printlogo


کد خبر: 219566تاریخ: 1399/2/27 00:00
خوش رقصی بایدن برای صهیونیست‌ها

نوید مومن: این روزها «جو بایدن» و دموکرات‌های آمریکا، تنها در گوشه‌ای نشسته و مشغول واریز بی‌دردسر بخشی از آرای طرفداران قبلی ترامپ (آرای افراد ناراضی از مدیریت کاخ سفید در قبال کرونا) به سبد خود هستند. برخی تحلیلگران معتقدند بخش اعظم آرای سالمندان و افراد مستقلی که در نظرسنجی‌های اخیر به سود بایدن به گردش درآمده، از جنس«سلبی» بوده و در آینده نزدیک امکان تغییر آنها وجود دارد. با این حال، پیروزی یا شکست بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر (آبان‌ماه) امسال، دغدغه ما نیست! آنچه در این برهه موضوعیت دارد، به مواضع خاص بایدن در قبال پرونده‌هایی مانند ‌«اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی» و «تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران» باز‌می‌گردد. 
بایدن به لابی آیپک و رژیم صهیونیستی که نقش بسزایی در هدایت معادلات انتخاباتی آمریکا دارند، تضمین داده است در صورت حضور در مسند ریاست‌ جمهوری، سفارتخانه ایالات‌متحده در سرزمین‌های اشغالی را در بیت‌المقدس نگاه دارد. نامزد حزب دموکرات در این‌باره می‌گوید: «انتقال سفارت بدون مهیا بودن شرایط، کاری کوته‌بینانه و سبک‌سرانه بود. این کار باید در بستری از توافقی بزرگ‌تر انجام می‌شد که در این فرآیند ما را در دستیابی به امتیازات مهمی برای رسیدن به صلح(!) یاری می‌داد. در هر حال، اگر رئیس‌جمهور آمریکا شوم، سفارت آمریکا را در اورشلیم [بیت‌المقدس] نگاه خواهم داشت». 
معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا در قبال «تمدید تحریم تسلیحاتی ایران» نیز همپای ترامپ و پمپئو گام برداشته تا نزد لابی‌های صهیونیست محکوم به کم‌کاری در قبال ایران نشود! نامه اخیر 385 نماینده کنگره آمریکا، شامل اکثر نمایندگان دموکرات در حمایت از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران (برخلاف متن برجام و قطعنامه 2231 که دولت اوباما آن را امضا کرد)، با هماهنگی و تایید کامل بایدن انجام شده است. معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا حتی جرأت نداشت در مناظره‌های مقدماتی انتخاباتی حزب دموکرات، سخنی از بازگشت مطلق به برجام بگوید! او صرفا خروج ترامپ از توافق هسته‌ای را غیرعاقلانه خواند اما در عین حال، بازگشت به برجام را در عمل مشروط به پذیرش همه خواسته‌های نامشروع منطقه‌ای و موشکی واشنگتن از سوی ایران کرده است. «یورونیوز» در این ‌باره می‌نویسد: «ژوزف بایدن اولین شرط بازگشت آمریکا به برجام را پایبندی دوباره ایران به این توافق‌نامه هسته‌ای عنوان کرده است. او همچنین به طرفداران خود وعده داده با همکاری متحدان آمریکا نسبت به تقویت و گسترش برجام اقدام خواهد کرد. در واقع او با اشاره تلویحی به کافی نبودن ابعاد فعلی برجام تاکید کرده همزمان باید به طور موثرتری ایران را به عقب‌نشینی از اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه وادار کرد؛ اقداماتی که به گفته بایدن در چارچوب توافق هسته‌ای، انجام آنها از سوی آمریکا و متحدانش مجاز شده بود».
نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا از یک سو اقدامات ترامپ در قبال ایران، فلسطین و دیگر کشورها را مورد انتقاد قرار می‌دهد و از سوی دیگر به صاحبان قدرت در واشنگتن تضمین می‌دهد دقیقا به همان اقدامات پایبند باشد! فراتر از همه این موارد، بایدن قطعا در مذاکرات پشت پرده خود با لابی آیپک، از عزم راسخ خود برای پیشبرد پروژه خطرناک «تجزیه عراق» سخن گفته است. تز «تجزیه عراق» به 3 کشور «سنی‌نشین»، «شیعه‌نشین» و «کردنشین» نخستین ‌بار در سال‌های ابتدایی پس از اشغال این کشور، توسط بایدن مطرح شد. این طرح (تجزیه عراق و دیگر کشورهای منطقه) هم‌اکنون به یک ‌«مبنای راهبردی» در سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده و هر 2 حزب دموکرات و جمهوری‌خواه موظف به حرکت در چارچوب آن هستند. همچنین همگان به خاطر دارند بایدن از جمله سناتورهای دموکرات بود که سال 2003 میلادی، با حمله به عراق از سوی دولت جرج واکر بوش موافقت کرد. 
خلاصه! بایدن می‌خواهد همه کار بکند تا لبخند رضایت را بر لبان صهیونیست‌ها بنشاند؛ از باقی نگاه داشتن سفارت آمریکا در بیت‌المقدس تا حمایت از طرح معامله قرن! از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تا اعمال فشار حداکثری به کشورمان با هدف انعقاد توافقی جامع و بسیار محدودکننده! از تقویت دوباره داعش و گروه‌های تروریستی- تکفیری تا حمایت از تجزیه عراق و دیگر کشورهای منطقه! 
به نظر می‌رسد «جو»ی «بایدن» زیاد شده است! با این حال معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا باید بخوبی بداند هر یک از گام‌هایی که وی ضدایران و محور مقاومت برمی‌دارد، برای وی بشدت هزینه‌زا خواهد بود. حتما بایدن به یاد دارد وقتی او و همپالگی‌هایش در کاخ سفید سال 2013 میلادی تاسیس داعش را اعلام کردند، چگونه اطمینان داشت مهره‌های کوکی متوحش آمریکا و آل‌سعود در عرض کمتر از یک سال کار سوریه و عراق را یکسره می‌کنند! بهتر است بایدن نگاهی به جای سیلی محکم فرزندان مقاومت روی صورت خود بیندازد.

Page Generated in 0/0060 sec