printlogo


کد خبر: 219531تاریخ: 1399/2/25 00:00
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان سفر پمپئو به سرزمین‌های اشغالی، از آمریکا به ‌خاطر به شهادت ‌رساندن سردار سلیمانی تشکر کرد
2 قاتل در یک قاب!

گروه سیاسی: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از آمریکا به دلیل ترور سردار سلیمانی تقدیر کرد. به گزارش «وطن امروز»، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته در سفری یک روزه وارد اراضی اشغالی شد تا با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر مقام‌های این رژیم درباره طیفی از موضوعات گفت‌وگو کند. آنطور که گزارش‌ها نشان می‌دهد محور اصلی این گفت‌وگوها ایران بوده است. 
مایک پمپئو در صفحه توئیتر خود با انتشار تصاویری از لحظه ورودش به اراضی اشغالی در حالی که ماسک به صورت داشت، از همکاری با رژیم صهیونیستی علیه ایران ابراز خرسندی کرد. 
وی در این پیام توئیتری نوشت: «خرسندم که برای همکاری با (بنیامین) نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و بنی‌گانتس در مهار 2 تهدید مهم: «کووید-19» و ایران، در اسرائیل هستم. اسرائیل و ایالات متحده در کنار یکدیگر [رسیدگی به] این چالش‌ها را برعهده می‌گیرند». 
پس از دیدار پشت درهای بسته وزیر خارجه آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نشست خبری مشترک برگزار شد و بنیامین نتانیاهو در اظهارات خود در این نشست از مواضع ضدایرانی دولت ترامپ از جمله خروج از برجام، ترور سپهبد سلیمانی و پیشبرد طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تقدیر کرد. 
نتانیاهو در آغاز این کنفرانس خبری ضمن تقدیر از پمپئو برای سفر به سرزمین‌های اشغالی در شرایط شیوع کرونا گفت: «[سفر پمپئو به سرزمین‌های اشغالی] در واقع سندی بر قدرت ائتلاف میان ما [آمریکا و اسرائیل] و سندی بر تعهد محکم و قدرتمند رئیس‌جمهور ترامپ در قبال اسرائیل و تعهد شما در قبال دولت اسرائیل است». 
وی سپس ضمن تأکید بر اینکه قرار است درباره مسائل زیادی با پمپئو گفت‌وگو کند، توضیح داد: «مسأله اول مصیبت و بیماری ویروس کروناست که بسیاری از کشورها با آن درگیرند. ما تمایل داریم درباره تقویت همکاری و مشارکت در مقابله با این ویروس گفت‌وگو کنیم». نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از ایران به عنوان مصیبت و گرفتاری بعدی یاد کرد و گفت: «من از مواضع بسیار عالی شما، [دونالد] ترامپ و دولت وی علیه ایران تقدیر می‌کنم که در وهله اول از توافق اشتباه و خطرناک ایران (برجام) خارج شدید و دوم اینکه فرمانده تروریستی ایران (سپهبد سلیمانی) را حذف کردید و سوم اینکه طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را که لحظه‌ای اقدامات تهاجمی خود را علیه آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها و دیگران در منطقه متوقف نمی‌کند، پیش بردید. از این مواضع تقدیر می‌کنم و به گفت‌وگوها درباره چگونگی همکاری برای مبارزه، تقابل و پس زدن رفتارهای تهاجمی ایران در منطقه، سوریه و نقاط دیگر ادامه می‌دهیم».  نتانیاهو در حالی از وزیر خارجه آمریکا برای ترور سردار سلیمانی تشکر می‌کند که رژیم صهیونیستی خود از شرکای مهم آمریکا در این ترور بوده است. 
 پایگاه خبری هیل که از رسانه‌های نزدیک به کنگره آمریکاست، در گزارشی پس از حادثه ترور سردار سلیمانی فاش کرد رژیم صهیونیستی در عملیات تروریستی فرودگاه بغداد که به شهادت سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و تنی چند از همراهان ایشان منجر شد، با آمریکا همکاری اطلاعاتی داشته است. 
پایگاه خبری هیل در بخشی از این گزارش نوشت: «در این حمله نه‌ تنها به پایش ماهواره‌ای از بالا نیاز بود، بلکه لازم بود اطلاعاتی نیز از عوامل اطلاعاتی روی زمین مخابره شود، زیرا وقتی هواپیمای ژنرال سلیمانی وارد بغداد می‌شد، مهم بود که افرادی از روی زمین تایید کنند که خود او از هواپیما پیاده شده است. با همکاری اسرائیل، آمریکا شبکه‌هایی برای انجام این کار [اطلاعاتی] در اختیار داشت».
ان‌بی‌سی‌‌نیوز نیز در ایام ترور سردار سلیمانی در گزارشی نوشت: سازمان اطلاعات اسرائیل نقش مهمی در ترور موفقیت‌آمیز فرمانده قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، ژنرال قاسم سلیمانی توسط آمریکا داشته است. 
ان‌بی‌سی‌نیوز با بیان اینکه «سلیمانی از قدرت و نفوذ بی‌نظیری برخوردار بود و به عنوان معمار نفوذ ایران در لبنان، سوریه، عراق، یمن و مناطق دیگر خاورمیانه شناخته می‌شد»، اظهار داشت: پس از پرواز از دمشق به عراق در هواپیمای Cham Wings Airbus A320، وی و همراهان امنیتی‌اش هنگام عزیمت به فرودگاه بین‌المللی بغداد در ۳ ژانویه، توسط 4 موشک آمریکایی که 2 وسیله نقلیه آنها را هدف قرار دادند، کشته شدند. ابومهدی المهندس، رهبر بانفوذ نیروهای بسیج مردمی تحت حمایت ایران نیز در این حمله کشته شد.
به گفته ان‌بی‌سی و رویترز، مأموران اطلاعات اسرائیل در دمشق توانستند موقعیت حمله و اینکه سلیمانی دقیقا در کدام هواپیما قرار دارد را تعیین و تایید کنند. این منبع گفت: آمریکا از 2 پرسنل امنیتی در فرودگاه بغداد و 2 کارمند چم بال- یک جاسوس مستقر در فرودگاه دمشق و دیگری که در هواپیما مشغول کار بود- کمک گرفته است. یک مقام امنیتی عراقی گفت بازرسان آژانس امنیت ملی عراق معتقدند این 4 مظنون که دستگیر نشده‌اند، به عنوان بخشی از گروه وسیع‌تری از افرادی که اطلاعات را به ارتش آمریکا می‌رسانند، اقدام کرده اند. 
به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، بنیامین نتانیاهو احتمالا تنها متحد ایالات متحده درباره این ترور بوده که از قبل با وزیر خارجه آمریکا صحبت کرده بود. اگرچه کمی بعد گزارش‌های تکمیلی برخلاف ادعای نیویورک تایمز، همکاری آلمان با آمریکا را نیز برای ترور سردار سلیمانی اثبات کرد. 
در حالی که پمپئو در نشست خبری مشترک با نتانیاهو از سوی وی برای اقدام تروریستی علیه سردار سلیمانی مورد تقدیر و تشکر قرار گرفته بود، در ادعایی مضحک ایران را به اقدامات تروریستی در منطقه در طول همه‌گیری ویروس کرونا متهم کرد. 
پمپئو در این‌باره با ژستی انسان‌دوستانه اظهار داشت جمهوری اسلامی ایران حتی در شرایط فعلی که مردم این کشور بشدت در تلاش و تحت فشار هستند، از منابع خود برای «تحریک اقدامات تروریستی» در سراسر جهان سوءاستفاده می‌کند و «این مسأله ذات افرادی را که این کشور را هدایت می‌کنند، آشکار می‌کند!»
 
