printlogo


کد خبر: 219527تاریخ: 1399/2/25 00:00
نمایندگان مجلس و تحلیلگران سیاسی از لزوم روشن شدن ابعاد چگونگی پذیرش سفیر جاسوس آلمان و برخورد با او می‌گویند
تکلیف ظریف درباره جاسوس

گروه سیاسی: واکنش‌ها نسبت به سابقه امنیتی میشائیل کلور برشتولد، سفیر آلمان در تهران ادامه دارد. به گزارش «وطن‌امروز»، در میان این واکنش‌ها می‌توان به 2 سر طیفی اشاره کرد که در یک‌سوی آن مواردی همچون تکذیب شتابزده وزارت خارجه آلمان در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های فارسی‌زبان خارج کشور و همراهی بدنه رسانه‌ای جریان غربگرای درون کشور وجود داشت و در سوی دیگر نیز متقابلا واکنش‌هایی را می‌توان یافت که همگی معطوف به لزوم پاسخگویی دستگاه سیاست خارجی کشورمان درباره علت پذیرش این سفیر و همچنین مطالبه برخورد مناسب در این زمینه است. 
بر این اساس شبکه اطلاع‌رسانی «دانا» در گفت‌وگو با تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان و تحلیلگران سیاسی به لزوم بررسی برخورد با مصداق سفیر آلمان و در سطحی کلان‌تر روشن شدن رویه پذیرش سفرای دولت‌های اروپایی در کشورمان پرداخته و نظر آنها را در این زمینه جویا شده است.
 
* دستگاه دیپلماسی رصد کننده فعالیت سفارتخانه‌ها باشد
نماینده مردم کرمانشاه درباره حواشی سفیر آلمان و جاسوس بودنش اظهار داشت: اعتبارنامه سفرا توسط وزارت امور خارجه تایید می‌شود که دستگاهی دیپلماسی با نیروهای امنیتی و اطلاعاتی است و با اشراف خاصی به انجام امور می‌پردازد، لذا موضوع ارتباط سفیر آلمان در ایران با موساد و جاسوسی وی از ماه‌ها قبل مطرح بوده که اگر محرز شده باشد یا از سر ناآگاهی بوده یا تخلفی صورت گرفته که باید با آن برخورد شود. محمد رشیدی در ادامه افزود: سال ۸۸ هم شاهد دخالت آشکار سفارتخانه‌های انگلیس، فرانسه و آلمان در ایران بودیم که حتی سفرا یا کارمندان‌شان بین اغتشاشگران حاضر و دستگیر شدند و به این موضوع اعتراف هم کردند. رشیدی بیان کرد: از آنجا که گاهی سفارتخانه‌ها محل حرکت‌های مخفیانه جاسوسی برای اشراف اطلاعاتی و اقدامات خرابکارانه می‌شود، مانند آنچه در فتنه ۸۸ دیده شد، دستگاه دیپلماسی باید به رصد سفارتخانه‌ها بپردازد. در مجلس شورای اسلامی نیز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باید اشراف اطلاعاتی داشته باشد و از وزیر مطالبه کند. 
 
* باید در داخل کشور نیز به اقدام دولت آلمان واکنش نشان دهیم
جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت هم در رابطه با سابقه امنیتی سفیر آلمان در ایران و ارتباط آن با موساد، اظهار کرد: به اعتقاد من سیستم وزارت امور خارجه ما برای تعیین سفیر برخی سفارتخانه‌هایی که در کشور هستند باید حساسیت خاصی داشته باشد، همان‌‌طور که ما چند بار سفیر تعیین کردیم و کشورهای اروپایی جلوگیری کردند. وی افزود: این سابقه وجود داشته که برای کشورهای اروپایی، ایران چند بار سفیر تعیین کرده اما آنها نپذیرفتند، پس این حق جمهوری اسلامی است که در این بخش دقت کند، بویژه درباره کشورهایی که با ما تخاصم دارند همچون آلمان، فرانسه، انگلیس و… که بیشتر حافظ منافع آمریکا هستند و تحرکات آمریکایی‌ها را تایید می‌کنند. کوچکی‌نژاد در ادامه افزود: آلمانی‌ها وقتی حزب‌الله لبنان را تروریست معرفی کردند هم در داخل کشور و هم در خود لبنان باید عکس‌العمل نشان می‌دادیم تا از این اقدام ظالمانه آنها جلوگیری به عمل آید. 
 
