printlogo


کد خبر: 219588تاریخ: 1399/2/27 00:00
اخبار

تانکرهای ایرانی با محموله بنزین در مسیر ونزوئلا
تانکرهای نفتی ایران به‌رغم تحریم‌های ایالات متحده، راهی ونزوئلا شده‌اند. به گزارش «وطن امروز» به نقل از روزنامه نشنال، این رسانه از زبان یک مقام آمریکایی مدعی شده آمریکا «تا حد زیادی اطمینان دارد» دولت نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا در ازای دریافت سوخت، چندین تن طلا به ایران می‌دهد. او در ادامه اظهار کرد: این [اقدام] نه‌تنها برای آمریکا غیرقابل پذیرش است، بلکه در منطقه نیز پذیرفتنی نیست و ما به دنبال اقداماتی هستیم برای مقابله با این کار. این مقام آمریکایی همچنین گفته است گزینه‌های متعددی برای واکنش به این اقدام به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ارائه خواهد شد.
پیش از این هم اخباری مبنی بر دریافت 9 تن طلا توسط ایران از ونزوئلا بابت صادرات قطعات پالایشگاهی در رسانه‌ها منتشر شده بود که البته هیچ یک از طرفین واکنش رسمی به این موضوع نداشتند.
***
اسناد خزانه بابت طلب پیمانکاران مشمول مالیات نمی‌شود
معاون فنی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: مابه‌التفاوت ناشی از تحویل اسناد خزانه اسلامی با ارزش اسمی بیشتر از میزان بدهی کارفرمایان مشمول مالیات نیست. محمود علیزاده در نامه‌ای به ادارات کل امور مالیاتی استان تهران نوشت: با استنتاج از تعریف حفظ قدرت خرید در آیین‌نامه اجرایی اصلاحی بند «ه» تبصره ۵ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور موضوع تصویب‌نامه شماره ۹۴۱۴۱/ت ۵۵۴۵۵ ه مورخ 17/7/1397 هیأت محترم وزیران (مبلغی حاصل از سرمایه‌گذاری در اسناد خزانه اسلامی) و با عنایت به بند «ل» تبصره ۵ قانون بودجه سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، اوراق و اسناد موضوع این تبصره فارغ از اینکه کارفرمای دولتی در ازای بدهی به پیمانکاران خود اسناد خزانه اسلامی با ارزشی بیش از میزان بدهی با حفظ قدرت خرید تحویل نماید، بر اساس صراحت حکم یاد شده، اسناد مزبور( اعم از ارزش اسمی و ارزش حفظ قدرت خرید) مشمول مالیات نمی‌باشند. همچنین با عنایت به ماده یک قانون مالیات بر ارزش افزوده، صرفا عرضه کالا و ارائه خدمات در ایران و همچنین واردات و صادرات آنها مشمول مقررات قانون مذکور می‌باشد. بنابراین حفظ قدرت خرید از مصادیق عرضه کالا و ارائه خدمات نبوده و مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده نمی‌باشد. 
***
کاهش ۳۶ درصدی ارزش صادرات کشور در فروردین امسال
اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به تجارت کالایی (بدون نفت خام) ایران در فروردین‌ماه امسال پرداخته و نوشته است: ارزش صادرات ایران از ۲ میلیارد و ۵۹۵ میلیون دلار در فروردین‌ماه ۱۳۹۸ با ۳۶ درصد کاهش به یک‌میلیارد و ۶۵۲ میلیون دلار در فروردین‌ماه امسال رسیده است. این در حالی است که واردات کشور در مدت زمان مشابه نیز ۱۷ درصد کاهش یافته و از ۲ میلیارد و ۳۳۵ میلیون دلار به یک میلیارد و ۹۳۱ میلیون دلار رسیده است. آمارهای منتشر شده همچنین نشان می‌دهد چین سهمی ۳۱ درصدی، امارات 5/21 درصدی، عراق7/15 درصدی، افغانستان 6/7 درصدی و ترکیه 4/4 درصدی از صادرات ایران در این ماه داشته‌اند. بر این اساس، عراق که مدت‌ها در رتبه دوم مقاصد صادراتی ایران بعد از چین قرار داشت، این رتبه را به امارات واگذار کرده است اما مقایسه صادرات به عراق در این ماه با ماه مشابه سال گذشته حکایت از رشد 6/3 درصدی از نظر ارزشی داشته است. با این حال از نظر ارزشی، ارزش صادرات ایران به چین 4/26 درصد، امارات 7/8 درصد، افغانستان 9/45 درصد و ترکیه 6/48 درصد نسبت به فروردین ۹۸ کاهش نشان می‌دهد. مبادی اصلی واردات ایران نیز در این ماه کشورهای چین (6/20 درصد)، امارات (4/20 درصد)، ترکیه (8/12 درصد)، هند (5/8 درصد) و هلند (6/5 درصد) بوده‌اند. این آمارها نشان از ورود هلند به جمع ۵ کشور اول وارداتی و خروج آلمان از این فهرست دارد. با این حال واردات از نظر ارزشی از چین 1/8 درصد، از ترکیه 2/27 درصد، از هند 2/49 درصد و از هلند 3/16 درصد نسبت به فروردین ۹۸ کاهش داشته ولی واردات از امارات در این مدت 9/13 درصد رشد را به ثبت رسانده است. 
***
متقاضیان خرید خودرو در سامانه «امتا» ثبت‌نام کنند
معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو گفت: این شرکت در نظر دارد روش‌های متنوع فروش مصوب در ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت را با هدف افزایش رضایت عمومی و جلوگیری از التهاب بازار به اجرا بگذارد، بر این اساس نخستین برنامه فروش ایران‌خودرو بزودی اعلام خواهد شد. بابک رحمانی بر اجرای شرایط ثبت‌نام از جمله هر کد ملی فقط یک دستگاه خودرو، دارا بودن گواهی‌نامه رانندگی، سن بالای 18 سال، فاصله زمانی 36 ماهه از آخرین ثبت‌نام یا تحویل خودرو، تعلق شماره حساب بانکی و موبایل به شخص متقاضی و همچنین در رهن بودن سند خودرو تا یک سال اذعان کرد و گفت: متقاضیان باید پیش از مراجعه به سایت فروش ایران‌خودرو برای ثبت‌نام، نسبت به نام‌نویسی و ایجاد کاربری شخصی در سامانه امتا اقدام کنند. 
همچنین معاون مهندسی سازمان و سیستم‌های گروه خودروسازی سایپا گفت: با همکاری سازمان توسعه تجارت سامانه احراز اطلاعات فردی موسوم به «امتا» راه‌اندازی شده تا با استفاده از آن مشخصات شناسنامه‌ای، شماره حساب بانکی و شماره تلفن همراه متقاضیان خرید خودرو با هم مطابقت داده شود، چراکه ضروری است اطلاعات هویتی و کد ملی متقاضی با شماره حساب واریز وجه مطابقت کامل داشته باشد تا امکان بازگشت پول به حساب مشتریان در صورت انتخاب نشدن در قرعه‌کشی فراهم باشد. عباس قاسمی اظهار داشت: سامانه «امتا» طی یک هفته و به صورت اتوماتیک، ثبت‌نام‌های انجام شده و اطلاعات مشتریان را بررسی و راستی‌آزمایی می‌کند. 

Page Generated in 0/0054 sec