- در صورت عدم وجود فضای باز، برگزاری مراسم در داخل شبستان مساجد با ۲۵ درصد ظرفیت به حالت صف نماز و رعایت فاصله حداقل یک متر می‌تواند انجام شود. 
۳- رعایت تهویه مناسب در محل‌های بسته مانند شبستان الزامی است. 
۴- اطلاع‌رسانی از سوی هیات امنای مساجد و بسیج محل مبنی بر عدم حضور بیماران خاص و بیماران زمینه‌ای با ریسک بالا و همچنین کودکان و سالمندان در مراسم صورت پذیرد. 
۵- از هر گونه پذیرایی و توزیع نذور جدا خودداری شود. 
۶- مدت زمان برگزاری مراسم حداکثر 2 ساعت باشد. 
۷- جلسات مداحان مشهور می‌تواند در فضاهای باز مانند ورزشگاه با محدود به ۲۵درصد ظرفیت با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شود. 
۸- از برگزاری مراسم در مساجدی که طبق راهنمای فاصله‌گذاری حداقل امکانات را ندارند خودداری شود. 
۹- هیات‌‌های امنا، روحانیان مساجد و بسیج، مسؤول نظارت و حسن اجرای برنامه در مساجد هستند. 
۱۰- مرکز امور مساجد هماهنگی لازم را با مساجد در جهت اجرای راهنمایی‌های بهداشتی و مفاد این نامه داشته باشد. 
۱۱- حضور همه افراد در محل برگزاری مراسم باید با ماسک و دستکش باشد. 
۱۲- افراد شرکت‌کننده لازم است سجاده، مهر، قرآن و مفاتیح و چادر نماز شخصی (مخصوص بانوان) خود را همراه بیاورند. 
۱۳- دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی از طریق معاونت‌های محترم بهداشتی دانشگاه نسبت به نظارت دقیق و تشدید بازرسی اقدام کنند. 
۱۴- برگزاری مراسم مذکور در استان‌های شدیدا درگیر از جمله خوزستان مشمول این بخشنامه نمی‌شود و در این استان‌ها از برگزاری مراسم خودداری شود.

Page Generated in 0/0071 sec