printlogo


کد خبر: 220378تاریخ: 1399/3/19 00:00
اخبار

تسلیت رؤسای جمهور و مجلس در پی درگذشت رمضان عبدالله
حسن روحانی، رئیس‌جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت رمضان عبدالله، دبیرکل سابق جنبش جهاد اسلامی فلسطین نوشت: این مجاهد و اندیشمند وارسته و پرتلاش عرصه مبارزه علیه رژیم غاصب صهیونیستی، تمام عمر پربرکت خود را وقف حمایت و دفاع از آرمان مردم مظلوم فلسطین نمود و منشأ خدماتی ماندگار در تاریخ مبارزات این کشور گردید که همچون چراغی فراروی نسل‌های آینده در عرصه جهاد و مقاومت خواهد بود.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیام تسلیت خود با اشاره به جایگاه رمضان عبدالله در دل تمام دلبستگان به آرمان مقاومت نوشت: ایشان در طول عمر پر برکت خود، لحظه‌ای از مبارزه با غده سرطانی رژیم جنایتکار و غاصب صهیونیستی دست برنداشت و بی‌آنکه  اندکی خوف و حزن در دل داشته باشد، بی‌وقفه در راه مبارزه موثر با بزرگ‌ترین دشمن بشریت از طریق متحد کردن تمامی دلبستگان به آرمان فلسطین کوشید.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم با بیان اینکه دکتر رمضان عبدالله شخصیتی متواضع، اندیشمند، متفکر، خوش‌فکر و تقریبی بود که با اشراف عمیق به روند تحولات در منطقه و جهان، دغدغه و اهتمام ویژه‌ای به تقویت وحدت در بین آحاد مردم و گروه‌های فلسطینی و جهان اسلام داشت به علاقه ایشان برای پیشرفت ایران اسلامی اشاره کرد.
***
در تبادل اخیر هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا صورت نگرفت
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا عنوان کرد: این تبادلات از بعد انسانی است. چند تن از اتباع ما به دلایل واهی و غیرقانونی در آمریکا گروگان گرفته شدند، به این بهانه که تحریم‌های آمریکا را دور زده و نقض کرده‌اند. موسوی با بیان اینکه از نظر ما چنین اتفاقی نیفتاده ضمن اینکه تحریم‌های آنها غیرقانونی و بی‌مبناست، اظهار داشت: در این مدت سعی کردیم از همه توان خود و همچنین از کمک دولت سوییس استفاده کنیم. وی ضمن تشکر از دولت سوییس عنوان کرد: مسؤولیت مذاکره را در این زمینه دولت سوییس بر عهده داشت و هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا صورت نگرفت، رایزنی‌ها و گفت‌وگوها از طریق دولت سوییس انجام شد که منجر به آزادی شد. موسوی افزود: اگر این امکان باشد و این آمادگی کماکان در دولت سوییس باشد، آمادگی داریم بقیه ایرانی‌هایی را که در بند آمریکا هستند آزاد کنیم و به میهن بازگردانیم. وی با بیان اینکه ما میز مذاکره را ترک نکردیم، اظهار داشت: آنها در قالب ۱+۵ در برجام حضور داشتند، آنها میز مذاکره را ترک کرده و تعهدات خودشان و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل را نقض کردند و فکر نمی‌‌کنیم با ماندن یا رفتن وی [ترامپ] تحول خاصی رخ دهد. 
***
معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه:
مدرکی مبنی بر مداخله مرزبانان ایرانی در حادثه هریرود پیدا نکردیم
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه مدرکی پیدا نکردیم که اتفاق رخ‌داده در هریرود حاصل مداخله مرزبانان ایرانی باشد، گفت: در سفر اخیر مدارکی به ما تحویل شد که برای بررسی در اختیار مراجع ذی‌صلاح قرار دادیم. 
محسن بهاروند در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه اتفاق رخ‌داده در هریرود، متاسفانه نتیجه ترددهای غیرقانونی در مرزهای مشترک ایران و افغانستان است، گفت: به دلیل مبارزه نیروهای مسلح افغانستان با تروریسم، افغانستان پاسگاه‌های مرزی خود را برچیده و همین مسأله موجب شده کنترلی بر مرزها از سوی افغانستان وجود نداشته باشد. همین امر باعث می‌شود افراد گرفتار قاچاقچیان شوند و مشکلات زیادی ایجاد شود. وی در تشریح وضعیت هریرود خاطرنشان کرد: هریرود در فصل بهار طغیان می‌کند. از سوی دیگر، گروه‌های قاچاقچی بویژه قاچاقچیان انسان فعال هستند و برای انتقال افراد به ایران، آنها را از راه‌های سخت و صعب‌العبور انتقال می‌دهند که بخشی از این راه‌ها، انتقال از هریرود است و ممکن است اتفاقات اینچنینی رخ دهد. بهاروند با بیان اینکه تحقیقات ایران نشان نمی‌دهد اتفاق رخ‌داده در هریرود، حاصل مداخله نیروهای مرزبانی ایران باشد، اظهار داشت: ما مدرکی پیدا نکردیم که این اتفاق از سوی ایران باشد. از سویی، سالانه ۵۰۰ هزار تردد غیرقانونی از مرزهای افغانستان به ایران انجام می‌شود و نیروهای مرزبانی ایران در یک رویه مشخص با متخلفان برخورد می‌کنند، برخوردها مرتب، براساس نظم و رفتارها براساس قانون است؛ ضمن آنکه اصل روابط مبتنی بر برادری است. 
***
بررسی برنامه هفتم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام
بررسی سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه در کمیسیون اقتصاد کلان، بازرگانی و اداری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد. به گزارش «وطن‌امروز» جلسه کمیسیون اقتصاد کلان، بازرگانی و اداری دبیرخانه این مجمع به ریاست داوود دانش‌جعفری برگزار شد. در این جلسه، لحاظ کردن اسناد بالادستی مانند قانون اساسی، فرمایشات امام‌(ره) و مقام معظم رهبری، الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، بیانیه گام دوم انقلاب و سیاست‌های کلی حوزه اقتصاد از جمله اقتصاد مقاومتی، نظام اداری، اشتغال، تولید ملی، اصل ۴۴ و اصلاح الگوی مصرف برای تدوین سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مورد توجه جدی قرار گرفت. همچنین مقرر شد اعضای کمیسیون درباره نظام تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم پیشنهادات خود را ارائه کنند و سپس اولویت‌ها و خواسته‌های برنامه هفتم به صورت شفاف مشخص شود. 

Page Generated in 0/0098 sec