* ضعف اطلاعاتی یا خیانت؟
منتخب مردم ساوه و زرندیه در مجلس یازدهم نیز با اشاره به رفتارهای اخیر دولتمردان آلمان علیه گروه‌های مقاومت گفت: تروریست اعلام کردن حزب‌الله و معرفی جاسوس به عنوان سفیر در ایران تحت فرمان آمریکا درنهایت به ضرر این کشور تمام می‌شود و از نظر سیاسی،‌ کاری نمی‌تواند پیش ببرد. حجت‌الاسلام محمد سبزی اظهار کرد: آلمان در ادامه سیاسی‌کاری‌های خود سفیری که دارای سوابق مختلفی از جمله فعالیت در سفارتخانه آلمان در رژیم صهیونیستی و عضویت در دستگاه اطلاعاتی آلمان را داشته، در ماموریتی جدید به عنوان سفیر در ایران معرفی کرده است. سبزی خاطرنشان کرد: اگر وزارت اطلاعات این سوابق منفی را نمی‌دانست که ایراد اطلاعاتی است و اگر می‌دانست ولی گذشت کرده، این چشم‌پوشی و قبول استوارنامه توسط دولت، خیانت است و باید مجلس موضوع را بررسی کند. 
 
* نگاه غلط وزارت امور خارجه سبب پذیرفتن سفیر آلمان شده است
کارشناس امور بین‌الملل و سفیر سابق کشورمان در لیبی نیز با اشاره به سوابق امنیتی و جاسوسی میشائیل کلور برشتولد اعلام کرد شاید در پذیرفتن استوارنامه ایشان اهمال صورت گرفته و هیچ گونه تعمدی وجود نداشته است. سید جعفر قنادباشی تصریح کرد: با این حال آنچه در عمل اتفاق افتاده این است که همه مراحل شناسایی، دقیق صورت نگرفته و طبق پروتکل‌ها پیش نرفته است. قنادباشی با تاکید بر اینکه برای اعزام سفیر به کشوری باید یک سری مقررات رعایت شود، عنوان کرد: باید به این نکته اذعان داشت که اقدامات و کوشش‌هایی برای مخفی نگه داشتن سوابق سفیر آلمان صورت گرفته است. متاسفانه سفیر آلمان براحتی به وزارت امور خارجه ما راه پیدا کرده است. قنادباشی در ادامه خاطرنشان کرد: چنانچه اهمال سهوی نباشد و به دلیل حب نسبت به غرب و فرهنگش این کار انجام شده باشد ممکن است بخشی از سوابق سفیر آلمان را به اطلاع وزارت امور خارجه نرسانده باشند که بدین ترتیب باید سوابق سفیر و محل‌های ماموریت او به دقت بررسی و مورد کنکاش قرار گیرد. کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با اشاره به اینکه نظریه دوم این است که اهمال‌کاری بوده و این‌ کار تعمدی انجام نشده است، گفت: در هر صورت این مساله‌ای است که اتفاق افتاده و ناشی از نگاه غلط وزارت امور خارجه است مبنی بر اینکه حال که ما تحریم شده‌ایم باید هر پیشنهادی را قبول کنیم. وی در پایان اظهار کرد: آلمان‌ها در برجام به وظایف تعهدشده خود عمل نکردند، بنابراین نباید ما در برابر آنها کوتاه بیاییم و هر سفیری را فورا قبول کنیم، پس لازم است به این موضوع حساسیت ویژه‌ای نشان دهیم. 

Page Generated in 0/0053 sec