printlogo


کد خبر: 220375تاریخ: 1399/3/19 00:00
اخبار

دستورالعمل اجرایی تعیین میزان ارز قابل حمل، نگهداری و مبادله
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بر اساس دستورالعمل اجرایی جدید این بانک، حمل و نگهداری ارز (اسکناس) توسط اشخاص حداکثر تا سقف 10 هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها بلامانع بوده و حمل و نگهداری ارز (اسکناس) برای مبالغ بیشتر از 10 هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها توسط اشخاص، صرفا در صورت داشتن یکی از مدارک شامل سند موسسه اعتباری، رسید سنا و اظهارنامه گمرکی مجاز خواهد بود. ضمنا سند موسسه اعتباری و رسید سنا، حداکثر 6 ماه از تاریخ صدور دارای اعتبار می‌باشد و قبل از انقضای مهلت مذکور، دارندگان سند موسسه اعتباری و رسید سنا مکلفند به یکی از این روش‌ها شامل واریز ارز مربوط به حساب ارزی نزد یکی از موسسات اعتباری، فروش ارز به یکی از موسسات اعتباری به نرخ بازار (مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز ETS) و یا فروش به صرافی با درج در سامانه سنا اقدام کنند. در این ارتباط اسناد مذکور پس از گذشت مهلت زمانی منظور شده (6 ماه)، فاقد اعتبار بوده و مشمول قوانین و مقررات مربوط خواهد شد.
***
اخذ مالیات از معاملات غیرمتعارف مسکن
نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: متأسفانه مسکن در شرایط فعلی به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده، یعنی افراد برای حفظ ارزش سرمایه و کسب سود بیشتر اقدام به خرید مسکن می‌کنند؛ این مسأله موجب می‌شود مسکن موجود در بازار به اقشار هدف نرسد. علیرضا پاک‌فطرت در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به وضعیت بازار مسکن گفت: متأسفانه بازار مسکن در شرایط کنونی از سوی دولت رها شده و این مسأله موجب شده قیمت مسکن هم در حوزه خرید و فروش و هم در حوزه اجاره افزایش چشم‌گیری پیدا کند. وی افزود: در شرایط کنونی یکپارچگی در حوزه تصمیم‌گیری بخش مسکن وجود ندارد، به طوری که شهرداری‌ها و شوراهای شهر تصمیمی را اتخاذ می‌کنند و دولت تصمیم دیگری را عملیاتی می‌کند. پاک‌فطرت ادامه داد: مجلس در دوره یازدهم ورود جدی‌تری به بخش مسکن خواهد داشت و قطعا بحث کیفیت و کمیت بخش مسکن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وی بر ضرورت اخذ مالیات از معاملات مسکن تأکید کرد و گفت: مالیات بر عایدی سرمایه مسکن باید به گونه‌ای اخذ شود که خریداران واقعی تنها به سمت خرید و فروش بیایند، در عین حال سرمایه‌ها باید به سمت بخش تولید مسکن هدایت شود.
***
تعداد صرافی‌های مجاز به ۷۱۷ عدد رسید
تعداد صرافی‌های دارای مجوز در سراسر کشور با اضافه شدن ۲۵ صرافی جدید در یک سال گذشته به ۷۱۷ مورد رسید. بررسی جدیدترین به‌روزرسانی فهرست صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی نشان می‌دهد ۷۱۷ صرافی، مجاز به فعالیت در بازار ارز هستند؛ بر این اساس در مقایسه با خرداد‌ماه سال گذشته ۲۵ صرافی دیگر به جمع صرافی‌های دارای مجوز پیوسته‌اند که نشان از روند رو به رشد تاسیس صرافی‌ها در کشور دارد. از این تعداد صرافی ۳۵۳ مورد در تهران مشغول به کار هستند که بیشتر آنها در محدوده خیابان فردوسی فعالیت دارند. همچنین ۲۶ صرافی که تمام آنها در پایتخت فعالیت می‌کنند صرافی بانکی هستند و مابقی یعنی ۵۹۱ صرافی دیگر به شکل تضامنی تاسیس شده‌اند. طبق اعلام بانک مرکزی، سرمایه تاسیس صرافی‌ها در کلانشهرها ۱۲ میلیارد تومان و در سایر شهرها ۶ میلیارد تومان است. با توجه به قوانین جدید، خرید و فروش ارز به صورت اسکناس (معاملات جزئی بر مبنای مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها) توسط صرافی‌های مجاز معتبر صرفا با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» امکان‌پذیر است و تمام صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی اقدام کنند. بر این اساس فروش ارز به صورت اسکناس توسط صرافی‌های مجاز معتبر بابت مصارف ارزی خدماتی با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی مجاز است و صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند حداکثر 5 درصد از حواله‌های ارزی خریداری‌شده را تبدیل به ارز کرده و به صورت اسکناس برای مصارف خدماتی به فروش رسانند. همچنین تمام هزینه‌های نقل‌وانتقالات و تبدیلات ارزی به عهده مشتری خواهد بود.
***
طرح «آینده‌داران» با آینده
بانک آینده امکان خرید اعتباری سرمایه‌گذاران صندوق «گسترش فردای ایرانیان» از فروشگاه‌های ایران‌مال در طرح «آینده‌داران» را فراهم کرد. در همین راستا، دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق، با پشتوانه سرمایه خود، می‌توانند درخواست بهره‌مندی از اعتبار پیش‌بینی‌شده در این طرح را با حضور در یکی از شعب بانک، ارائه کنند. طرح اعتباری «آینده‌داران» بانک آینده، از ابتدای خردادماه امسال در فروشگاه‌های مجموعه ایران‌مال آغاز شده است.
در طرح «آینده‌داران» همه مشتریان بانک آینده می‌توانند با دریافت اعتبار حداقل ۱۰ (ده) میلیون ریال و حداکثر ۵۰ (پنجاه) میلیون ریال، از فروشگاه‌های ایران‌مال با نشان «آینده‌داران» خرید کرده و 3 ماه بعد (13 شهریور‌ماه) به ‌صورت قرض‌الحسنه پرداخت کنند.

Page Generated in 0/0052 sec