printlogo


کد خبر: 220370تاریخ: 1399/3/19 00:00
اخبار

سفیر افغانستان در تهران:
مسبب حادثه آتش‌سوزی خودرو در یزد قاچاقچیان انسان هستند
سفیر افغانستان در تهران پس از دیدار با مقامات استانداری یزد در پی حادثه جان‌باختن اتباع افغان گفت: ما باور داریم مسبب این حادثه راننده و باند قاچاقچی انسان‌هاست.
به گزارش فارس، «عبدالغفور لیوال»، سفیر افغانستان در تهران که در پی حادثه آتش‌سوزی خودروی حامل اتباع افغان به یزد سفر کرده است، اظهار داشت: ما باور داریم که مسبب این حادثه راننده و باند قاچاقچی انسان‌هاست.
وی گفت: دوستان در استانداری یزد وعده دادند که این موضوع جدا پیگیری و راننده شناسایی‌شده و به مراجع قضایی سپرده خواهد شد تا دستگیر و به‌دلیل این حادثه و فرارش مجازات شود. لیوال افزود: مناسبات 2 کشور برای ما مهم است؛ نباید این حوادث تلخ باعث تیرگی روابط 2 کشور همسایه، دوست، مسلمان و همزبان و دارای مناسبات تاریخی شود.سفیر افغانستان در تهران ادامه داد: از جمهوری اسلامی ایران به ‌دلیل میزبانی از مهاجران افغانستان و بویژه از استان یزد و همکاران در استانداری به‌خاطر اینکه ما تعدادی مهاجر در اینجا داریم که به آنها در بخش‌های آموزشی و دانشجویی رسیدگی می‌شود، قدردانی می‌کنیم. وی همچنین با اشاره به اشتغال شماری از مهاجران افغانستانی در یزد و توجه این استان به مهاجران قدردانی کرد. بنا بر این گزارش، در حادثه برخورد خودروی حامل اتباع غیرمجاز با گاردریل و به دنبال آن آتش‌سوزی بر اثر استفاده از سیستم احتراق خودرو سبب کشته شدن ۳ نفر و مجروح شدن ۸ نفر دیگر شد.
***
عدم دسترسی ۲۰ درصد دانش‌آموزان به ابزارهای ارتباطی
مسؤول شبکه شاد وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به برخوردار نبودن معلمان از سواد الکترونیک، از استارتاپ‌ها خواست در این زمینه وارد شوند. حسینی در نشست مشترک وزارت آموزش‌وپرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با مدیران استارتاپ‌های حوزه آموزشی، تعلیم و تربیت را از دغدغه‌های اصلی وزارت آموزش‌وپرورش دانست و افزود: تخصص در حوزه‌های تعلیم و تربیت رکن اساسی است و استارتاپ‌های این حوزه باید به آن توجه داشته باشند. وی با بیان اینکه ۲۰ درصد دانش‌آموزان هنوز نتوانسته‌اند به ابزارهای ارتباطی دسترسی داشته باشند، ادامه داد: ما برای رفع این چالش اقداماتی را اجرایی کردیم، ولی از استارتاپ‌ها می‌خواهیم در این زمینه ما را یاری کنند.
***
مرگ سالانه 60 هزار ایرانی با مصرف دخانیات
رئیس دبیرخانه ستاد کنترل دخانیات وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مؤثرترین ابزار برای کاهش مصرف دخانیات، مالیات است، گفت: عوامل صنایع دخانی در جلسات سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری دخالت ‌کرده و اعلام می‌کنند اگر مالیات را افزایش دهید، قاچاق محصولات دخانی زیاد می‌شود. بهزاد ولی‌زاده در گفت‌وگو با تسنیم از مصرف سالانه 45 میلیارد نخ سیگار در کشور، مرگ سالانه 60 هزار نفر در ایران و 8 میلیون نفر در جهان بر اثر مصرف دخانیات و وارد کردن بار مالی 30 هزار میلیارد تومانی به سیستم درمانی کشور بر اثر مصرف دخانیات خبر داد. وی افزود: مصرف دخانیات بیماری‌های مختلف و انواع سرطان‌ها را ایجاد می‌کند و این به خاطر مکانیزم مصرفی و افزایش درجه حرارت و تغییر شیمیایی در ترکیبات توتون و تنباکو است. وی تصریح کرد: حدود 7 هزار ماده شیمیایی در سیگار وجود دارد که 70 نوع آن قطعا سرطان‌زاست و بیش از 400 نوع ماده شیمیایی سمی در آن وجود دارد. وی افزود: در هر وعده مصرف قلیان به مدت یک ساعت، معادل مصرف 200 نخ سیگار یا 10 پاکت سیگار به بدن زیان وارد می‌کند. آمار سالانه‌ای که بر اساس مطالعات پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در وزارت بهداشت جمع می‌شود، نشان می‌دهد سالانه حدود 40 تا 45 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود، این در حالی است که وزارت صنعت این آمار را حتی تا 75 میلیارد نخ هم اعلام می‌کند. 
***
وزیر بهداشت: ۷۰۰ میلیون یورو در ارز دارویی کشور صرفه‌جویی کردیم
وزیر بهداشت با بیان اینکه «توانستیم ۷۰۰ میلیون یورو در ارز دارویی کشور صرفه‌جویی کنیم»، گفت: توانستیم با تکیه بر توان صنعتگران داخلی، تولید داروی داخلی را ۳۰ درصد افزایش دهیم. به گزارش تسنیم، افتتاح فاز نخست اولین شهرک تولید مواد موثره دارویی در خاورمیانه و خط تولید کامل استامینوفن با حضور وزیر بهداشت از طریق ویدئو‌کنفرانس در محل وزارت بهداشت برگزار شد. سعید نمکی افزود: اولین گامی که در وزارت بهداشت برداشتیم پیشگیری از واردات بی‌رویه دارو و فرآورده‌های دارای تولید مشابه داخلی بود. سال گذشته توانستیم 700 میلیون یورو در ارز دارویی کشور صرفه‌جویی کنیم‌. وزیر بهداشت ادامه داد: توانستیم با تکیه بر توان صنعتگران داخلی و پرهیز از واردات بی‌رویه، واردات داروهای دارای مشابه داخلی را 25درصد کاهش و تولید داخل را 30 درصد افزایش دهیم. وی خاطرنشان کرد: سال 99 را نیز با 20درصد کاهش ارزبری نسبت به سال 98 پیش‌بینی کردیم‌. نمکی خاطرنشان کرد: ما در آینده نزدیک به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان مواد اولیه دارویی تبدیل خواهیم شد و سال «جهش تولید» به‌عنوان سالی ماندگار در سال‌های کشور ثبت خواهد شد.  

Page Generated in 0/0067 sec