printlogo


کد خبر: 220490تاریخ: 1399/3/22 00:00
گفت‌وگوهای راهبردی عراق و آمریکا از امروز آغاز می‌شود
دست و پا زدن آمریکا برای بقا در عراق

گروه بین‌الملل: گفت‌وگوهای راهبردی عراق و آمریکا از امروز پنجشنبه آغاز می‌شود. این گفت‌وگوها به دلیل شیوع کرونا در دنیا، قرار است به‌مدت 2 تا 3 ساعت از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شود. آمریکایی‌ها از زمان ترور شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و همراهان‌شان در دی‌ماه سال گذشته و به دنبال مصوبه پارلمان عراق برای خروج از عراق، تحت فشار شدیدی قرار گرفته‌اند. 
حالا آنها امیدوارند بتوانند در گفت‌و‌گوهای راهبردی خود با عراق، با برخی امتیازات پیش‌پاافتاده، جا پای خود را برای چند سال آینده در این کشور محکم کنند. داوود هاشم، مشاور الکاظمی نخست‌وزیر عراق دیروز درباره محور گفت‌وگوهای راهبردی با آمریکا گفت: طرفین در این نشست درباره زمینه‌های مختلف از جمله در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی و نظامی گفت‌وگو خواهند کرد. داوود هاشم گفت: این آغاز گفت‌وگوهاست و در پی آن گفت‌وگوهای دیگری نیز انجام خواهد شد. پیش از این روزنامه «الصباح» عراق که نزدیک به دولت این کشور محسوب می‌شود از 3 محور اصلی در گفت‌وگوهای راهبردی آمریکا و عراق خبر داده بود. به ‌نوشته این روزنامه، یکی از این محورها تأکید بر حمایت نظامی از عراق در جنگ با عناصر تروریستی داعش و تعهد به حمایت از مؤسسات خارجی است که در این کشور فعالیت می‌کنند. با این حال اما روزنامه «روسیاالیوم» نوشت: یک منبع دولتی در عراق اعلام کرد پرونده نظامی جزو اولویت‌ گفت‌وگوهای استراتژیک امروز (پنجشنبه) بغداد با واشنگتن نخواهد بود. این منبع ادامه داد: پرونده‌هایی که دولت عراق برای مذاکرات در نظر گرفته بیشتر در زمینه اقتصادی و سرمایه‌گذاری و مبادلات فرهنگی میان 2 کشور است و پرونده نظامی و حضور نظامیان آمریکا در عراق در اولویت نبوده و تنها بخشی از این مذاکرات است. 
ناظران سیاسی در اینکه این گفت‌وگوها خروجی جدیدی به‌ همراه داشته باشد و تأمین‌کننده منافع ملت عراق باشد به‌دیده شک و تردید می‌نگرند. نگاهی به کارنامه 2 دهه گذشته آمریکا در عراق از جمله نادیده گرفتن تعهدات خود در حفظ حاکمیت عراق و احترام به آن، نشان می‌دهد در دوره کنونی، واشنگتن تنها به ‌دنبال ادامه حضور خود در عراق به ‌شکلی آبرومندانه و رسمی است تا بتواند در آینده یکی از اهداف منطقه‌ای خود را که تسلط بر عراق است، محقق کند. 
 
* حشد‌الشعبی: به وعده‌های آمریکا هیچ اعتمادی نداریم
ابومهدی الکرعاوی از فرماندهان سازمان حشد‌الشعبی (بسیج مردمی) عراق گفت ایالات‌متحده آمریکا به هیچ یک از توافقات خود پایبند نیست. الکرعاوی به پایگاه خبری المعلومه گفت حشدالشعبی به هیچ توافق یا وعده‌ای از سوی آمریکا اعتماد ندارد. وی تأکید کرد: منافع آمریکا برای این کشور، فراتر از هر چیزی بوده و آماده است برای منافع خود، تمام توافقات را لغو کند؛ همان گونه که این کار را در قبال جمهوری اسلامی ایران انجام داد. مقصود این فرمانده حشد، خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام است که سال ۱۳۹۷ انجام شد. ائتلاف الفتح عراق هم در بیانیه‌ای اعلام کرد با آغاز گفت‎وگوی راهبردی عراق و ایالات‌متحده، مسؤولیت قانونی و ملی ما ایجاب می‌کند که مصوبه پارلمان درباره خروج نیروهای خارجی در تاریخ پنجم ژانویه سال 2020 را به رئیس و اعضای هیأت مذاکره‌کننده عراقی یادآوری کنیم. در ادامه بیانیه آمده است: از هیأت مذاکره‌کننده عراق می‎خواهیم از تجربه مذاکرات آمریکا و عراق در سال 2008 که با امضای توافقنامه امنیتی به پایان رسید و طبق آن نیروهای آمریکایی مجبور به ترک خاک عراق شده بودند، استفاده کنند. الفتح تصریح کرد: اجرای توافق پارلمان درباره خروج نیروهای خارجی، هدف استراتژیک ملت عراق است که برای دفاع از سرزمین و حاکمیت و کرامت کشورشان جانفشانی کردند. 
 
* رویکرد پارلمان عراق به مذاکرات
با وجود تلاش بخشی از دولت عراق برای بقای آمریکایی‌ها در این کشور، پارلمان عراق اما بر همان  اعتقادی است که سال گذشته بود و نمایندگان عراقی همچنان مواضع ضدآمریکایی خود را حفظ کرده‌اند. در همین ارتباط، کمیته روابط خارجی پارلمان عراق اعلام کرد وزارت خارجه این کشور درصدد تشکیل یک دبیرخانه‌ دائمی برای پیگیری توافق استراتژیک میان واشنگتن و بغداد است. «مثنی امین» یکی از اعضای این کمیته گفت کمیته مذکور طی هفته جاری برای شنیدن شرح جزئیات توافق استراتژیک میان عراق و آمریکا که از ژانویه 2009 وارد مرحله اجرا شد میزبان نماینده وزارت خارجه بود. این توافقنامه بر اساس رویه‌های قانون اساسی در عراق و ایالات‌متحده به‌ منظور همکاری در زمینه‌های مختلف سیاسی و دیپلماسی و دفاع و امنیت و فرهنگ و اقتصاد و انرژی و بهداشت و تکنولوژی و قانون و... لازم‌الاجراست. 
 
* نشست الکاظمی با فرماندهان نظامی و امنیتی در موصل
در آستانه گفت‌وگوهای امروز آمریکا و عراق، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، نشستی را با فرماندهان نظامی و امنیتی در مقر فرماندهی عملیات نینوا برگزار کرد. الکاظمی صبح دیروز و در سالروز اشغال شهر موصل توسط تروریست‌های تکفیری داعشی وارد این شهر شد.

Page Generated in 0/0051 sec