printlogo


کد خبر: 220349تاریخ: 1399/3/19 00:00
دور دنیا

هشدار حزب‌الله درباره عاملان فتنه در لبنان
جنبش حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای در واکنش به انتشار فیلمی در شبکه‌های اجتماعی و سر دادن شعارهای اهانت‌آمیز علیه همسران پیامبر اکرم(ص)، درباره عوامل فتنه در این کشور و سوءاستفاده‌کنندگان از آن هشدار داد. در این بیانیه آمده است که شعارهای اهانت‌آمیز برخی افراد مردود و محکوم است و مطلقا بیانگر ارزش‌های اخلاقی و دینی عموم مؤمنان و مسلمانان نیست. این جنبش همچنین در بیانیه خود درباره عاملان فتنه و سوء‌استفاده‌کنندگان از آن و تمام ترویج‌‌دهندگان فتنه هشدار داد و تأکید کرد با هر آنچه به ایجاد تفرقه، اختلاف‌افکنی، تنش مذهبی، طایفه‌ای و دینی منجر شود، مخالف هستیم. 
***
ابتلای یک‌هزارم جمعیت دنیا به کرونا
شمار کلی مبتلایان به ویروس کرونا در جهان، روز یکشنبه از مرز ۷ میلیون نفر عبور کرد. بر اساس اطلاعات سایت ورلدومیترز، از میان این افراد تاکنون بیش از ۳ میلیون و ۴۲۲ هزار بیمار مبتلا به ویروس کرونا بهبود یافته‌اند. در حال حاضر، کشور آمریکا با بیش از یک‌میلیون و ۹۸۸ هزار مبتلا، بزرگ‌ترین مرکز شیوع ویروس کرونا در جهان است. 
کشورهای برزیل، روسیه، اسپانیا، انگلیس، هند و ایتالیا به ترتیب در رتبه‌های بعدی بیشترین میزان ابتلای ویروس کرونا در جهان قرار دارند. از میان کشورهای مختلف جهان، قطر با ۲۴ هزار مبتلا از هر یک میلیون نفر جمعیت، بیشترین میزان ابتلا نسبت به جمعیت کشور را دارد. 
***
یک گردان داعش برای سازمان امنیت ترکیه کار می‌کند
نهاد موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد یک گردان ۴۰ نفره از داعش برای سازمان امنیت ترکیه در شمال سوریه کار می‌کند. مرکز موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه (مستقر در لندن) اعلام کرد به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد یک گردان ۴۰ نفره از تروریست‌های داعش که همگی تابعیت عراقی دارند برای سازمان امنیت ترکیه در شمال سوریه کار می‌کند. به نوشته وبگاه این مرکز، این عناصر داعش در قالب گروهک «تجمع احرار الشرقیه» که در شمال سوریه مستقر است، فعالیت می‌کنند. به گفته منابع سوری، وظیفه اصلی این گردان اجرای عملیات‌های ترور، بمب‌گذاری و شناسایی تروریست‌های خارجی دیگر که قصد ورود به خاک ترکیه را دارند، است. تروریست‌های شناسایی شده یا به زندان می‌روند یا کشته می‌شوند یا به لیبی اعزام می‌شوند.
 این گردان که در شهر «الباب» در استان حلب فعالیت می‌کند، یک زندان نیز دایر کرده و فرماندهی گردان را نیز فردی به نام « ابو وقاص العراقی» بر عهده دارد که بدون مزاحمتی میان سوریه و ترکیه در رفت‌‌و‌آمد است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه مدتی پیش نیز اعلام کرد ترکیه ۵۰ تروریست داعشی را به منظور خلاصی از دست‌شان به لیبی و جهت جنگ علیه «خلیفه حفتر» اعزام کرده است. 
***
هشدار روسیه درباره افزایش فعالیت نظامی ناتو پس از بحران کرونا
معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به ضرورت ازسرگیری تماس‌های نظامی بین مسکو و بروکسل، ابراز اطمینان کرد ناتو پس از غلبه بر بحران شیوع ویروس کرونا در جهان، فعالیت‌های نظامی خود را گسترش خواهد داد. «الکساندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» هشدار داد فعالیت‌های نظامی کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پس از پایان بحران شیوع ویروس کرونا و غلبه بر وضعیت فعلی همه‌گیری این عفونت در جهان، به احتمال زیاد افزایش پیدا خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه تمرینات نظامی ناتو هم‌اکنون هم در حال انجام است، ادامه داد: «پروازهای شناسایی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه همچنان انجام می‌شود. ما بویژه شاهد فعالیت نظامی ناتو در منطقه دریای بالتیک و دریای سیاه هستیم. اخیراً هم کشتی‌های نظامی آمریکایی وارد آب‌های دریای بارنتس (در مناطق قطب شمال) شدند». گروشکو با اشاره به اینکه فعالیت نظامی ناتو در شرایط کنونی همه‌گیری بیماری «کووید-19» همچنان بالاست، افزود: با بهبود اوضاع، انتظار می‌رود فعالیت این سازمان همچنان افزایش پیدا کند. این دیپلمات همچنین یادآور شد با وجود خارج شدن آمریکا از پیمان «آسمان باز»، روسیه اطمینان دارد کشورهای عضو ناتو پس از این، اطلاعات مربوط به پروازهای خود در آسمان روسیه در چارچوب این توافقنامه را با واشنگتن به اشتراک خواهند گذاشت. 
***
کمیسیون اروپایی در اندیشه استقلال دیجیتالی از آمریکا
«مارگرت وستاگر» کمیسر رقابت اتحادیه اروپایی در گفت‌وگو با روزنامه «دی ولت» آلمان تاکید کرد: در چند هفته گذشته همه ما مجذوب آنچه به صورت دیجیتال امکان‌پذیر است شده‌ایم اما کرونا به ما نشان داد ما تا چه اندازه در این راستا به شرکت‌های آمریکایی وابسته هستیم و این یک اعلام بیداری بود.
 این مقام اروپایی تاکید کرد: اتحادیه اروپایی باید در آینده بازارهای دیجیتالی را بهتر از سابق تنظیم و برای این منظور ایده‌هایی را جمع‌آوری کند. وی در بخش دیگری از گفت‌وگو با این رسانه آلمانی تاکید کرد: اینترنت باید در سطح اروپایی تنظیم شود و این کاملا واضح است. ما تصورات بسیار دقیقی در این باره داریم که جامعه و اقتصادهای ملی چگونه باید باشد و بعضا تفاوت‌های بسیار زیادی از تصورات ما در این باره با آنچه در آمریکا و چین هست وجود دارد. 

Page Generated in 0/0069 sec