printlogo


کد خبر: 219524تاریخ: 1399/2/25 00:00
اخبار

بانک‌ها وکلای مردم برای فروش سهام عدالت در بورس می‌شوند
حسن روحانی در جلسه دیروز هیأت دولت با بیان اینکه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که سهام عدالت برای آنهایی که می‌خواهند بفروشند به سهل‌ترین روش انجام شود، مصوبه شورای‌عالی بورس در زمینه کمک بانک‌ها برای فروش سهام را خوشحال‌کننده دانست و افزود: بر این اساس هر کسی می‌خواهد سهام خود را بفروشد، می‌تواند به بانک مراجعه و در آنجا وکالت دهد تا آن بانک در روزی که معلوم می‌شود، سهامش را در بورس فروخته و پولش را به صاحب سهام بر‌گرداند.
***
فروش فوق‌العاده خودرو در آستانه عید فطر
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از فروش فوق‌العاده خودرو در آستانه عید فطر خبر داد. حسین مدرس‌خیابانی روز گذشته در حاشیه نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت فروش خودرو گفت: در سیستم ثبت‌نام، فروش و تحویل خودرو اصلاحاتی انجام شده است و بر اساس شعار «واقعی کردن تقاضا و عدالت در توزیع» کار را پیش می‌بریم. وی تصریح کرد: عده‌ای به دلیل وجود نقدینگی در بازار از آشفته بازار خودرو کاسبی می‌کنند بنابراین ابتدا باید تقاضاهای کاذب را حذف کنیم. این مقام مسؤول با اشاره به 3 روش فروش فوق‌العاده، پیش‌فروش و مشارکت در تولید گفت: احتمالا پیش از ایام عید فطر، فروش فوق‌العاده خودرو را خواهیم داشت که به متعادل کردن بازار و کاهش التهابات کمک می‌کند. مدرس‌خیابانی توضیح داد: پیش‌فروش خودرو مانند گذشته ادامه‌دار بوده که مدت تحویل آن طولانی و حدود یک سال است. در شیوه مشارکت در تولید نیز تحویل خودروها مربوط به سال ۱۴۰۰ و پس از آن می‌شود. وی اعلام کرد: بر اساس تصمیم جدید کمیته خودرو سود مشارکت به فروش فوق‌العاده تعلق نمی‌گیرد اما دو روش دیگر همچنان شامل سود مشارکت می‌شوند. سرپرست وزارت صمت همچنین گفت: باید اطمینان یابیم فرد ثبت‌نام‌کننده خودرو را برای استفاده و نه کاسبی تهیه می‌کند. به این منظور خودروهای صفر کیلومتر در فروش جدید تنها 3 ماه گارانتی دارند و اگر کسی بخواهد به منظور سود آنها را نگه دارد، بعد از 3 ماه گارانتی صفر کیلومتر خودرو از بین می‌رود. مدرس‌خیابانی با بیان اینکه تمام پارکینگ‌ها و انبارهای خودرو مشمول اعلام موجودی است، افزود: از این به بعد عدم اعلام موجودی شامل تخلف احتکار و امتناع از عرضه می‌شود. همچنین در فروش فوق‌العاده، سند خودرو یک سال در رهن شرکت خودروساز می‌ماند و در تلاشیم صلح‌نامه‌ای هم انجام نشود تا متقاضی واقعی سراغ خودرو بیاید. وی تصریح کرد: از سوی دیگر در نظر داریم اولویت تحویل خودرو با کسانی باشد که اکنون خودرو و پلاک فعال ندارند.
***
 دولت فکری به حال جاماندگان سهام عدالت کند
عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: دولت باید پرتفوی سهام عدالت را گسترش دهد و شرکت‌های جدیدی را مشمول سهام عدالت کند تا افرادی را که نیاز دارند اما مشمول این طرح نشده‌اند، پوشش دهد. سیدمحمدهادی سبحانیان در گفت‌وگو با مهر، درباره فلسفه ایجاد سهام عدالت گفت: بر اساس قانون سهام عدالت باید ۶ دهک پایین درآمدی مشمول این سهام می‌شدند اما آنچه در عمل اتفاق افتاد این نبود و عملا این سهام به تعدادی گروه‌های اجتماعی و اقشار مختلف داده شد و در حال حاضر ۴۹ میلیون نفر دارای سهام عدالت هستند. وی ادامه داد: بنابراین این امکان کاملا وجود دارد افرادی که به جهت تمکن مالی نباید مشمول می‌شدند مشمول شده باشند و عده‌ای هم که باید مشمول می‌شدند سهام عدالت نگرفته باشند. مثلا کارکنان دولت یا اعضای علمی دانشگاه‌ها در آن مقطع این سهام را گرفتند در صورتی که اساتید جوان و جدیدی که حقوق کمتری دریافت می‌کنند مشمول سهام عدالت نیستند. محمدهادی سبحانیان با اشاره به لزوم اتخاذ تدابیری برای اعطای سهام عدالت به مستحقان جامانده، بیان داشت: متأسفانه وقتی اشتباهی را یک سیاست‌گذار انجام می‌دهد به این راحتی نمی‌شود اصلاح کرد. لذا اگرچه در حال حاضر برخی دارندگان سهام عدالت از تمکن مالی برخوردارند ولی بعید است سیاست‌گذار سهام را از این افراد پس گرفته و به مستحقان واقعی اعطا کند. راهکار واقع‌بینانه این است که پرتفوی سهام عدالت را گسترش دهند و شرکت‌های جدیدی را مشمول طرح سهام عدالت کنند که افرادی را که نیاز دارند اما مشمول این طرح نشده‌اند پوشش دهد. وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌هایی که اخیراً دولت به روش ETF در حال واگذاری است می‌توان تحت عنوان سهام عدالت واگذار کرد؟ گفت: این قابلیت وجود دارد و به لحاظ فنی مسأله‌ای یا منعی تکنیکی وجود ندارد که برخی شرکت‌ها نتوانند اضافه شوند اما این کار در حوزه اختیارات شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ است که باید این تصمیم گرفته شود سهام چه شرکت‌هایی در قالب سهام عدالت بیاید.

Page Generated in 0/0093 sec