printlogo


کد خبر: 219530تاریخ: 1399/2/25 00:00
«وطن امروز» از افزایش 1000 تومانی قیمت دلار طی یک هفته اخیر گزارش می‌دهد
سیل‌بند بورس کم آورد!
* سقوط شاخص بورس، نقدینگی را به سمت بازار طلا و ارز سرازیر کرد

گروه اقتصادی: مدافعان سرمایه‌گذاری مردم در بورس بویژه دولتی‌ها و در راس آنها وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس‌جمهور و رئیس‌کل بانک مرکزی قدرتمند شدن بازار سرمایه را مساوی با کاهش حرکت نقدینگی به سمت بازارهای غیرمولد مانند بازار ارز و سکه می‌دانستند اما این روند هفته جاری برعکس شد، این یعنی به محض کوچک‌ترین ریزش شاخص در بورس، سهامداران برای خرید سکه و ارز هجوم آوردند. از سوی دیگر به دلیل علم مردم مبنی بر غیرواقعی بودن سودهای موهوم فعلی در بازار سرمایه، اغلب سهامداران ترجیح می‌دهند به صورت مقطعی و موقت وارد این بازار شوند و به محض دریافت سود حداقلی، سرمایه خود را از آن خارج می‌کنند. آنطور که پیداست بورس بیش از آنکه یک سیل‌بند نقدینگی باشد در آینده‌ای نزدیک تبدیل به یکی از مسببان آن خواهد شد. به گزارش «وطن امروز»، دیروز تب میدان فردوسی و سبزه‌میدان در شرایط بحرانی قرار گرفت و برای نخستین‌بار در سال 99 قیمت هر دلار آمریکا کانال 17000 تومان را به خود دید، سکه تمام بهار آزادی هم که چند هفته‌ای است در کانال 7 میلیون تومان جا خشک کرده با 100 هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته به 7 میلیون و 300 هزار تومان رسید. بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که اساسا هیچگونه سوداگری یا حرکات دلالانه در بازار طلا و سکه وجود ندارد و حرکت شروع شده ناشی از افزایش عرضه و تقاضا در بین مردم است. البته بانک مرکزی هم آنچنان مخالف این روند نیست. قیمت دلار نیمایی در همین روزها به 14 هزار تومان رسیده است. یعنی دولت اساسا مشکلی با این رشد ندارد،‌ قیمت دلار سنا هم که به نوعی قیمت دستوری بانک مرکزی است، دیروز 16850 تومان بود.  
بازار طلا هم از این روند دور نماند و هر گرم طلای 18 عیار به بیش از 700 هزار تومان رسید. البته محمد کشتی‌آرای، کارشناس بازار طلا این بازار را حبابی ارزیابی کرده و معتقد است تمام خریداران روزهای اخیر در آینده‌ای نزدیک متضرر خواهند شد. البته کشتی‌آرای چند هفته پیش خبر از ازدحام مردم در برابر طلافروشی‌ها برای تبدیل طلای خود به نقدینگی برای ادامه حیات اقتصادی در زمان کرونا داده بود که با این تفاسیر می‌توان گفت به طور کلی این ادعا اشتباه بوده است. 
 
* بورس از نقدینگی جا ماند
در شرایطی قیمت طلا و ارز در حال افزایش است که برخی بر این باور بودند که با رشد بورس و سرازیر شدن سیل نقدینگی به سمت بورس این اتفاق دیگر رخ نخواهد داد. در هیات دولت عبدالناصر همتی اصلی‌ترین حامی تقویت بورس است، خود او هم بارها این موضوع را اعلام کرده است. جالب اینجاست که بانک‌‎های تجاری هم که در نگاه اول رقیب بازار سرمایه در جذب سرمایه‌های مردم به حساب می‌آیند با تصمیمی خودخواسته حداکثر سود سپرده‌های بلندمدت را به 15 درصد کاهش داده‌اند، البته این موضوع مصوب شورای پول و اعتبار سال 95 بود اما بانک‌ها به دلیل عطش نقدینگی این کار را انجام ندادند ولی امروز خودشان می‌خواهند زیر بار این موضوع بروند. مسأله اینجاست که بانک‌های تجاری در حال حاضر خود بخشی از منتفعین بورس هستند. با وجود اینکه پیش‌بینی می‌شد در بلند‌مدت رشد شاخص بورس بدون جهش تولید بتواند موجب رشد نقدینگی شود اما این اتفاق خیلی زودتر در حال تحقق است. در حال حاضر این بورس و بازار سرمایه است که با رشدهای غیرواقعی در حال به حرکت درآوردن دیگر شاخص‌های اقتصادی است. این اتفاق در سال‌های گذشته توسط موسسات اعتباری و بانک‌ها رخ می‌داد‎ به این صورت که سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را در اختیار این نهادهای پولی قرار می‌دادند تا بیشترین استفاده را بکنند اما با گذشت زمان همین سپرده‌ها بدون اینکه منجر به تولید شوند تنها نقدینگی را بالا برده و در نهایت تورم هم بیشتر شده و مردم متضررین این لوپ معیوب بودند.
 

Page Generated in 0/0054 sec