printlogo


کد خبر: 220351تاریخ: 1399/3/19 00:00
بررسی رد پای وزارت ورزش در تحمیل ویلموتس به فدراسیون فوتبال
بالاتر از پیشنهاد

بعد از چند ماه فشار بی‌وقفه رسانه‌ها روی فدراسیون فوتبال در چرایی جذب ویلموتس و هزینه گزافی که از بیت‌المال برای استخدام این مربی شکست‌خورده بلژیکی تحمیل شد، سرانجام مهدی تاج به عنوان رئیس سابق فدراسیون فوتبال موضوع جنجالی و البته مهمی را رسانه‌ای کرد. تاج صریحا عنوان کرد با معرفینامه خاص وزارت ورزش، آنها ویلموتس را جذب کردند! گفت‌و‌گوی جمعه شب رئیس سابق فدراسیون فوتبال یک نکته تازه در خود داشت؛ اشاره به اسم یک مرکز فرهنگی ایرانی در اروپا. از جمعه شب گذشته تعداد زیادی از هواداران فوتبال در ایران درباره مرکزی به نام مرکز فرهنگی ایران و هلند صحبت می‌کنند که قبل از این هرگز اسمش در بین معادلات فوتبالی آورده نشده بود. تاج در گفت‌و‌گوی خود با بخش خبری 20:30 سیما گفت این مرکز نامه‌ای را به مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش داده و 3 مربی خارجی را معرفی کرده که سلطانی‌فر با پاراف این نامه، آن را به شخص رئیس فدراسیون ارجاع داده است. جالب اینکه هر 3 مربی همان‌هایی بودند که فدراسیون فوتبال با آنها وارد مذاکره و گفت‌و‌گو شده است و این موضوع مسأله را کمی عجیب می‌کند. اما نکته مهم اینکه در پیگیری برای یافتن مشخصات این مرکز فرهنگی در فضای اینترنت، چیز چندانی دستگیرتان نمی‌شود؛ جز یکی- دو خبر که به افتتاح این مرکز در دوره حضور مسعود سلطانی‌فر در سازمان گردشگری اشاره دارد. در خبری که تنظیم شده و به دوران بعد از برجام تعلق دارد، تاکید شده این مرکز، یک مرکز کاملا خصوصی است (البته قدمت این مرکز به دهه 50 خورشیدی بازمی‌گردد).
در عین حال مرکز فرهنگی ایران و هلند موارد زیر را به عنوان خدمات به مشتریان خود عرضه می‌کند: توسعه تجاری، تسهیل‌کننده از A تا Z، خدمات حقوقی، مأموریت‌های تجاری به ایران و هلند، تحقیقات بازاریابی، تطبیق تجارت، ثبت شرکت جدید، مستندات واردات و صادرات، لجستیک، خدمات پرسنلی، شبکه‌سازی، اطلاعات مربوط به قوانین تجارت، واردات و صادرات کالا و خدمات، امور مالیاتی و...
اما در بین این موارد هیچ اشاره‌ای به فعالیت‌های ورزشی نشده و مشخص نیست این مرکز از طریق کدام دسترسی توانسته نامه خود را به دست عالی‌ترین مقام ورزش ایران برساند تا این نامه در اختیار مهدی تاج قرار بگیرد. البته وزارت ورزش هر گونه دخالت در موضوع انتخاب سرمربی تیم ملی را تکذیب کرده اما حتی با وجود حذف وزیر از اساسنامه انتخاباتی فدراسیون فوتبال، همه می‌دانند در ایران تصمیماتی از این دست بدون نظر نهایی وزیر گرفته نمی‌شود و این مسأله احتمال برخی اعمال نظرها در این موضوع را تشدید می‌کند.  البته مشخص است کسی انتخاب ویلموتس را به گردن نمی‌گیرد؛ چراکه او از شکست‌خورده‌ترین مربیان ملی تاریخ ما است. بویژه مقارن شدن حضور او با پایان کار کارلوس کی‌روش در فوتبال ایران موضوع را پیچیده‌تر هم می‌کند. نکته اینکه با صحبت‌های مهدی تاج، حالا فشار متوجه وزیر ورزش است و مسؤولیت این انتخاب به سمت وزارتخانه شوت شده است؛ در این باره البته انتشار مدارک بیشتر و شفاف‌سازی مسأله را روشن‌تر خواهد کرد. البته یکی از مقامات فدراسیون فوتبال ایران در توضیح صحبت‌های تاج می‌گوید موضوع این نامه صرفا برای اشاره به گردش کار انتخاب سرمربی تیم ملی و اشاره به اسامی‌ای بوده که فدراسیون بعد از مذاکره با آنها وارد مذاکره و توافق با مارک ویلموتس شده است، اگرنه نامه این مرکز فرهنگی ارتباطی به انتخاب نهایی فدراسیون فوتبال ایران نداشته و آنها که در آن زمان به دنبال جذب یک مربی جوان بوده‌اند، قبل از ویلموتس با لوپتگی و رنار مذاکره کرده و بعد از امتناع سرمربی سابق تیم ملی اسپانیا با رنار به توافق هم رسیده بودند اما مسأله رنار زمان اتمام قراردادش با فدراسیون مراکش بوده که این مسأله ایران را به سمت مارک ویلموتس می‌برد؛ مربی‌ای که ممکن است در یکی- دو روز آینده هدایت تیم شالکه را برعهده بگیرد و از خودش اعاده حیثیت کند. 
 
