printlogo


کد خبر: 219572تاریخ: 1399/2/27 00:00
اخبار

قوانین جدید فوتبال در دوران کرونا به ایران رسید
دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال قوانین موقت برگزاری بازی‌ها در دوران شیوع کرونا را اعلام کرد. بر اساس آخرین تصمیمات بورد بین‌المللی فوتبال تغییراتی در قانون سوم فوتبال به دلیل شیوع ویروس «کووید-۱۹» (کرونا) به ‌طور موقت به‌ وجود آمده است. متن این اصلاحات که به فدراسیون‌های عضو ابلاغ شده، به شرح زیر است: 
قوانین بازی ۲۱-۲۰۲۰ برای مسابقات رسمی (و مسابقات غیررسمی) از اول ژوئن ۲۰۲۰ لازم‌الاجرا است ولی مسابقاتی که به دلیل شیوع ویروس «کووید-۱۹» به حالت تعلیق درآمدند، این اختیار را دارند بازی‌ها را با قوانین ۲۰-۲۰۱۹ یا ۲۱-۲۰۲۰ به پایان برسانند؛ حتی اگر مسابقات را بعد از اول ژوئن ۲۰۲۰ مجددا شروع کنند. 
مسابقات «دوستانه/ آماده‌سازی/ تمرینی» در جهت آمادگی برای شروع مجدد بازی‌ها باید آن نسخه از قوانین را استفاده کنند که قرار است پس از شروع مجدد مسابقات به کارگیری شود. همچنین بورد بین‌المللی فوتبال از این فرصت استفاده می‌کند تا توجه برگزارکنندگان مسابقات را به گزینه‌های موجود در قوانین بازی درباره رفاه و ایمنی بازیکنان و سایر شرکت‌کنندگان، بویژه موارد مربوط به استراحت برای نوشیدن مایعات و استراحت برای خنک شدن که در قانون ۷ آمده جلب کند. 
مسابقاتی که در آن کمک‌داور ویدئویی به کار گرفته می‌شود، بنا به صلاحدید برگزارکننده مسابقات مجازند استفاده از آن را تا شروع مجدد مسابقات متوقف کنند. با این وجود، در صورت استفاده از کمک‌داور ویدئویی، تمام موارد مربوط به قوانین بازی و همچنین تشریفات به ‌کارگیری کمک‌داور ویدئویی در جای خود باقی خواهد ماند. 
برگزارکننده مسابقات حق استفاده از اصلاحیه قانون ۳ یا هر یک از سایر گزینه‌های موجود را دارد و دیگر نیازی به دریافت مجوز برای انجام آن از بورد بین‌المللی فوتبال نیست. 
تعداد تعویض‌ها در هر مسابقه رسمی که برگزار می‌شود حداکثر 5 نفر است که توسط فیفا، کنفدراسیون یا فدراسیون ملی مشخص خواهد شد، جز برای مسابقات آقایان و بانوان شرکت‌کننده در تیم‌های اول باشگاه‌ها در بالاترین دسته یا تیم‌های بین‌المللی الف بزرگسالان که حداکثر تعویض 3 نفر است. 
اصلاحیه موقت:
برگزارکنندگان مسابقات اختیار دارند یکی یا هر 2 مورد زیر را اعمال کنند:
1- در طول مسابقه، هر تیم می‌تواند حداکثر از ۵ تعویض استفاده کند، حداکثر 3 فرصت تعویض دارد و می‌تواند یک تعویض اضافه در بین 2 نیمه انجام دهد.
2- در صورتی که بازی به وقت اضافه کشیده شود،
هر تیم می‌تواند از یک تعویض اضافی استفاده کند (خواه تیم از حداکثر تعداد تعویض‌های خود استفاده کرده باشد یا نه).
در واقع می‌تواند یک تعویض اضافی در زمان قبل از شروع وقت‌های اضافه یا در بین 2 نیمه وقت‌های اضافه انجام دهد.
چنانچه تیمی از حداکثر تعداد تعویض‌ها یا فرصت‌های (تعویض) خود استفاده نکرده باشد، تعویض‌ها و فرصت‌های (تعویض) استفاده نشده می‌تواند در وقت اضافه مورد استفاده قرار گیرد. 
***
فرمول جدید AFC برای لیگ قهرمانان
حذف سیستم رفت و برگشت جز فینال
یکی از طرح‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا برای ادامه رقابت‌های لیگ قهرمانان این قاره که تایید شده و احتمالا اجرایی می‌شود، حذف سیستم رفت و برگشت مسابقات به جز در دیدار فینال است. روزنامه «استاد الدوحه» قطر در گزارشی با عنوان «لغو بازی رفت و برگشت گامی برای تکمیل لیگ قهرمانان آسیا» نوشت: «کنفدراسیون فوتبال آسیا پیشنهاد کاهش تعداد مسابقات در مراحل بالاتر لیگ قهرمانان آسیا (یک‌هشتم، یک‌چهارم و نیمه نهایی) را با حذف سیستم بازی‌های رفت و برگشت قبول کرده است، در حالی که بازی فینال به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شود؛ بازی رفت در روز ۲۲ نوامبر در غرب آسیا و بازی برگشت روز ۲۸ نوامبر در غرب». (به نظر می‌رسد استاد الدوحه درباره مکان برگزاری بازی‌ها دچار اشتباه شده باشد، چرا که هر 2 مکان را غرب اعلام کرده است. در حالی که در سال ۲۰۲۰ غرب قاره میزبان بازی برگشت است). این روزنامه در ادامه نوشت: «این رویکرد باعث کوتاه شدن زمان برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا می‌شود که از اواسط ماه مارس به خاطر ویروس کرونا متوقف شد، جایی که 4 بازی دیگر مرحله گروهی از ابتدای ماه آگوست به صورت مجتمع برگزار خواهد شد. به این ترتیب مسابقات تا ماه دسامبر تمام می‌شود؛ زمانی که قهرمان آسیا باید در جام باشگاه‌های جهان شرکت کند». استاد الدوحه همچنین از این فرمول به عنوان یکی از پیشنهادات قریب‌الوقوع کنفدراسیون فوتبال آسیا برای اتمام لیگ قهرمانان یاد کرده است؛ دیدارهایی که قرار است بدون تماشاگر باشد و این بدان معنی است که به خاطر برگزاری این مسابقات پشت درهای بسته یا در زمین بی‌طرف دیگر نیازی به برگزاری مسابقات خانگی برای تیم‌ها نیست.

Page Generated in 0/0056 sec