printlogo


کد خبر: 220339تاریخ: 1399/3/19 00:00
صدور 8 پروانه ساخت جدید پس از یک وقفه طولانی
یادگاری‌های دوره کرونا برای سینما

گروه فرهنگ و هنر: در شرایطی که سینمای ایران این روزها به دلیل کرونا در وضعیت تعطیلی قرار دارد و تازه روز شنبه با دستور رئیس‌جمهور بالاخره تصمیم بر این شد سینماها از ابتدای تیر با استفاده از 50 درصد ظرفیت خود بازگشایی شوند، در واپسین ساعت‌های روز شنبه خبری در رسانه‌ها منتشر شد که نوید تولید آثاری تازه در سینمای ایران را می‌داد. 
بالاخره پس از مدت‌ها که جلسه پروانه ساخت آثار سینمایی برگزار نمی‌شد، روز شنبه در آخرین جلسه شورای ساخت آثار سینمایی با ساخت فیلمنامه‌های «بدون همه چیز» به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی و کارگردانی و نویسندگی محسن قرایی، «بیرو» به تهیه‌کنندگی مجید برزگر و کارگردانی و نویسندگی مرتضی علی‌عباس‌میرزایی، «بازی‌دراز» به تهیه‌کنندگی محمدرضا شرف‌الدین و کارگردانی و نویسندگی یاسمین نصرتی، «قهرمان» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی اصغر فرهادی، «شیشلیک» به تهیه‌کنندگی محمدرضا منصــوری، کارگردانی محمد‌حسیـن مهدویـــان و نویسندگی امیر‌مهدی ژوله، «تولدت مبارک» به تهیه‌کنندگی و نویسندگی کامشاد کوشان و کارگردانی حسن قلی‌زاده، «شب، داخلی، دیوار» به تهیه‌کنندگی علی جلیلوند و کارگردانی و نویسندگی وحید جلیلوند و «بعد از اتفاق» به تهیه‌کنندگی شهاب حسینی و کارگردانی و نویسندگی پوریا حیدری اوره موافقت شد. 
نکته مهم در ارتباط با این مجوزها این است که با توجه به شیوع بیماری کرونا از اوایل اسفندماه گذشته در طول مدت چند ماه اخیر در عمل فعالیت‌های سینمایی کشور به طور کلی متوقف شده بود و جز برخی پروژه‌ها که به شکل محدود در حال تولید بودند به واسطه شرایط کرونا، تولید بسیاری از آثار در هاله‌ای از ابهام باقی مانده بود. اما این خبر تازه از تولید آثاری جدید در سینمای ایران که در میان سازندگان آنها، نام‌های سرشناسی دیده می‌شود را می‌توان اولین اتفاق مهم سینمایی در سال جدید دانست. 
علاوه بر این با توجه به اینکه در این مدت خبر خاصی از تولید آثار تازه نبود، باید خبر تولید این تعداد آثار جدید را اولین خیز سینمای ایران برای جشنواره فجر سال 99 دانست. هر چند با توجه به وضعیت نامشخص کرونا، هنوز برگزاری سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در هاله‌ای از ابهام است ولی به نظر می‌رسد اگر قرار باشد جشنواره امسال برگزار شود، قطعا آثاری که بتازگی مجوز ساخت گرفتند بخش مهمی از فیلم‌هایی هستند که متقاضی حضور در این جشنواره می‌شوند. 
البته خبر دیگر اینکه در این جلسه با مجوز تهیه‌کنندگی کامشاد کوشان، علی رویین‌تن، محمدرضا منصوری، جلیل اکبری‌صحت و احسان ظلی‌پور برای سینما و تینا پاکروان و شهاب حسینی که پیش از این مجوز تهیه‌کنندگی سینما را داشتند برای سریال شبکه نمایش خانگی موافقت شد. بر اساس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی سازمان سینمایی، تهیه‌کنندگانی که بیش از ۴۰ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز را کسب کنند، مجاز به تهیه‌کنندگی فیلم‌های مستند و کوتاه، با بیش از ۵۰ امتیاز مجاز به تهیه‌کنندگی فیلم‌های داستانی و کوتاه و با کسب بیش از ۶۰ امتیاز مجاز به تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی و سریال هستند. البته هنوز مشخص نشده شهاب حسینی که مجوز تهیه‌کنندگی برای شبکه نمایش خانگی را گرفته است، می‌خواهد سراغ چه قصه و کارگردانی برود ولی احتمالا محصول او نیز از جمله آثار مهم شبکه نمایش خانگی در آینده باشد. 

Page Generated in 0/0059 sec