* علی‌نژاد: انتخاب ویلموتس قطعاً کار فدراسیون بود
معاون وزیر ورزش می‌گوید، پیشنهاد مرکز فرهنگی ایران و هلند برای انتخاب سرمربی تیم ملی فعالیتی روتین در وزارت ورزش به شمار می‌رود و این وزارتخانه همواره نامه‌هایی از این دست را دریافت می‌کند. مهدی علی‌نژاد، معاون وزیر ورزش و جوانان در گفت‌وگویی در رابطه با صحبت‌های مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال که صحبت‌های بسیار مهمی را در رابطه با نقش وزارت ورزش و نامه این وزارت در انتخاب مارک ویلموتس رسانه‌ای کرد، اینطور واکنش نشان داد: ایشان مطلبی را عنوان کرده که سوء برداشت شده و منظور آقای تاج نبوده است. ما هر روزه نامه‌های زیادی را از انجمن‌های مختلف و از کسانی که خودشان را صاحب ایده می‌دانند، دریافت می‌کنیم. او سپس با تایید اینکه پیشنهاد ویلموتس و 2 مربی دیگر از سوی مرکز فرهنگی ایران و هلند بوده، اضافه کرد: چه آقای وزیر و چه معاونان این نامه‌ها را برای بررسی ارجاع می‌دهند. این کار روتین عادی اداری ما است. خب! نامه‌ای از مرکز فرهنگی ایران و هلند آمده بود؛ 3 مربی را پیشنهاد داده بودند که اینها مربی‌های خوبی هستند. این نامه هم طبق روال اداری ارجاع شد. علی‌نژاد در ادامه با تاکید بر این نکته که انتخاب ویلموتس از سوی فدراسیون و اعضای هیأت‌رئیسه‌اش انجام شده، افزود: آقای تاج هم اشاره کردند آقای ویلموتس از بین آن 3 مربی، سومین مربی پیشنهادی بوده که معرفی شده است. این موضوع هم پیشنهاد بوده و الزام نبوده است. تشخیص این موضوع قطعا با فدراسیون فوتبال بوده است و خودشان در هیأت‌رئیسه تصمیم گرفته‌اند. حرف‌های پایانی علی‌نژاد هم تاکید بر عدم نقش وزارت ورزش در انتخاب مربیان تیم‌های ورزشی بود که بیان کرد: من این را به صراحت می‌گویم این فدراسیون‌ها و هیأت‌رئیسه آنها هستند که درباره انتخاب سرمربی تصمیم می‌گیرند. 
 
