printlogo


کد خبر: 219565تاریخ: 1399/2/27 00:00
کرونا سبب شد روابط پکن- واشنگتن در پرتنش‌ترین موقعیت خود در چند دهه اخیر قرار بگیرد
تهدید ترامپ به قطع رابطه با چین
حجم روابط تجاری آمریکا و چین سالانه نزدیک به 700 میلیارد دلار است و ترامپ حتی اگر همین امروز تصمیم به تحریم بگیرد اجرایی شدن آن سال‌ها طول خواهد کشید

گروه بین‌الملل: تعداد مبتلایان به کرونا در دنیا دیروز از مرز 5/4 میلیون نفر گذشت و به 4,545,111 نفر رسید. آمار تلفات این بیماری در دنیا هم به 303,849 نفر رسید. تعداد افراد بهبودیافته از کرونا هم 1,715,862 نفر شد. تا عصر دیروز تعداد کیس‌های فعال کرونا در دنیا 2,525,400 نفر بود که از این تعداد حال 45,497 نفر وخیم گزارش شده است. آمریکا با 1,457,593 نفر مبتلا و 86,912 نفر تلفات همچنان درگیرترین کشور دنیا با کرونا محسوب می‌شود. اسپانیا، روسیه، انگلیس و ایتالیا هم به ترتیب رتبه‌های دوم تا پنجم این لیست را در اختیار دارند.
 
* تهدید ترامپ به قطع رابطه با چین
تا پیش از شیوع کرونا در دنیا، روابط چین و آمریکا تحت تاثیر رفتارهای هیجانی ترامپ دوران خوبی را سپری نمی‌کرد. ماجرای کرونا که پیش آمد این روابط نه‌تنها وخیم‌تر شد، بلکه به واسطه اتهام‌زنی‌های روزانه پمپئو و ترامپ به چین، در پرتنش‌ترین روابط چند دهه اخیر خود به سر می‌برد. به عبارت ساده‌تر هرچه رؤسای جمهوری قبلی آمریکا در رابطه با چین بافته بودند، ترامپ در حال پنبه کردن آن است. چین و ایالات متحده آمریکا بزرگ‌ترین شرکای تجاری در جهان محسوب می‌شوند و سالانه نزدیک به 700 میلیارد دلار حجم روابط تجاری این 2 کشور است. حالا در بحبوحه جنگ لفظی واشنگتن با پکن بر سر شیوع جهانی ویروس کرونا و اتهام‌زنی‌های دولت ترامپ به چین بابت آنچه مخفی‌کاری این کشور درباره ویروس کرونا می‌خوانند، دونالد ترامپ در فرازی جدید از تهدیدات لفظی برای نخستین بار از قطع کامل روابط سیاسی و اقتصادی با چین سخن گفت. ترامپ در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی فاکس بیزنس که روز پنجشنبه پخش شد، این تهدید را مطرح کرده است.  ترامپ با اشاره به مأیوس‌کننده بودن تلاش چین برای مهار ویروس کرونا گفته مقامات پکن نباید اجازه می‌دادند چنین اتفاقی می‌افتاد. 
ترامپ در پاسخ به سوالی درباره طرح یک سناتور آمریکایی برای ممنوعیت صدور ویزا برای دانشجویان چینی گفت: ما می‌توانیم خیلی از اقدامات را انجام دهیم. ما می‌توانیم کل روابط را قطع کنیم... اگر این کار الان انجام شود چه اتفاقی می‌افتد؟ شما 500 میلیارد دلار صرفه‌جویی کنید. اشاره ترامپ به صادرات سالانه حدود 500 میلیارد کالای چینی به آمریکاست که ترامپ پیش‌تر از این حجم صادرات چین به آمریکا انتقاد و آن را پول گمشده آمریکا توصیف کرده بود. ترامپ افزود: من توافق تجاری بزرگی با چین انجام دادم و الان می‌گویم احساسم مثل آن زمان نیست. هنوز جوهر امضای آن توافق خشک نشده بود که این بیماری آمد... اما من الان مایل نیستم با رئیس‌جمهوری چین صحبت کنم. 
بلافاصله بعد از ترامپ، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در ادامه اتهام‌زنی‌ها علیه چین، این ‌بار گفت: عاملان سایبری مرتبط با چین، داده‌های تحقیقات آمریکا روی ویروس کرونا را به سرقت برده‌اند. وی مدعی شد: عاملان سایبری و افرادی که دست به جمع‌آوری اطلاعات می‌زنند و با چین در ارتباط هستند، اطلاعات دارای مالکیت معنوی و داده‌های مربوط به تحقیقات روی ویروس کرونا را به سرقت برده‌اند. 
در همین حال، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا مدعی شد که چین اطلاعات کافی درباره ویروس کرونا ارائه نداده است. وی در ادامه سخنانش گفت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حال بررسی گزینه‌های خود در قبال چین است. 
 
