printlogo


کد خبر: 219529تاریخ: 1399/2/25 00:00
اخبار

تعامل دولت جدید عراق با ایران مثبت خواهد بود
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد تاکید کرد تحریم‌های آمریکا علیه عراق که واشنگتن تهدید به اجرای آنها می‌کند، در اصل منافع ملت عراق را هدف گرفته است. 
به گزارش ایسنا، ایرج مسجدی در گفت‌وگو با العالم تاکید کرد آمریکا فشار زیادی می‌آورد تا عراق را از منابع انرژی که از ایران وارد می‌کند، محروم کند اما اعمال فشارها هیچ تاثیری ندارند.
مسجدی تاکید کرد هیچ توافقی با واشنگتن درخصوص تعیین «مصطفی الکاظمی» به عنوان نخست‌وزیر عراق، صورت نگرفته است.
وی همچنین با بیان اینکه دولت کاظمی از سوی همه گروه‌های سیاسی مورد حمایت قرار گرفته است، ابراز امیدواری کرد به دنبال این مسأله عراق شاهد ثبات و امنیت باشد.
سفیر ایران در عراق افزود: به‌رغم تلاش‌های فراوان آمریکا برای اعمال فشار علیه عراق، واشنگتن نمی‌تواند درخصوص تحریم علیه عراق که به آن اشاره داشته اقدامی انجام دهد، بویژه در شرایط کنونی، بغداد به انرژی و برقی که از ایران و با قیمت رقابتی دریافت می‌کند، نیازمند است.
مسجدی همچنین تصریح کرد: انتظار می‌رود تعامل دولت جدید عراق با ایران مثبت باشد و توافقاتی درخصوص تحکیم روابط دوجانبه در قالب توافق‌های جدید حاصل شده است.
***
تحریم‌های آمریکا علیه ایران نقض حقوق بشر است
رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر مالزی تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران بویژه در شرایط حاضر را نقض حقوق بشر خواندند و اظهار داشتند به مخالفت با تحریم‌ها ادامه خواهند داد.
به گزارش  فارس، حسن روحانی و «محی‌الدین‌یاسین» در گفت‌وگویی با بیان اهمیت تسریع در اجرای توافقات اجرایی 2 کشور در حوزه‌های تجاری و مالی طی سال‌های گذشته بویژه در دوره نخست‌وزیر سابق، تاکید کردند از هیچ تلاشی برای تعمیق این همکاری‌ها که طی سال‌های متمادی تداوم و ارتقا یافته، دریغ نخواهند کرد.
رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر مالزی همچنین با تاکید بر اهمیت برجام و ضرورت حفظ این توافق، تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران بویژه در شرایط حاضر را نقض حقوق بشر خواندند و اظهار داشتند به حمایت از یکدیگر در مجامع بین‌المللی و مخالفت با تحریم‌ها ادامه خواهند داد.
2 طرف همچنین شیوع ویروس کرونا را یک چالش جهانی دانستند و اشتراک نظر داشتند که ضروری است کشورهای اسلامی از ظرفیت‌های مشترک در کمک به یکدیگر برای مبارزه با این ویروس بهره بگیرند.
روحانی و یاسین گفتند آماده‌اند از تجربیات یکدیگر در مبارزه با این بیماری بهره گرفته و در مسیر تامین اقلام بهداشتی و پزشکی همکاری کنند.
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران همچنین در این گفت‌وگو از نخست‌وزیر مالزی برای سفر به ایران در فرصت مناسب دعوت کرد.
***
دولت افغانستان متوجه برنامه دشمنان در به هم زدن مناسبات با ایران باشد
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه حادثه اخیر برای برخی شهروندان افغانستان در خاک ایران رخ نداده و در خاک افغانستان بوده است، گفت که دشمنان می‌خواهند از این آب گل‌آلود استفاده کرده و مناسبات را بر هم زنند. دولت افغانستان هوشیار بوده و متوجه برنامه‌های دشمنان باشد. سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وقوع حادثه برای برخی شهروندان افغانستان در منطقه مرزی با ایران گفت: مطابق گزارشات ارسالی حادثه اخیر در خاک ایران رخ نداده و در خاک افغانستان بوده است. شهروندان، مأموران و ضابطان ما نمی‌توانند در خاک افغانستان کاری کنند، به همین دلیل ما اطلاعی از جزئیات این اتفاق نداریم و این موضوع به تحقیق و بررسی نیاز دارد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به توضیحات وزیر امور خارجه در جلسه اخیر کمیسیون امنیت ملی گفت: آقای ظریف در این جلسه اشاره داشت که ایران در این موضوع هیچ نقشی نداشته و اگر ادعایی وجود دارد باید در هیأت مشترکی، تحقیق و بررسی شود. وی افزود: در این شرایط دشمنان در کمین نشسته و می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و مناسبات را بر هم زنند. باید مراقب بود. مراودات ایران و افغانستان به سوی تشکیل دولت ملی و وحدت در افغانستان بوده و همه تلاشش را در مذاکره با گروه‌ها در این راه انجام داده است. مناسبات بین ایران و افغانستان ادامه پیدا می‌کند. باید دولت افغانستان هوشیار بوده،  متوجه برنامه دشمنان باشد و اجازه ندهد مراودات 2 کشور بر هم بخورد. این موضوع قابل حل در هیأت مشترک است که بعد از آن نتایج را اعلام می‌کنند.
***
تصمیم نهایی برگزاری نماز عید فطر با ستاد ملی مبارزه با کروناست
وزیر کشور با اشاره به پیشنهاد برگزاری نماز عید فطر در شهرستان‌های سفید، زرد یا تمام کشور گفت: باید گرفتن این تصمیم را به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارجاع دهیم. عبدالرضا رحمانی‌فضلی در جلسه کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا، اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم، برگزاری نماز عید فطر بود؛ پیشنهاداتی همچون برگزاری نماز در شهرستان‌های سفید، زرد یا تمام کشور مطرح شد اما باید تمام این تصمیم را به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارجاع دهیم و آنها تصمیم نهایی را اعلام کنند؛ بنابراین اعلام این مسأله قطعیت ندارد. وی افزود: در بحث بازگشایی حرم‌های مطهر، مردم و زوار ما بسیار مشتاق و علاقه‌مند هستند و این کاملا طبیعی است اما وقتی موضوع بازگشایی حرم‌ها بویژه حرم امام رضا(ع) مطرح می‌شود، باید بدانیم که مسائلی همچون مسافرت‌ها و فعالیت رستوران‌ها، هتل‌ها و مسافرخانه‌ها را خواهیم داشت.

Page Generated in 0/0060 sec