printlogo


کد خبر: 219908تاریخ: 1399/3/6 00:00
سیدشهرام شکیبا در گفت‌و‌گو با «وطن‌امروز»به بهانه انتشار کتاب جدید ابوالفضل زرویی نصرآباد:
نصرآباد ادیبی تمام عیار بود

عباس اسماعیل‌گل: سید شهرام شکیبا، کتاب «خرپژوهی» ابوالفضل زرویی نصرآباد(طنزپرداز فقید) را اثری موفق در ادامه اثر پژوهشی «حدیث قند» دانست و گفت: آثاری چون «خرپژوهی» از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای علاقه‌مندان طنزنویسی است.
به گزارش «وطن‌امروز»، مرحوم ابوالفضل زرویی‌نصرآباد یکی از نامدارترین طنزپردازان معاصر بود که آذر‌ماه سال 1397 از دنیا رفت. نصرآباد در دوران عمر کاری خود آثار متعددی را در حوزه ادبیات داستانی و طنز روانه بازار نشر کرد و اشعار متعددی از او منتشر شد و حالا کمی بیش از یک سال پس از درگذشت ابوالفضل زرویی نصرآباد، کتاب «خرپژوهی» از این نویسنده منتشر شده است؛ اثری که بخشی از یک پژوهش بزرگ از سوی این نویسنده و طنزپرداز فقید درباره حضور خر در ادبیات منظوم و مکتوب در دنیا بوده است که در نهایت تنها بخش ایران آن باقی مانده بود که منتشر شده است. 
زرویی که از استادان طنازی مکتوب و منظوم در روزگار ما بود، این پژوهش را نیز با طنزی زیرپوستی در دست داشت و البته در این موضوع زمینه‌های تاریخی استفاده از «خر» در متون منظوم و منثور طنز در ایران و جهان نیز بی‌تاثیر نبوده است. کتاب در نسخه فعلی خود با کوشش نسیم عرب‌امیری و با مقدمه‌ای از سید‌مهدی شجاعی منتشر شده است. شجاعی در مقدمه کتاب خود که آن نیز آکنده از بیانی طنز‌آمیز است به بازگویی خاطره دیدار خود با مرحوم زرویی پرداخته است که طی آن زرویی به انجام این پژوهش و دغدغه‌های خود برای انجام آن اشاره می‌کند و شجاعی نیز درجا حمایت از تولید و انتشار این اثر را اعلام می‌کند. 
بر اساس آنچه در این مقدمه درج شده است، این پژوهش طی چند سال و در چند هزار صفحه به موضوع حضور «خر» در ادبیات، باورها، افسانه‌ها، قصه‌ها و مثل‌ها در تمام مناطق جهان پرداخته است و مرحوم زرویی این کتاب را در چند مجلد در دست تألیف داشته که «خرپژوهی» تنها بخش کوچکی از آن اثر بزرگ است. «خرپژوهی» در نسخه فعلی خود در 2 بخش شامل «حکایات و لطایف نظم» و «حکایات و لطایف نثر» تدوین شده است. 
شهرام شکیبا در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره ویژگی بارز آثار زنده‌یاد زرویی نصرآباد گفت: مرحوم نصرآباد صرفا یک طنزپرداز نبود، بلکه در ابتدا یک ادیب تمام‌عیار بود که در ادامه مسیر به بالاترین سطح طنازی در ادبیات ایران رسید.
وی گفت: نصرآباد همیشه مطالعات عمیقی در ادبیات فارسی داشته است که پژوهشی دقیق همیشه چاشنی این مطالعات بوده است؛ موضوعی که متاسفانه امروز در میان طنزپردازان به چشم نمی‌خورد و اغلب طنزپردازان امروزی صرفا بانمک هستند و به هیچ وجه اهل مطالعه و پژوهش نیستند که در نتیجه این روزها شاهد آثار طنز ماندگاری در ادبیات فارسی نیستیم.
شکیبا در پایان گفت: مرحوم نصرآباد پیش از نگارش «خرپژوهی» اثر «حدیث قند» را هم مبتنی بر تحقیق و پژوهش بالا منتشر کرده بود که این موضوع نشان می‌دهد وی در همه آثارش در کنار طنازی، پژوهش را فراموش نکرده است.

Page Generated in 0/0056 sec