* ترابیان: یک سفارت در اروپا در ماجرای ویلموتس فعال بود
مسؤول سابق کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌ای به صحبت‌های مهدی تاج واکنش نشان داد. عباس ترابیان پیرامون قرارداد ویلموتس و پیشنهاد این گزینه برای هدایت تیم ملی از سوی مرکز فرهنگی ایران و هلند گفت: «راجع به ویلموتس هیچ ورودی نداشته‌ام. فقط یک جلسه‌ای ترتیب دادند، چند نفر از آقایان مثل تاج و ساکت و یکی- دو نفر دیگر هم بودند. در این جلسه تنها مطرح شد که قراردادی در حال آماده شدن است و ما هم نظرات‌مان را دادیم و اصلا نمی‌دانیم چقدر از این نظرات اعمال شده است». او که مسؤول مذاکره با هروه رنار هم بود، درباره پیشنهاد مرکز فرهنگی ایران و هلند هم گفت: «من توصیه‌نامه یا پیشنهادی برای مذاکره ندیدم. تنها می‌دانم یکی از سفارت‌های خودمان در اروپا در این زمینه فعال بود اما اینکه مذاکره‌کننده چه کسی بوده و آیا با ایجنت ویلموتس صحبت شده یا با خود او را نمی‌دانم. درباره رنار هم هرگونه مسأله مرتبط با مرکز فرهنگی را تکذیب می‌کنم. مرکزی در ارتباط با هروه رنار وجود نداشت. رنار را از ابتدا خودم پیگیری کردم، 5 روز در سنگال بودم، با ایجنت ایشان صحبت کردم و تقریبا به یک توافق رسیدیم. تنها یک مشکل وجود داشت که ایشان باید بعد از رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا می‌آمد و ما یک بازی فیفا دی را از دست می‌دادیم».
***
مسعود سلطانی‌فر: بند 3 ماه را توصیه کردم!
وزیر ورزش و جوانان گفت: مسؤولیت قرارداد مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ‌ملی با فدراسیون فوتبال است و خودشان در این زمینه به نهادهای نظارتی پاسخ خواهند داد.
مسعود سلطانی‌فر درباره حواشی قرارداد مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ‌ملی و معرفی وی از سوی مرکز فرهنگی ایران و هلند و وزارت ورزش، گفت: این موضوع ماجرای پیچیده‌ای نیست. در طول روز، نامه‌های اداری مختلف زیادی برای وزارت ورزش می‌آید. این نامه‌ها را به فدراسیون‌ها ارجاع می‌دهیم و آنها باید تصمیم اصلی را بگیرند. نقش وزارت ورزش نظارتی است.
وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: این نامه- نامه معرفی مارک ویلموتس برای تیم ‌ملی فوتبال از سوی مرکز فرهنگی ایران و هلند- برای وزارت ورزش آمده بود و من نوشتم برای بررسی و بهره‌برداری به این فدراسیون ارجاع شود. علاوه بر 3 گزینه‌ای که در نامه وجود داشت، گزینه‌های دیگری هم مطرح بودند که حدود ۹ نفر می‌شدند ولی تصمیم‌گیرنده اصلی فدراسیون فوتبال بود.
سلطانی‌فر تصریح کرد: تمام موارد را خود فدراسیون بررسی کرده است. مسؤولیت قرارداد ویلموتس هم با فدراسیون فوتبال است و قطعا خودشان به نهادهای نظارتی پاسخ خواهند داد. 
وزیر ورزش در واکنش به اظهارات مهدی تاج (رئیس پیشین فدراسیون فوتبال) مبنی بر اینکه «سلطانی‌فر بند فسخ 3 ماهه را در قرارداد گنجانده بود»، گفت: بر اساس تجربیات گذشته من این بند را توصیه کردم تا اگر نتوانستیم با یک سرمربی همکاری کنیم راهی برای قطع همکاری وجود داشته باشد. 

Page Generated in 0/0076 sec