printlogo


کد خبر: 219939تاریخ: 1399/3/6 00:00
از ابتدای هفته جاری حوادثی مانند زلزله،‌توفان و آتش‌سوزی در چند استان خبرساز شد
تعطیلات پر حادثه

طی 2 روز گذشته زلزله 2 استان کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل را لرزاند اما خوشبختانه تلفات جانی در پی نداشت. به گزارش «وطن امروز» هفته جاری با حوادث و بلایای طبیعی زیادی شروع شد؛ از توفان شدید در استان مازندران که خسارات مالی فراوانی را به جا گذاشته تا وقوع زلزله در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل و آتش‌سوزی جنگل‌ها در گچساران و دهرورد بوشهر. ساعت ۱۳:۴۱ دقیقه روز یکشنبه زلزله‌ای با قدرت 2/5 ریشتر، دوگبندان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند. این زمین‌لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین اتفاق افتاده است. سرپرست سازمان امداد و نجات هلال‌احمر از افزایش مصدومان زلزله روز یکشنبه کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: تعداد مصدومان در گچساران از 3 به 6 تن افزایش یافته که مصدومیت این افراد ناشی از فرار از زلزله رخ داده است. مهدی ولی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا افزود: تاکنون تعداد تیم‌های ارزیاب اعزام شده به محل نیز به ۱۲ گروه افزایش یافته است. 4 تیم از کهگیلویه و بویراحمد، 2 تیم از فارس، 2 تیم از بوشهر و 4 تیم از خوزستان اعزام شده‌اند. به گفته سرپرست سازمان امداد و نجات هلال‌احمر، شهرستان‌های گچساران، باشت و سعادت‌آباد خسارات جانی نداشته‌اند و برخی دیوارها در شهرستان گچساران تخریب شده است. وی افزود: مناطق مرزی بوشهر با استان کهگیلویه و بویراحمد نیز فاقد خسارات جانی و مالی هستند و در استان فارس شهرستان‌های ممسنی و رستم نیز تعداد ٨ روستا فاقد خسارات جانی و مالی بوده‌اند، البته در منطقه بابا کلان زمین لرزه باعث ریزش کوه شده است. ولی‌پور در ادامه از اعزام 5 تیم ارزیاب از گچساران، گلگون فارس و پایگاه محمد عامری بوشهر به محل وقوع زمین‌لرزه خبر داد و گفت: 4 تیم از کهگیلویه و بویراحمد، 2 تیم از فارس و 2 تیم از بوشهر اعزام شدند. وی با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت نارنجی و استان‌های بوشهر و فارس در وضعیت زرد قرار دارند، گفت: تا شعاع ١٠ کیلومتری مرکز زمین‌لرزه ٢٣ روستا واقع شده که ٨٦٥ خانوار در این محدوده حضور دارند. وی گفت: در کنار روستای دژ سلیمان 2 تپه ریزش کرده که البته خسارتی به روستا وارد نکرده است. به گفته وی، ترک‌خوردگی در برخی خانه‌های روستایی مشاهده شده است. 
دیروز همچنین زلزله‌ای به بزرگی 4/3 ریشتر شهرستان‌های سرعین، نیر و اردبیل را لرزاند. به گزارش ایلنا، پایگاه زلزله‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زمان وقوع این زمین‌لرزه را ساعت ۱۰ و ۶ دقیقه و ۴۹ ثانیه روز دوشنبه و کانون آن را ۶ کیلومتری شهر سرعین و ۱۰ کیلومتری شهر‌های اردبیل و نیر اعلام کرد. این زمین‌لرزه در عمق ۱۴ کیلومتری زمین بوقوع پیوسته و خسارتی نداشته است. 
 
* جنگل‌های گچساران همچنان می‌سوزد
طی 3-2 روز گذشته فقط زلزله در کهگیلویه و بویراحمد رخ نداده بلکه آتش‌سوزی هم جنگل‌های گچساران را در برگرفته است. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها از تداوم آتش‌سوزی در جنگل‌های گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: تاکنون امکان اطفای هوایی حریق برای ما میسر نشده است. سرهنگ علی عباس‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه آتش‌سوزی در جنگل‌های گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از 3 روز است که شروع شده، اظهار کرد: همکاران ما در منابع طبیعی استان یک بار موفق به اطفای حریق گسترده شدند اما آتش ‌همچنان به صورت نقطه‌ای وجود داشت ولی در حال حاضر با توجه به اینکه وزش باد در منطقه شدید و منطقه صعب‌العبور و کوهستانی است متاسفانه دوباره آتش‌ گسترش یافته و امکان خاموش کردن آن برای همکاران ما به صورت زمینی سخت و شانس موفقیت کم است. وی افزود: اگر همکاری برای اطفای هوایی حریق صورت می‌گرفت ما روز گذشته موفق به خاموش کردن آتش می‌شدیم. عباس‌نژاد در پایان با بیان اینکه آتش باید اطفا شود تا بتوانیم خسارت‌ها را برآورد کنیم، گفـت: می‌توان تخمین زد که تاکنون بیش از ۱۰۰ هکتار از اراضی مرتعی و جنگلی دچار خسارت شده‌ است. 
 
* 100 هکتار از مراتع دهرود بوشهر در آتش سوخت
100 هکتار از مراتع دهرود طعمه حریق شده است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: ۱۰۰ هکتار از عرصه‌های مرتعی مناطق کوهستانی دهرود دشتستان طعمه آتش شد. منتظری بیان کرد: متاسفانه در سال جاری آتش‌سوزی‌های زیادی رخ داده و به دلیل اینکه سال پربارشی داشته و پوشش گیاهی بسیار خوبی ایجاد شده، در صورت رخداد آتش‌سوزی، خصوصا در ارتفاعات به دلیل دشواری انتقال امکانات، مهار آتش بسیار سخت است. وی یادآور شد: متاسفانه عوامل انسانی در حوادث اخیر نقش عمده‌ای دارد، حضور شکارچیان یا افرادی که طی گشت و گذار در طبیعت دست به روشن کردن آتش ‌زده و سپس آن را رها می‌کنند. برخی از آتش‌سوزی‌ها نیز در کنار معابر و مسیر راه‌های ارتباطی اتفاق افتاده که با یک ته سیگار آغاز شده و خاموش کردن آن بسیار مشکل است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به اینکه این حادثه بزرگ‌ترین آتش‌سوزی امسال بوده است، اظهار کرد: چنین آتش‌سوزی بزرگی را سال گذشته نیز در کوه سیاه دشتی داشتیم. 
 
* باد در مازندران توفان به پا کرد
تندباد ۱۰۰ کیلومتری در مازندران سبب بروز خسارت در بخش‌های مختلف استان شد و به تأسیسات برق آسیب زد. وزش باد شدید شنبه‌شب با سرعت ۹۷ کیلومتر که از غرب تا شرق مازندران را درنوردید موجب بروز خسارت در حوزه‌های مختلف از جمله مسکن و برق شد. بیشترین سرعت تندباد در نوشهر و آمل به میزان ۹۷ و ۹۴ کیلومتر در ساعت ثبت شد و علاوه بر قطع و خاموشی برق به سربندی ۱۳۰ واحد مسکونی در استان خسارت زد و ۱۵ واحد را کامل تخریب کرد. مهدی رازجویان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با بیان اینکه تندباد در مناطق استان خسارت برجای گذاشته است، گفت: بیشترین سرعت تندباد در نوشهر، آمل و رامسر گزارش ‌شده است. 

Page Generated in 0/0059 sec