گروه اقتصادی: پس از یک هفته تعلل وزارت صمت و شورای رقابت در تعیین قیمت کارخانه خودروهای داخلی، بالاخره شورای رقابت پیشنهادهای قیمتی خود را به ستاد تنظیم بازار فرستاد؛ قیمتهایی که با در نظر گرفتن التهابات روزهای اخیر بازار خودرو با استقبال مصرفکنندگان روبهرو شد. این در حالی بود که عملا افزایش میانگین 15 درصدی قیمت خودرو هم میتوانست تبعات منفی داشته باشد اما با شرایط کنونی چنین افزایشی بسیار معقول به نظر میرسد. به گزارش«وطن امروز»، قیمت جدید خودروهای داخلی براساس دستورالعمل شورای رقابت یعنی افزایش متوسط 23 درصدی محصولات سایپا و 10 درصدی محصولات ایرانخودرو بالاخره پس از یک هفته کشمکش بین وزارت صمت و شورای رقابت برای اعلام این مهم اعلام شد. بررسیها نشان میدهد دلیل این وقفه نپذیرفتن تبعات چنین خبری بود، به طوری که با وجود مشخص بودن فرمول افزایش قیمت خودرو کسی مسؤولیت اعلام آن را نمیپذیرفت. طبق مصوبات قبلی، قرار شد شورای رقابت بر اساس دستورالعملی، قیمتهای جدید خودروها را استخراج کرده و به ستاد تنظیم بازار برای تصویب نهایی ارائه کند. در این شرایط معاون وزیر صنعت نیز اخیرا اعلام کرد قیمتهای جدید باید توسط شورای رقابت اعلام شود. بر این اساس به نظر میرسد قیمتهای جدید پس از اعمال نظر ستاد تنظیم بازار نهایی و اعلام شود. بر اساس دستورالعمل جدید شورای رقابت، قیمت هر دستگاه پراید سایپا 131 معادل 37 میلیون و 400 هزار تومان و هر دستگاه پژو 405 بنزینی 54 میلیون و 700 هزار تومان تعیین شده است. بر این اساس، شورای رقابت درباره بررسی موضوع دستورالعمل تنظیم قیمت خودرو ضمن تأکید بر مصوبه ۴۱۴ شورا مورخ 12 اسفند 98 با توجه به مباحث انجام شده و مستندات واصله طی جلسه شماره ۴۲۰ شورا مورخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ موارد زیر را تصویب کرد:
۱- با توجه به شرایط موجود بازار بویژه تحریمهای ظالمانه درباره صنعت خودروی کشور، هزینههای مربوط به تامین قطعات و تجهیزات از خارج از کشور علاوه بر نرخ ارز و سایر هزینههای متعارف، هزینههای معاملاتی را تحمیل میکند که برای سال ۱۳۹۹ به میزان ۵ درصد در نظر گرفته میشود.
۲- بر اساس محاسبات انجام شده در چارچوب فرمول و دستورالعمل مصوب شورا و با فرض ثابت گرفتن بهرهوری و کیفیت خودروهای تولیدی در شرایط فعلی، محاسبات مرکز ملی رقابت نشان میدهد قیمتهای پایان اسفند ۱۳۹۸ نسبت به قیمتهای اعلام شده در بهمنماه ۱۳۹۷ طبق جدول ارسالی از سوی سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان که به شورای رقابت اعلام شده و به تایید ستاد تنظیم بازار رسیده است برای شرکت ایرانخودرو به طور میانگین ۱۰ درصد و برای شرکت سایپا ۲۳ درصد افزایش خواهد داشت (مشروط بر آنکه میانگین وزنی افزایش با احتساب تیراژ از درصدهای مذکور تجاوز نکند).
* شروط طرف عرضه
- به منظور دسترسی عادلانه و بدون تبعیض به بازار، فروش خودرو به صورت مزایده یا فروش به قیمت کارشناسی مجاز نیست مگر پس از تایید و اخذ مجوز از شورای رقابت.
- تمام فروشهای مستقیم به مصرفکننده نهایی با کد ملی و شرایط تضمینشده صورت گیرد و از هر گونه فروش و عرضه خارج از این رویه (از جمله در قالب سبد محصول نمایندگیها) خودداری شود.
- خودروسازان ضمن اخذ گواهی استاندارد، تامین قطعات مربوط به خودروهای تولیدی یا فروش رفته خود را برای حداقل 3 سال از تاریخ فروش، تضمین کنند (که با نظارت متخصصان فنی صورت گیرد؛ -گارانتی – وارانتی).
- خودروسازان موظف هستند گزارش عملکرد فروش، پیشفروش و هرگونه فروش به روش مزایده و کارشناسی خود را در مقاطع 3 ماهه به شورای رقابت گزارش کنند.
* شروط طرف تقاضا
- با هر کد ملی فقط امکان ثبتنام و خرید یک دستگاه خودرو از خودروسازان مجاز است. در غیر این صورت قرارداد از سوی خودروساز به صورت یکطرفه لغو میشود.
- مشتریانی که در ۳۶ ماه اخیر اقدام به خرید خودرو از شرکتهای «خودرو ساز تحت تنظیم» کردهاند، مجاز به ثبتنام نیستند. در غیر این صورت، قرارداد به صورت یکطرفه از سوی شرکت فروشنده لغو و وجه پرداختی نیز برگشت داده میشود.
- دارا بودن گواهینامه رانندگی برای خریداران الزامی است.
۳- درباره خودروهایی که تاکنون شورای رقابت مشمول شرایط انحصاری تشخیص نداده است یا آنهایی را که از شمول دستورالعمل خارج کرده است، در شرایط فعلی و با توجه به ممنوعیت کلی واردات خودرو، بازار این خودروها نیز از شرایط بازار انحصاری برخوردار شده است. لذا شورای رقابت درباره خودروهای به شرح پیوست با پایه قرار دادن قیمتهای سال ۱۳۹۶ که بازار آنها در شرایط متعادل قرار داشته است، اعمال دستورالعمل مصوب خود را تایید میکند و مرکز ملی رقابت ضمن اعمال نرخ تورم اعلام شده بانک مرکزی با همان شرایط خودروهای مشمول محاسبات لازم را انجام داده و جهت اجرا به ستاد تنظیم بازار اعلام کند.
تبصره: به دلیل ضرورت تسریع در اعمال دستورالعمل و نبودن سوابق ترکیب هزینه و نرخ تورم بانک مرکزی درباره هر یک از این خودروها، تا زمان انجام محاسبات به تفکیک توسط بانک مرکزی، میانگین نرخ تورم خودروهایی که توسط بانک مرکزی محاسبه و اعلام شده است، مبنای نرخ تورم در فرمول دستورالعمل مصوب شورا برای این خودروها قرار میگیرد.
البته قیمتهای اعلام شده از سوی شورای رقابت درباره 4 خودرو که قبلا رضا شیوا، رئیس شورای رقابت نرخ آنها را اعلام کرده بود، متفاوت است.
شیوا پیشتر درباره قیمتهای تقریبی برخی خودروها گفته بود: قیمت سایپا 111 معادل 42 میلیون و100 هزار تومان و ساینا 59 میلیون و 800 هزار تومان تعیین شده است. وی همچنین گفته بود: قیمت تیبای صندوقدار 52 میلیون و تیبای هاچبک 59 میلیون تومان تعیین شده است.