* طرح تازه سنای آمریکا علیه چین
همزمان با تشدید تنش‌ها بین واشنگتن و پکن و هشدار دونالد ترامپ درباره احتمال قطع روابط آمریکا با چین، مجلس سنای ایالات متحده به بهانه حمایت از اقلیت مسلمانان چینی، یک طرح تازه تصویب کرد. آمریکا در 40 سال گذشته مسلمانان بیشماری را در افغانستان و عراق و سایر نقاط دنیا به خاک و خون کشیده است و به همین دلیل هم نمی‌توان ادعای دلسوزی آمریکا برای مسلمانان را باور کرد. با این حال اما سنای آمریکا طرحی را تصویب کرد که در آن از دولت دونالد ترامپ خواسته شده در برابر سرکوب اقلیت مسلمانان اویغور پاسخ قوی‌تری به چین نشان دهد و تحریم‌هایی علیه مقام‌های پکن اعمال کند. به نوشته رویترز، طرح سنای آمریکا که از حمایت قانون‌گذاران جمهوری‌خواه و دموکرات برخوردار است، تازه‌ترین تلاش واشنگتن برای تنبیه پکن به موازات تشدید اتهام‌زنی ترامپ به چین درباره ویروس کروناست. مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی این طرح را به سنا ارائه کرده بود. در طرح مصوب سنای آمریکا، کمیته اجرایی حزب کمونیست چین (پولیت بورو) به عنوان مسؤول نقض‌های فاحش حقوق بشر علیه اقلیت مسلمانان چین شناخته شده است. دولت چین پیش‌تر در واکنش به تصویب طرح مجلس نمایندگان آمریکا و تهدید به تحریم مقاماتش هشدار داده بود که هرگونه اقدام واشنگتن را به گونه متناسب پاسخ خواهد داد. از سوی دیگر، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز گفت: روابط دوجانبه باثبات میان پکن و واشنگتن به سود هر 2 طرف است و دستیابی به آن نیازمند همکاری آمریکا خواهد بود.
 
* هشدار نسبت به بدترین زمستان تاریخ معاصر آمریکا
در میان جولان کرونا در آمریکا، بدترین خبری که در 2 روز گذشته رسانه‌های آمریکایی را تحت‌الشعاع خود قرار داد سخنان یکی از مقامات سابق وزارت بهداشت آمریکا درباره زمستان سال‌ جاری بود. ریک برایت که به خاطر هشدار دادن درباره نحوه پاسخ دولت ترامپ به شیوع کرونا اخراج شده است، در جمع اعضای مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داد: اگر دولت به صورت اساسی با شیوع این ویروس خطرناک مقابله نکند، مردم زمستان سیاهی را در پیش خواهند داشت. برایت ماه گذشته به خاطر همین هشدارها از ریاست یک مرکز تحقیقات پزشکی برکنار شده بود. ساعتی قبل از حضور برایت در مجلس نمایندگان نیز ترامپ در توئیتر به وی حمله کرده بود. ریک برایت در جمع نمایندگان آمریکا گفت: پنجره فرصت‌ها در حال بسته شدن است؛ اگر پاسخ علمی و پزشکی ما به همه‌گیری ویروس کرونا محدود و کم باشد، فرصت مقابله با این بیماری خطرناک هر روز بیشتر از روز گذشته از دست خواهد رفت و زمان نابودی آن نیز طولانی‌تر خواهد شد. برایت در جلسه استماع مجلس نمایندگان آمریکا از ایمیلی پرده برداشت که در آن یکی از مقامات دولت آمریکا در ماه ژانویه درباره کمبود شدید ماسک و دیگر اقلام بهداشتی هشدار داده بود. 
ترامپ در واکنش به شهادت برایت گفت: اصلا او را نمی‌شناسم؛ او تنها یک کارمند ناراضی و ناشاد است. 

Page Generated in 0/0053 sec