* محورهای مذاکراتی پمپئو
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» طی گزارشی درباره سفر پمپئو به اراضی اشغالی نوشت این اولین دیدار رسمی به فلسطین اشغالی از زمانی محسوب می‌شود که ورود اتباع خارجی به این منطقه به واسطه شیوع کرونا ممنوع اعلام شد. 
طبق این گزارش، «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در اراضی اشغالی قرار بود به نشست‌های پمپئو بپیوندد اما به دلیل آنکه علائم خفیفی از بیماری کرونا را دارد، در نشست‌های وزیر خارجه آمریکا حضور نخواهد داشت. 
سخنگوی فریدمن گفته است نتایج آزمایش کرونای وی منفی بوده است اما به دلیل رعایت مسائل احتیاطی در نشست‌های وزیر خارجه آمریکا در اراضی اشغالی حضور نخواهد داشت. 
پمپئو روز گذشته در مصاحبه با «اسرائیل هیوم» درباره سفر خود گفته بود: «طیف کاملی از موضوعاتی وجود دارد که من می‌خواهم درباره آنها بحث کنم؛ تداوم تهدیدات جمهوری اسلامی ایران و چگونگی همکاری مشترک برای مهار آنها و جلوگیری از دسترسی آنها به تسلیحات هسته‌ای». 
 
* تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران
وزیر خارجه آمریکا با اشاره به تلاش‌های دولت ترامپ علیه ایران گفت واشنگتن بخشی از کمپین کاهش منابع جمهوری اسلامی ایران بوده است. وی این کمپین را نتیجه‌بخش دانست و تاکید کرد به این تلاش‌ها ادامه خواهند داد. 
اظهارات پمپئو مبنی بر ادامه تلاش‌های آمریکا برای کاهش منابع ایران به تلاش‌های اخیر مقامات آمریکایی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اشاره دارد. آمریکایی‌ها در جدیدترین سناریوی خود علیه جمهوری اسلامی تصمیم دارند با سوءاستفاده از قطعنامه 2231 مانع لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران شوند که طبق توافقنامه برجام این تحریم‌ها باید اکتبر سال جاری برداشته شود. آمریکا در حالی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تلاش می‌کند که بسیاری از کارشناسان این تلاش‌ها را محکوم به شکست ارزیابی کرده‌اند. طبق نظر این کارشناسان طرح آمریکا با وجود مخالفت روسیه و چین بی‌نتیجه خواهد ماند.
«زمیر کابولوف» رئیس اداره دوم وزارت خارجه روسیه در امور آسیا در همین راستا طی گفت‌وگویی با خبرگزاری اسپوتنیک اظهار داشت مسکو مذاکره درباره انتقال تسلیحات به ایران را در زمانی که بازه زمانی تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل در ماه اکتبر سال جاری به پایان برسد، رد نمی‌کند. 
کابولوف در پاسخ به این سوال که آیا روسیه می‌تواند پس از پایان تحریم‌ها به ایران تسلیحات انتقال دهد، گفت: بله! چرا که تاریخ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بزودی به پایان می‌رسد و روسیه کاملا به آن پایبند است. 
این مقام روس همچنین درباره انجام مذاکرات در این زمینه گفت: مذاکرات در این باره هنوز آغاز نشده است اما کاملا امکان‌پذیر خواهد بود به دلیل اینکه مانع بین‌المللی قانونی که تا ماه اکتبر وجود دارد، از بین خواهد رفت. 
کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو نیز در گفت‌وگو با این خبرگزاری اظهار کرد تهران تاکنون پیشنهادهای متعددی در زمینه خرید تسلیحات دریافت کرده است و پس از منقضی شدن تحریم تسلیحاتی، اقدامات مشخصی را برنامه‌ریزی خواهد کرد. 

Page Generated in 0/0056 sec